REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja firmy sposobem na kryzys

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy w celu uniknięcia skutków kryzysu finansowego coraz częściej zastanawiają się nad restrukturyzacją swej działalności. Z tymi zmianami wiążą się często konieczne redukcje w zatrudnieniu i poszukiwanie bardziej optymalnych źródeł siły roboczej, np. w ramach outsourcingu.

• Czy przy sprawach, którymi państwo się zajmują, można wyczuć nastrój obecnego kryzysu ekonomicznego?

REKLAMA

REKLAMA

- W pewnej mierze tak. Od pewnego czasu obserwujemy wzmożone zainteresowanie naszych klientów poszukiwaniem prawnych i podatkowych rozwiązań, które pomogą zminimalizować koszty działalności przedsiębiorstw klientów i umożliwią im funkcjonowanie, a czasem nawet przetrwanie, w sytuacji stale pogarszającej się koniunktury gospodarczej w Polsce.

• W jakich obszarach można szukać oszczędności?

- Podatnicy przede wszystkim zastanawiają się nad restrukturyzacją swej działalności, np. przez konsolidację, przekształcenie formy prawnej, likwidację nierentownych gałęzi działalności itp. Z tymi zmianami wiążą się często konieczne redukcje w zatrudnieniu i poszukiwanie bardziej optymalnych źródeł siły roboczej, np. w ramach outsourcingu.

REKLAMA

• Jakie rozwiązania warto zastosować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W przypadku restrukturyzacji ważne jest opracowanie kompleksowego modelu dostosowanego do indywidualnych potrzeb danego klienta, który uwzględni zarówno aspekty prawne i ekonomiczne operacji, w tym oczywiście niezwykle istotne problemy podatkowe, które często determinują wdrożenie określonej struktury. Planowanie danej restrukturyzacji jest procesem złożonym, gdyż musi uwzględnić różne wymogi prawne oraz często sprzeczne interesy, np. między pracownikami a pracodawcami.

• Coraz częściej słyszymy, że wiele firm zapowiada zwolnienia pracowników. Czyli kluczową kwestią dla wielu firm są teraz problemy związane z koniecznością likwidacji etatów?

- Ma pani rację. Typową kwestią, z jaką borykamy się w ostatnim czasie, wspólnie z ekspertami z prawa pracy, to problem zwolnień pracowników, w tym także planowanych zwolnień grupowych. W tym zakresie warto wybierać rozwiązania, które pozwolą w miarę możliwości bezkonfliktowo rozwiązać drażliwy i trudny problem redukcji kadry. Trzeba szukać sposobów, które będą akceptowalne zarówno z perspektywy pracodawców, jak i zwalnianych pracowników.

• Jakie rozwiązania akceptują obie strony?

- Firmy, decydując się na zwolnienia, np. starają się zapewnić pracownikom dodatkowe osłony, często przekraczające obowiązkowe świadczenia przewidziane w przepisach prawa pracy, np. w postaci dodatkowych odpraw. W ten sposób firmy starają się łagodzić skutki utraty pracy przez pracownika. Dodatkowe pieniądze umożliwiają pracownikom poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia na pogarszającym się rynku pracy przez dłuższy okres, w którym to pracownik nie posiada stałego źródła dochodów. Pracownicy są często szczegółowo informowani o sytuacji firmy i konieczności redukcji personelu warunkującej dalsze jej funkcjonowanie, a w efekcie utrzymanie choć częściowego zatrudnienia. Duże firmy, zapewniają czasem zwalnianym pracownikom szkolenia pozwalające na podniesienie kwalifikacji lub zdobycie nowego zawodu, co może ułatwić znalezienie nowej pracy. Podmioty te decydują się także na udzielenie bezpośredniej pomocy w znalezieniu zwalnianym nowego zajęcia, poprzez zaangażowanie w tym celu specjalistycznych agencji HR. W ten sposób pracownikom, chociaż częściowo, łatwiej borykać się ze skutkami utraty pracy.

• Czy firmy postępują właściwie, zwalniając pracowników, często przecież doświadczonych?

- Nie do końca tak się dzieje. Z naszego doświadczenia wynika, że firmy starają się utrzymać kluczowych i doświadczonych pracowników. W pierwszej kolejności cięcia kadrowe dotykają osób z krótkim stażem w danej firmie, najczęściej pracujących na podstawie umów o pracę zawartych na czas określony lub umów zlecenia. Pracodawcy po prostu nie przedłużają tych umów.

• Jakie problemy podatkowe, poza kwestiami związanymi z restrukturyzacją, pojawiają się teraz najczęściej?

- W ostatnim okresie często pojawiają się problemy związane z optymalizacją podatkową wynagrodzeń kadry zarządzającej. W tym zakresie warto stosować rozwiązania, które często umożliwiają znaczne obniżenie obciążeń publicznoprawnych, tj. przede wszystkim podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne. W ramach optymalizacji wynagrodzeń można spożytkować dodatkowe umiejętności menedżerów, niezwiązane z ich obowiązkami kierowniczymi, które mogą oni wykorzystać w działaniach podejmowanych na rzecz swoich firm lub firm z danej grupy kapitałowej. Trzeba pracować nad wyborem rozwiązań, które są zarazem bezpieczne i efektywne finansowo. Wskutek stworzenia bardziej korzystnego modelu wynagradzania menedżerowie mogą liczyć na zwiększenie bądź utrzymanie swoich zarobków na dotychczasowym poziomie, bez dodatkowego obciążania kosztami kierowanych przez siebie firm. Ten trend jest najprawdopodobniej także powiązany z narastającym kryzysem.

Fot.Marek Matusiak

Maciej Grela, doradca podatkowt w kancelarii Gide Loyrette Nouel

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA