REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na bonusach dla pracowników można zaoszczędzić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Najważniejszym benefitem dla polskich pracowników jest dodatkowa opieka medyczna. Za granicą bardziej liczy się prestiż dodatkowej usługi dla podwładnych.

• Czym kierują się polscy pracodawcy, podejmując decyzję o wprowadzeniu benefitów dla pracowników?

REKLAMA

- Najważniejsza jest ich użyteczność. W Polsce najgorzej działa służba zdrowia, więc najbardziej pożądanym benefitem jest prywatna, dodatkowa opieka medyczna.

Jednak obowiązek wprowadzenia benefitów dotyczy właściwie tylko firm, w których obowiązują układy zbiorowe pracy. Górnicy mają prawo do deputatu węglowego, energetycy do darmowych dostaw energii itp. Poza tymi wyjątkami nikt w Polsce nie musi wprowadzać benefitów dla podwładnych. Dlatego najczęściej stosują je duże firmy, którym zależy na utrzymaniu dobrych pracowników. Dla podwładnych ważne jest, że ich koszty ponosi pracodawca.

• Za granicą jest podobnie?

- W krajach zachodnioeuropejskich i w USA zdecydowanie większe znaczenie ma prestiż benefitu. Pracodawcy oferują pracownikom np. ochronę osobistą, miejsca w prywatnych szkołach dla ich dzieci czy przeloty prywatnymi samolotami. Jedna z amerykańskich firm płaci nawet kieszonkowe żonom pracowników. Nie oznacza to jednak, że nie liczy się ich użyteczność. W USA benefitem jest np. program emerytalny dla pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Czy pojawiają się jakieś nowe formy motywowania pracowników?

- Ostatnio bardzo popularne jest np. finansowanie pracownikom pobytu w SPA.

Jednym z najważniejszych benefitów staje się również czas wolny od pracy, czyli np. dodatkowy urlop.

Trzeba pamiętać, że bonusy należy wciąż uaktualniać. Jeszcze kilka lat temu popularnym benefitem dla pracownika było np. wykupienie karnetu do siłowni. Teraz mało kto korzysta już z siłowni. Pracownik nie szanuje darmowych benefitów, więc Amerykanie wpadli na pomysł, aby podwładni płacili połowę ceny karnetu. Firmy mniej płacą, a pracownicy są bardziej zaangażowani, bo mają świadomość, że jeśli nie skorzystają z benefitu, stracą własne pieniądze.

• Czy stosowanie benefitów jest w ogóle opłacalne?

- Gdyby pracownik sam zgłosił się do prywatnej kliniki, zapłaciłby zapewne dużo więcej za dodatkową opiekę medyczną niż firma, która może uzyskać opusty, skoro chce kupić usługę dla większej grupy osób.

• Czy firmy też mogą oszczędzać wprowadzając benefity?

- Tak. Innym sposobem oszczędności jest stosowanie takiego benefitu, który umożliwia pracodawcy skorzystanie z ulgi podatkowej. Wspominaliśmy już o programach emerytalnych. W tym przypadku podatek płaci się dopiero w czasie konsumpcji, a nie wpłacania pieniędzy. Pracodawca zaoszczędza w ten sposób pieniądze. Dodatkowo pracodawca może szybko zrezygnować z bonusów, jeśli ma np. problemy finansowe.

Te firmy, które nie stosują bonusów, lecz wypłacają wyższe wynagrodzenie, muszą w takim przypadku wręczać wypowiedzenia zmieniające.

• W dobie kryzysu pracodawcy chyba jednak oszczędzają właśnie na benefitach?

- Tak. Niedawno przeprowadzaliśmy ankietę wśród firm i okazało się, że większość chce ograniczyć budżet na wynagrodzenia. W pierwszej kolejności wstrzymują podwyżki, redukują wydatki na szkolenia oraz likwidują ekstrawaganckie benefity. Wszystko więc wskazuje, że w tym roku niewielu pracowników pojedzie do SPA na koszt szefa.

• KAZIMIERZ SEDLAK

prezes firmy Sedlak & Sedlak - Doradztwo Personlane. Firma specjalizuje się w tworzeniu raportów płacowych oraz analizach rynku pracy

Rozmawiał ŁUKASZ GUZA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA