REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowa umowa już za 8-10 tys. zł

Marcin Jaworski

REKLAMA

Groźba roszczeń ze względu na straty na opcjach walutowych powoduje, że rośnie zainteresowanie menedżerów polisami D&O. Ubezpieczyciele zaostrzyli zaś procedury zawierania takich umów.

Sprzedajemy około 100 proc. więcej polis niż rok temu przy 40-proc. wzroście zapytań o oferty ubezpieczenia w stosunku do i tak rekordowej końcówki ubiegłego roku - mówi Paweł Krak z Allianz.

REKLAMA

REKLAMA

Takie statystyki oznaczają, że klienci częściej decydują się na zawarcie ubezpieczenia niż rok temu, gdy kontakt z ubezpieczycielem kończył się na etapie zapytania. Teraz więcej zapytań kończy się podpisaniem umowy. Co prawda w przypadku Allianz wysokie dynamiki to m.in. efekt mocniejszego wejścia na ten rynek w 2008 roku, ale również inni ubezpieczyciele sygnalizują większy popyt. Jest on zgłaszany w dużej części ze strony menedżerów, których firmy miały zawarte umowy na opcje walutowe.

- Pytanie o to, czy obejmują one ewentualne straty związane z zaangażowaniem w opcje, jest zwykle jednym z pierwszych - mówi Robert Woźniak z AIG Polska.

Niestety, żaden ubezpieczyciel nie obejmie odpowiedzialnością skutków transakcji i działań, które już zaszły.

REKLAMA

- Po uzyskaniu tej informacji, potencjalni klienci tracą zainteresowanie - mówi Robert Woźniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy ubezpieczyciele wprowadzili do formularzy wniosków o zawarcie polisy D&O pytania o zaangażowanie spółki w opcje.

- Przy takich umowach ubezpieczyciele wymagają stanowczo wniosku podpisanego przez klienta, w którym określa on swoje zaangażowanie w opcje - mówi Leszek Niedałtowski, wiceprezes STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Dodaje, że jeśli firma korzysta z opcji, to ubezpieczyciel uważnie analizuje, w jakim zakresie i w jaki sposób są one wykorzystywane. Szczególnie dotyczy to spółek giełdowych, w stosunku do których o takie roszczenia jest najłatwiej. Pytania o korzystanie z opcji dostają wszyscy nowi klienci, oraz ci, którzy nagle zgłaszają się w celu zwiększenia sumy ubezpieczenia, bo takie przypadki towarzystwa też odnotowują.

Takie prześwietlenie klientów jest konieczne, bo polisy D&O przewidują odpowiedzialność towarzystwa na tzw. zasadzie claims made, czyli zgłoszenia roszczenia.

- Polisa claims made działa wtedy, kiedy roszczenie zostało zgłoszone w okresie ubezpieczenia lub uzgodnionym okresie przedłużonym (z ang. Extended Reporting Period), a dotyczy ono uchybienia w rozumieniu warunków ubezpieczenia, które miało miejsce po dacie wskazanej jako tzw. data retroaktywna, ale nie później niż w ostatnim dniu okresu ubezpieczenia - mówi Paweł Krak.

Wyjaśnia, że jeżeli data retroaktywna została określona jako początek okresu ubezpieczenia tylko te uchybienia będą objęte, które miały miejsce po dacie początku okresu ubezpieczenia, ale nie później niż koniec okresu ubezpieczenia.

- W przypadku umów opcji ochroną mogłyby być objęte tylko szkody z tych umów, które były zawarte po dacie początku okresu ubezpieczenia, przy założeniu, że data retroaktywna jest równa dacie początku okresu ubezpieczenia i że miało miejsce uchybienie - mówi Paweł Krak.

Dodatkowym warunkiem jest zgłoszenie roszczenia w okresie ubezpieczenia lub uzgodnionym okresie przedłużonym.

- Coraz częściej stosuje się jednak pełne pokrycie wsteczne, tj. otwartą datę retroaktywną, czyli od powstania spółki - mówi Paweł Krak.

Istotne jest wyłączenie stosowane powszechnie o tzw. znanych roszczeniach, okolicznościach i uchybieniach i toczących się postępowaniach przed początkiem okresu ubezpieczenia.

- Trudno oczekiwać ubezpieczenia uchybienia, które się wydarzyło i osoba ubiegająca się o ubezpieczenie wie o uchybieniu - mówi Paweł Krak.

O JAKIE OPCJE DO UMÓW D&O WARTO SIĘ POSTARAĆ

• pokrycie zaległości podatkowych obciążających majątek osobisty członków zarządu zgodnie z art. 116 Ordynacji podatkowej,

• pokrycie roszczeń spółki (ubezpieczającego) w sytuacji, gdy poniesie szkodę wskutek uchybień członków władz,

• pokrycie kosztów dodatkowych: ograniczenia szkody, konsultacji prawnych w sytuacji zagrożenia roszczeniem, obrony w postępowaniu karnym, poręczenia majątkowego, odzyskania dobrego imienia (konsultanta PR),

• automatyczne objęcie ubezpieczeniem nowych spółek zależnych,

• pokrycie ryzyka wykonywania funkcji we władzach podmiotów spoza ubezpieczonej grupy kapitałowej przez ubezpieczone osoby.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

OPINIA

PAWEŁ SUKIENNIK

broker specjalizującego się w ubezpieczeniach OC

Mamy teraz dobry czas na zawieranie umów D&O, bo po spadkach stawek obserwowanych od 2003 roku na naszym rynku ceny jeszcze nie wzrosły. Dzisiaj polisę można wykupić za 8-10 tys. zł. Będzie ona miała sumę gwarancyjną 2-3 mln zł, co nie daje pewności pokrycia wszystkich świadczeń w razie szkody. Pieniądze z polisy muszą wystarczyć nie tylko na odszkodowania, ale też koszty adwokata i specjalisty PR. Wysokość sumy gwarancyjnej zależy od profilu i skali działalności spółki, wartości akcji notowanych na giełdach w Polsce i za granicą, stopnia oddzielenia własności od zarządzania, składu akcjonariuszy itp. Trzeba pamiętać, że standardowe polisy oferowane w Polsce trzeba dostosować do indywidualnej sytuacji.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA