REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca z Urzędem gwarantuje łagodną karę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

Dziś wchodzi w życie rozporządzenie upraszczające procedurę składania wniosków o złagodzenie kary za udział w niedozwolonym porozumieniu.

NOWE PRAWO

REKLAMA

• Dlaczego pojawiła się konieczność wydania rozporządzenia w sprawie trybu postępowania z wnioskami przedsiębiorców o skorzystanie z programu leniency?

- Rozporządzenie ma charakter proceduralny. Przepisy materialne o zasadach leniency są w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Rozporządzenie ustala procedurę składania wniosków o złagodzenie kary. Będzie ona łatwiejsza i przejrzystsza dla firm. Prezes Urzędu ma uznaniowość w przyznawaniu leniency. Były sygnały, że przedsiębiorcy chcą wiedzieć w oparciu, o jakie kryteria podejmuje się decyzje o złagodzeniu kary. Są one ogólnie przedstawione w ustawie, rozporządzenie je precyzuje. Dostosowuje także przepisy do tzw. modelowego programu leniency Europejskiej Sieci Konkurencji, który został przyjęty przez Komisję Europejską i urzędy antymonopolowe państw UE.

• Jakie rozwiązania dla przedsiębiorców wprowadza nowe rozporządzenie?

- Najważniejszym z nich jest instytucja tzw. markera. Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z programu leniency, musi spełnić pewne wymagania formalne, m.in. przedstawić informacje o istnieniu zakazanego porozumienia. Instytucja markera daje możliwość złożenia wniosku, nawet jeżeli przedsiębiorca nie ma wszystkich wymaganych informacji. Pozwoli mu to zająć miejsce w kolejce chętnych ubiegających się o złagodzenie kary. Wniosek będzie przyjmowany warunkowo - przedsiębiorca musi uzupełnić go w wyznaczonym terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Brak jakich informacji spowoduje dyskwalifikację wniosku o skorzystanie z leniency?

REKLAMA

- Standardy procedury są wysokie, gdyż odwołania od naszych decyzji rozpatruje sąd cywilny. Musimy więc postępować zgodnie z wymaganiami kodeksu postępowania cywilnego. Oznacza to, że dowodami w postępowaniu mogą być dokumenty poświadczone przez radców prawnych, notariuszy. Może się zdarzyć, że do wniosku o skorzystanie z programu leniency zostanie załączony dokument, który nie spełnia ustawowych wymogów, a jest dowodem o charakterze nieformalnym, np. wydruk komputerowy. W takiej sytuacji, mimo że dokument nie spełnia wymogu, przedsiębiorca, przesyłając go do Urzędu, może zagwarantować sobie miejsce w kolejce.

• W rozporządzeniu jest przepis, który pozwala na złożenie wniosku uproszczonego do prezesa UOKiK, jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek do Komisji Europejskiej o zwolnienie z grzywien za udział w zakazanym porozumieniu.

- Tak. Jeżeli przedsiębiorca bierze udział w zakazanym porozumieniu obejmującym terytorium więcej niż trzech państw UE, może złożyć taki wniosek do KE. Jeżeli zajmie się ona sprawą, to kompetencje wszystkich państwowych organów antymonopolowych zostają wyłączone. Może się jednak zdarzyć, że Komisja uzna, że sprawa nie jest kluczowa z punktu widzenia interesu wspólnotowego i nie rozpocznie postępowania. Dlatego też wprowadzono instytucję wniosku uproszczonego, który przedsiębiorca może złożyć do prezesa Urzędu, jednocześnie składając wniosek do KE. Dzięki temu ma on zagwarantowane miejsce w kolejce chętnych do skorzystania z polskiego programu leniency, na wypadek gdyby Komisja nie wszczęła przeciwko niemu postępowania.

• Jaki był cel wydania razem z rozporządzeniem wytycznych?

- Przygotowane przez nas wytyczne są instrukcją dla przedsiębiorców. Chcemy, aby ci, którzy zdecydują się na skorzystanie z leniency, mieli gwarancję współpracy Urzędu.

• Jak na podstawie wytycznych będzie obniżana kara dla przedsiębiorców, którzy podejmą współpracę z Urzędem?

- Tylko przedsiębiorca, który zgłosi się do nas jako pierwszy, może liczyć na zwolnienie z kary. Natomiast pozostali mają szansę na jej zredukowanie. Tyle tylko, że ustawa wskazuje, że redukcja następuje do 50, 70 i 80 proc. kary maksymalnej, która może sięgać 10 proc. rocznego przychodu przedsiębiorcy. W wytycznych wysokość kary została doprecyzowana. Zgodnie z nimi kara dla drugiego zgłaszającego się przedsiębiorcy będzie wynosić nie 50 proc. maksymalnej wielkości, ale tej, która zostanie obliczona w oparciu o kryteria zawarte w wytycznych o karach w postępowaniach antymonopolowych, które Urząd stosuje od 1 stycznia 2009 roku.

• Proszę przypomnieć, jakie kryteria, na podstawie których wyliczane są kary, zawarto w wytycznych?

- Dokonaliśmy klasyfikacji naruszeń na bardzo poważne, poważne i inne. Najdotkliwiej karane są porozumienia przedsiębiorców, którzy są konkurentami, oraz nadużycia pozycji dominującej, które zmierzają do wyeliminowania konkurencji z rynku. Inne rodzaje praktyk zagrożone są karami mniejszymi. Oprócz szkodliwości naruszenia prezes Urzędu, ustalając wysokość kary finansowej, bierze pod uwagę korzyści dla przedsiębiorcy wynikające z naruszenia przez niego prawa lub wpływ danej praktyki na rynek. Na wielkość sankcji wpływa też czas trwania antykonkurencyjnych zachowań firmy.

• Gdzie przedsiębiorcy mogą szukać informacji o programie leniency?

- Przedsiębiorca, korzystając z numeru (22) 55 60 555, jeszcze przed złożeniem wniosku może zasięgnąć wszelkich informacji na temat leniency. Przedsiębiorca nie musi się przedstawiać. Wystarczy, że poda istotę zachowania, które z jego punktu widzenia może kwalifikować się do programu leniency.

• Gdzie przedsiębiorcy mogą składać wnioski o leniency?

- Przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek pisemnie bądź ustnie do protokołu. Uruchomiliśmy także adres internetowy, pod którym można uzyskać odpowiedzi na pytania oraz przesyłać wnioski leniency. Skrzynka e-mailowa UOKiK czynna jest całą dobę.

Fot. Wojciech Górski

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, wykładowca prawa wspólnotowego oraz antymonopolowego na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Głównej Handlowej

Rozmawiała MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 26 stycznia 2009 r. w sprawie trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do prezesa UOKiK o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie (Dz.U. z 2009 r. nr 20, poz. 109).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA