REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kratka znów decyduje o odliczeniu VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnikom przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT od samochodów z kratką oraz od paliwa do tych aut – tak orzekło siedem WSA. Tylko WSA w Krakowie ma inne zdanie.

Burzę o prawo do odliczenia VAT od samochodów i paliwa do nich prawdopodobnie uciszy Naczelny Sąd Administracyjny - twierdzą eksperci. Roman Namysłowski, doradca podatkowy z Ernst & Young, zwraca uwagę, że orzeczenie ETS w sprawie Magoora (sygn. akt C-414/07) wywołało falę wyroków sądów administracyjnych dotyczących zakresu prawa do odliczenia VAT przy nabyciu (leasingu) samochodów, które nie spełniają kryteriów pełnego odliczenia wynikających z przepisów obecnie obowiązującej ustawy o VAT. Już siedem WSA (w Olsztynie, Opolu, Gorzowie Wielkopolskim, Warszawie, Bydgoszczy, Wrocławiu i Rzeszowie) wydało wyroki odmienne do wyroku WSA w Krakowie w sprawie Magoora.

REKLAMA

- Niemal wszystkie WSA, poza krakowskim, uznały, że decydując o prawie do odliczenia, należy zbadać przepisy, które obowiązywały bezpośrednio przed przystąpieniem Polski do UE i po tej dacie - mówi Roman Namysłowski.

Dodaje, że jeżeli nabywany samochód spełnia którekolwiek z kryteriów wynikających z tych przepisów, podatnik ma prawo do pełnego odliczania VAT przy nabyciu (leasingu) samochodu oraz paliwa do takiego samochodu.

Powrót do aut z kratką

Tomasz Michalik, doradca podatkowy w spółce doradczej MDDP, przyznaje, że sytuacja po wyroku ETS w sprawie Magoora jest niezmiernie interesująca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Pierwsze na wyrok zareagowało Ministerstwo Finansów, które szybko uznało, że oznacza on, w ogromnym uproszczeniu, powrót do samochodów z kratką, czyli do ograniczeń przewidzianych przez przepisy art. 25 ustawy o VAT uchylonej z dniem 1 maja 2004 r. - mówi ekspert.

Co więcej, duża część orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych zapadłych od tego czasu przychyla się do oceny ministerstwa, a zatem przyjmuje, że ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przewidziane w art. 88 ust. 1 pkt 3 obecnie obowiązującej ustawy o VAT narusza przepisy wspólnotowe (w szczególności przepisy art. 176 Dyrektywy 2006/112, czyli tzw. klauzulę stałości) i w związku z tym nie może być skutecznie stosowane, ale jedynie w zakresie, w jakim ograniczenie to wykracza poza zakaz odliczenia istniejący w starej ustawie o VAT 30 kwietnia 2004 r. Zarówno Tomasz Michalik, jak i Roman Namysłowski zwracają uwagę, że wyrok WSA w Krakowie idzie w innym kierunku.

Jedyny wyrok

Jak wyjaśnia Tomasz Michalik, WSA w Krakowie, wziąwszy pod uwagę zmiany przepisów o VAT, ale także zmiany regulacji dotyczących świadectw homologacji, uznał, że dokonując odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa, podatnik nie jest związany żadnymi ograniczeniami - ani tymi istniejącymi w ocenie obowiązującej ustawie, ani tymi obowiązującymi przed 1 maja 2004 r.

REKLAMA

Nasi rozmówcy odmiennie jednak oceniają rozstrzygnięcie krakowskiego sądu. Roman Namysłowski uważa, że teza WSA w Krakowie jest co najmniej kontrowersyjna, przede wszystkim w świetle rozstrzygnięcia ETS, z którego można wyczytać wskazówkę dla sądu krajowego o konieczności dokonania rekonstrukcji ograniczenia prawa do odliczenia z zachowaniem zakresu uprawnienia wynikającego z przepisów dyrektywy, czyli możliwości kontynuacji ograniczenia.

- Z drugiej strony, takie podejście zmusza podatnika do analizowania przepisów, które od pięciu lat już nie obowiązują, co wydaje się żądaniem nadmiernie uciążliwym dla podatników i rodzi pewne wątpliwości - przyznaje Roman Namysłowski.

Z kolei Tomasz Michalik zwraca uwagę, że WSA w Krakowie uniknął pewnego uproszczonego automatyzmu stosowania wykładni prowspólnotowej, polegającego na pominięciu konstytucyjnych fundamentów stosowania i wykładni prawa.

- I to właśnie jest ogromna wartość krakowskiego orzeczenia, bo wyrok ten zerwał z dosyć powszechnie stosowanymi uproszczeniami i podkreślił, że zakres rozstrzygnięcia ETS dotyczy jedynie niezgodności polskiej regulacji z przepisami UE, ale to sądy polskie, a nie ETS, muszą w sposób samodzielny i na podstawie zasad prawa krajowego wykorzystywać to orzeczenie ETS - mówi ekspert MDDP.

