REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na bonusach dla pracowników można zaoszczędzić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Najważniejszym benefitem dla polskich pracowników jest dodatkowa opieka medyczna. Za granicą bardziej liczy się prestiż dodatkowej usługi dla podwładnych.

• Czym kierują się polscy pracodawcy, podejmując decyzję o wprowadzeniu benefitów dla pracowników?

REKLAMA

REKLAMA

- Najważniejsza jest ich użyteczność. W Polsce najgorzej działa służba zdrowia, więc najbardziej pożądanym benefitem jest prywatna, dodatkowa opieka medyczna.

Jednak obowiązek wprowadzenia benefitów dotyczy właściwie tylko firm, w których obowiązują układy zbiorowe pracy. Górnicy mają prawo do deputatu węglowego, energetycy do darmowych dostaw energii itp. Poza tymi wyjątkami nikt w Polsce nie musi wprowadzać benefitów dla podwładnych. Dlatego najczęściej stosują je duże firmy, którym zależy na utrzymaniu dobrych pracowników. Dla podwładnych ważne jest, że ich koszty ponosi pracodawca.

• Za granicą jest podobnie?

REKLAMA

- W krajach zachodnioeuropejskich i w USA zdecydowanie większe znaczenie ma prestiż benefitu. Pracodawcy oferują pracownikom np. ochronę osobistą, miejsca w prywatnych szkołach dla ich dzieci czy przeloty prywatnymi samolotami. Jedna z amerykańskich firm płaci nawet kieszonkowe żonom pracowników. Nie oznacza to jednak, że nie liczy się ich użyteczność. W USA benefitem jest np. program emerytalny dla pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Czy pojawiają się jakieś nowe formy motywowania pracowników?

- Ostatnio bardzo popularne jest np. finansowanie pracownikom pobytu w SPA.

Jednym z najważniejszych benefitów staje się również czas wolny od pracy, czyli np. dodatkowy urlop.

Trzeba pamiętać, że bonusy należy wciąż uaktualniać. Jeszcze kilka lat temu popularnym benefitem dla pracownika było np. wykupienie karnetu do siłowni. Teraz mało kto korzysta już z siłowni. Pracownik nie szanuje darmowych benefitów, więc Amerykanie wpadli na pomysł, aby podwładni płacili połowę ceny karnetu. Firmy mniej płacą, a pracownicy są bardziej zaangażowani, bo mają świadomość, że jeśli nie skorzystają z benefitu, stracą własne pieniądze.

• Czy stosowanie benefitów jest w ogóle opłacalne?

- Gdyby pracownik sam zgłosił się do prywatnej kliniki, zapłaciłby zapewne dużo więcej za dodatkową opiekę medyczną niż firma, która może uzyskać opusty, skoro chce kupić usługę dla większej grupy osób.

• Czy firmy też mogą oszczędzać wprowadzając benefity?

- Tak. Innym sposobem oszczędności jest stosowanie takiego benefitu, który umożliwia pracodawcy skorzystanie z ulgi podatkowej. Wspominaliśmy już o programach emerytalnych. W tym przypadku podatek płaci się dopiero w czasie konsumpcji, a nie wpłacania pieniędzy. Pracodawca zaoszczędza w ten sposób pieniądze. Dodatkowo pracodawca może szybko zrezygnować z bonusów, jeśli ma np. problemy finansowe.

Te firmy, które nie stosują bonusów, lecz wypłacają wyższe wynagrodzenie, muszą w takim przypadku wręczać wypowiedzenia zmieniające.

• W dobie kryzysu pracodawcy chyba jednak oszczędzają właśnie na benefitach?

- Tak. Niedawno przeprowadzaliśmy ankietę wśród firm i okazało się, że większość chce ograniczyć budżet na wynagrodzenia. W pierwszej kolejności wstrzymują podwyżki, redukują wydatki na szkolenia oraz likwidują ekstrawaganckie benefity. Wszystko więc wskazuje, że w tym roku niewielu pracowników pojedzie do SPA na koszt szefa.

• KAZIMIERZ SEDLAK

prezes firmy Sedlak & Sedlak - Doradztwo Personlane. Firma specjalizuje się w tworzeniu raportów płacowych oraz analizach rynku pracy

Rozmawiał ŁUKASZ GUZA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA