REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca z Urzędem gwarantuje łagodną karę

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

Dziś wchodzi w życie rozporządzenie upraszczające procedurę składania wniosków o złagodzenie kary za udział w niedozwolonym porozumieniu.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

• Dlaczego pojawiła się konieczność wydania rozporządzenia w sprawie trybu postępowania z wnioskami przedsiębiorców o skorzystanie z programu leniency?

- Rozporządzenie ma charakter proceduralny. Przepisy materialne o zasadach leniency są w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Rozporządzenie ustala procedurę składania wniosków o złagodzenie kary. Będzie ona łatwiejsza i przejrzystsza dla firm. Prezes Urzędu ma uznaniowość w przyznawaniu leniency. Były sygnały, że przedsiębiorcy chcą wiedzieć w oparciu, o jakie kryteria podejmuje się decyzje o złagodzeniu kary. Są one ogólnie przedstawione w ustawie, rozporządzenie je precyzuje. Dostosowuje także przepisy do tzw. modelowego programu leniency Europejskiej Sieci Konkurencji, który został przyjęty przez Komisję Europejską i urzędy antymonopolowe państw UE.

• Jakie rozwiązania dla przedsiębiorców wprowadza nowe rozporządzenie?

REKLAMA

- Najważniejszym z nich jest instytucja tzw. markera. Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z programu leniency, musi spełnić pewne wymagania formalne, m.in. przedstawić informacje o istnieniu zakazanego porozumienia. Instytucja markera daje możliwość złożenia wniosku, nawet jeżeli przedsiębiorca nie ma wszystkich wymaganych informacji. Pozwoli mu to zająć miejsce w kolejce chętnych ubiegających się o złagodzenie kary. Wniosek będzie przyjmowany warunkowo - przedsiębiorca musi uzupełnić go w wyznaczonym terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Brak jakich informacji spowoduje dyskwalifikację wniosku o skorzystanie z leniency?

- Standardy procedury są wysokie, gdyż odwołania od naszych decyzji rozpatruje sąd cywilny. Musimy więc postępować zgodnie z wymaganiami kodeksu postępowania cywilnego. Oznacza to, że dowodami w postępowaniu mogą być dokumenty poświadczone przez radców prawnych, notariuszy. Może się zdarzyć, że do wniosku o skorzystanie z programu leniency zostanie załączony dokument, który nie spełnia ustawowych wymogów, a jest dowodem o charakterze nieformalnym, np. wydruk komputerowy. W takiej sytuacji, mimo że dokument nie spełnia wymogu, przedsiębiorca, przesyłając go do Urzędu, może zagwarantować sobie miejsce w kolejce.

• W rozporządzeniu jest przepis, który pozwala na złożenie wniosku uproszczonego do prezesa UOKiK, jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek do Komisji Europejskiej o zwolnienie z grzywien za udział w zakazanym porozumieniu.

- Tak. Jeżeli przedsiębiorca bierze udział w zakazanym porozumieniu obejmującym terytorium więcej niż trzech państw UE, może złożyć taki wniosek do KE. Jeżeli zajmie się ona sprawą, to kompetencje wszystkich państwowych organów antymonopolowych zostają wyłączone. Może się jednak zdarzyć, że Komisja uzna, że sprawa nie jest kluczowa z punktu widzenia interesu wspólnotowego i nie rozpocznie postępowania. Dlatego też wprowadzono instytucję wniosku uproszczonego, który przedsiębiorca może złożyć do prezesa Urzędu, jednocześnie składając wniosek do KE. Dzięki temu ma on zagwarantowane miejsce w kolejce chętnych do skorzystania z polskiego programu leniency, na wypadek gdyby Komisja nie wszczęła przeciwko niemu postępowania.

• Jaki był cel wydania razem z rozporządzeniem wytycznych?

- Przygotowane przez nas wytyczne są instrukcją dla przedsiębiorców. Chcemy, aby ci, którzy zdecydują się na skorzystanie z leniency, mieli gwarancję współpracy Urzędu.

• Jak na podstawie wytycznych będzie obniżana kara dla przedsiębiorców, którzy podejmą współpracę z Urzędem?

- Tylko przedsiębiorca, który zgłosi się do nas jako pierwszy, może liczyć na zwolnienie z kary. Natomiast pozostali mają szansę na jej zredukowanie. Tyle tylko, że ustawa wskazuje, że redukcja następuje do 50, 70 i 80 proc. kary maksymalnej, która może sięgać 10 proc. rocznego przychodu przedsiębiorcy. W wytycznych wysokość kary została doprecyzowana. Zgodnie z nimi kara dla drugiego zgłaszającego się przedsiębiorcy będzie wynosić nie 50 proc. maksymalnej wielkości, ale tej, która zostanie obliczona w oparciu o kryteria zawarte w wytycznych o karach w postępowaniach antymonopolowych, które Urząd stosuje od 1 stycznia 2009 roku.

• Proszę przypomnieć, jakie kryteria, na podstawie których wyliczane są kary, zawarto w wytycznych?

- Dokonaliśmy klasyfikacji naruszeń na bardzo poważne, poważne i inne. Najdotkliwiej karane są porozumienia przedsiębiorców, którzy są konkurentami, oraz nadużycia pozycji dominującej, które zmierzają do wyeliminowania konkurencji z rynku. Inne rodzaje praktyk zagrożone są karami mniejszymi. Oprócz szkodliwości naruszenia prezes Urzędu, ustalając wysokość kary finansowej, bierze pod uwagę korzyści dla przedsiębiorcy wynikające z naruszenia przez niego prawa lub wpływ danej praktyki na rynek. Na wielkość sankcji wpływa też czas trwania antykonkurencyjnych zachowań firmy.

• Gdzie przedsiębiorcy mogą szukać informacji o programie leniency?

- Przedsiębiorca, korzystając z numeru (22) 55 60 555, jeszcze przed złożeniem wniosku może zasięgnąć wszelkich informacji na temat leniency. Przedsiębiorca nie musi się przedstawiać. Wystarczy, że poda istotę zachowania, które z jego punktu widzenia może kwalifikować się do programu leniency.

• Gdzie przedsiębiorcy mogą składać wnioski o leniency?

- Przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek pisemnie bądź ustnie do protokołu. Uruchomiliśmy także adres internetowy, pod którym można uzyskać odpowiedzi na pytania oraz przesyłać wnioski leniency. Skrzynka e-mailowa UOKiK czynna jest całą dobę.

Fot. Wojciech Górski

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, wykładowca prawa wspólnotowego oraz antymonopolowego na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Głównej Handlowej

Rozmawiała MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 26 stycznia 2009 r. w sprawie trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do prezesa UOKiK o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie (Dz.U. z 2009 r. nr 20, poz. 109).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA