REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Surowsze kary za zmowy cenowe

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Za najbardziej szkodliwe dla konsumentów porozumienia cenowe między firmami kary nakładane przez prezesa UOKiK mogą sięgać nawet 10 proc. rocznych przychodów przedsiębiorstwa.

• Czy wydanie przez UOKiK wyjaśnień w sprawie wysokości kar dla naruszających prawo wprowadzi większą przejrzystość w działaniach organu antymonopolowego?

REKLAMA

- Z pewnością tak i dlatego jest to krok w dobrym kierunku. Opublikowanie wyjaśnień należy uznać za próbę stworzenia spójnej polityki karania za naruszenie prawa antymonopolowego i ułatwienie przedsiębiorcom samodzielnego oszacowania grożącej im kary. Lektura dokumentu nie pozostawia jednak wątpliwości, że UOKiK zamierza prowadzić bardziej restrykcyjną politykę karania. W przypadku najbardziej szkodliwych naruszeń prawa konkurencji, np. porozumień cenowych między firmami, kary nakładane przez prezesa UOKiK mogą zbliżać się lub być równe maksymalnej wysokości przewidzianej w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Dotychczas nakładane kary za takie naruszenia były znacznie mniej dolegliwe.

• Czy prezes UOKiK jest związany opublikowanymi przez siebie wyjaśnieniami?

- Tak, wyjaśnienia wiążą prezesa UOKiK, chociaż nie stanowią obowiązującego prawa. Wyjaśnienia należy traktować na równi z interpretacjami i oświadczeniami publikowanymi przez organy państwowe. Przedsiębiorcy, którym postawiono zarzut naruszenia prawa antymonopolowego, mają prawo oczekiwać, że będą traktowani w ten sam sposób przez organ antymonopolowy. Odstępstwo od zasad zawartych w wyjaśnieniach w stosunku do niektórych przedsiębiorców na niekorzyść innych byłoby równoznaczne z naruszeniem konstytucyjnej zasady równego traktowania przez władze publiczne. Byłoby też sprzeczne z ogólnymi zasadami prawa administracyjnego przewidującymi, że podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji faktycznej i prawnej powinny być traktowane przez organ administracyjny w ten sam sposób.

• Czy wyjaśnienia będą również respektowane przez sądy rozpatrujące odwołania od decyzji prezesa UOKiK?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Sądy rozpatrujące odwołania od decyzji nakładających kary pieniężne podlegają jedynie konstytucji i ustawom i nie są związane interpretacjami i wyjaśnieniami organu antymonopolowego. Powszechnie obowiązujące przepisy regulujące wysokość kar pieniężnych nakładanych w sprawach antymonopolowych zawarte są w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z jej art. 109 kara pieniężna za choćby nieumyślne naruszenie prawa antymonopolowego nie może przekroczyć 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Z kolei art. 111 ustawy nakazuje przy wymierzaniu kary pieniężnej uwzględnić okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów ustawy.

• Wyjaśnienia bardzo precyzyjnie określają sposób obliczania wysokości kar pieniężnych. Czy sądy mogą stosować taką samą wycenę?

- Nie jestem pewna, czy sądy zastosują taką samą wycenę poszczególnych czynników wpływających na wymiar kary, czyli kwoty bazowej, długotrwałości naruszenia czy okoliczności obciążających i łagodzących. Może się okazać, że zarzuty ukaranego przedsiębiorcy kwestionującego prawidłowość oszacowania przez UOKiK poszczególnych czynników wymienionych w wyjaśnieniach mogą się wydać nieistotne dla sądu rozpatrującego sprawę. Sądy mogą oceniać wysokość kary całościowo lub też przypisywać większe znaczenie niektórym elementom, np. umyślności naruszenia lub jej braku, a zwracać mniejszą uwagę na strukturę rynku lub charakterystykę produktu.

PRZYKŁADY KAR W WYJAŚNIENIACH UOKIK

10 proc. przychodu - dla producenta uczestniczącego w 15-letnim porozumieniu cenowym z innymi producentami

Od 1 do 3 proc. przychodu - dla uczestników zmowy przetargowej

Od 0,2 do 1 proc. przychodu - dla dystrybutora, który zobowiązał się do stosowania cen odsprzedaży uzgodnionych z producentem

Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

REKLAMA