Dodaje, że musi się to jednak odbywać przy zachowaniu podstawowych zasad wykładni i stosowania prawa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w szczególności uznał, że sąd, dokonując wykładni prowspólnotowej, nie może samodzielnie konstruować norm prawnych opartych na uchylonych przepisach.

Będzie sprawa przed NSA

Obaj eksperci, biorąc pod uwagę rozbieżności w orzecznictwie, dochodzą do wspólnego wniosku - sprawę powinien rozstrzygnąć Naczelny Sąd Administracyjny. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że prawie wszystkie wyroki WSA są nieprawomocne.

WYROKI WSA W SPRAWIE ODLICZEŃ VAT OD AUT I PALIWA

Prawo do odliczenia VAT od samochodów i paliwa przysługuje tylko w zakresie, który wynikał ze starych przepisów o VAT:

• WSA w Olsztynie, sygn. akt I SA/Ol 59/09 z 12 marca 2009 r.

• WSA w Opolu, sygn. akt I SA/Op 18/09 z 9 marca 2009 r.

• WSA w Gorzowie Wielkopolskim: z 3 marca 2009 r. - sygn. akt I SA/Go 57/09, z 17 lutego 2009 r. - sygn. akt I SA/Go 38/09, z 12 lutego 2009 r. - sygn. akt I SA/Go 35/09, I SA/Go 36/09, I SA/Go 37/09, I SA/Go 39/09

• WSA w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 1542/08 z 2 marca 2009 r.

• WSA w Bydgoszczy, sygn. akt I SA/Bd 789/08 z 24 lutego 2009 r. oraz z 17 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Bd 23/09

• WSA we Wrocławiu, sygn. akt I SA/Wr 969/08 z 19 lutego 2009 r.

• WSA w Rzeszowie, sygn. akt I SA/Rz 735/08 z 5 lutego 2009 r. (jedyny prawomocny)

• Prawo do odliczenia VAT od samochodów i paliwa przysługuje bez ograniczeń

• WSA w Krakowie, sygn. akt I SA/Kr 147/09 z 3 kwietnia 2009 r.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    SN: Firma może domagać się zadośćuczynienia za negatywną opinię w internecie

    Osoba prawna może domagać się finansowego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła opinię w internecie. Tak wynika z wtorkowej uchwały Sądu Najwyższego.

    Konsumenci nie przestaną kupować w sieci. Jak sprawić, aby e-commerce był bardziej eko?

    Światowy e-commerce generuje olbrzymie ilości emisji gazów cieplarnianych, ale można zauważyć, że największe firmy z tego obszaru są na dobrej drodze w kwestii neutralności klimatycznej. Co mogą robić mniejsi gracze na rynku? Jak zmniejszyć koszty redukcji emisji dwutlenku węgla? Jest kilka możliwości. 

    Jak zweryfikować, czy firma jest eko? Greenwashing jest coraz powszechniejszy

    Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście?  Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?

    Małe, ale ważne. Busy do 3,5 t nieocenioną częścią sektora TSL

    Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.

    REKLAMA

    Firmy w okresowych trudnościach mogą ubiegać się o wsparcie. Budżet konkursu to 66 mln zł

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór do konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach”. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie i w jakim terminie? Na co można przeznaczyć otrzymane środki?

    Rozwój sztucznej inteligencji jak rewolucja przemysłowa? Firmy gotowe na zmiany

    Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko? 

    Kalendarz marketingowy – czym jest i jak może pomóc w działalności małej firmy?

    Co to jest kalendarz marketingowy? Jak można wykorzystać to narzędzie do marketingu internetowego małych i średnich firm?

    Polska największym producentem jabłek w UE. Jabłek jemy jednak mało

    Polska jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej oraz 4. ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłek na osobę.

    REKLAMA

    Hipermarkety tańsze niż dyskonty? Gdzie bardziej opłaca się robić zakupy?

    W sklepach ceny wciąż rosną, ale w niektórych trochę wolniej. Gdzie teraz opłaca się robić zakupy? Co lepiej kupić w dyskoncie a co w supermarkecie? Czy w najbliższym czasie można spodziewać się, że we wszystkich sklepach wzrost rdr. będzie jednocyfrowy? 

    Pożary paneli fotowoltaicznych. Jak zminimalizować ryzyko?

    Jak każdy inny rodzaj instalacji, fotowoltaika jest narażona na usterki i awarie: przegrzanie, uszkodzenia, przepięcia, a w skrajnych przypadkach nawet na pożary. Chociaż do zaprószenia ognia dochodzi bardzo rzadko, zawsze trzeba pamiętać o środkach ostrożności. Jak zminimalizować ryzyko awarii?

    REKLAMA