REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja firmy sposobem na kryzys

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy w celu uniknięcia skutków kryzysu finansowego coraz częściej zastanawiają się nad restrukturyzacją swej działalności. Z tymi zmianami wiążą się często konieczne redukcje w zatrudnieniu i poszukiwanie bardziej optymalnych źródeł siły roboczej, np. w ramach outsourcingu.

• Czy przy sprawach, którymi państwo się zajmują, można wyczuć nastrój obecnego kryzysu ekonomicznego?

REKLAMA

- W pewnej mierze tak. Od pewnego czasu obserwujemy wzmożone zainteresowanie naszych klientów poszukiwaniem prawnych i podatkowych rozwiązań, które pomogą zminimalizować koszty działalności przedsiębiorstw klientów i umożliwią im funkcjonowanie, a czasem nawet przetrwanie, w sytuacji stale pogarszającej się koniunktury gospodarczej w Polsce.

• W jakich obszarach można szukać oszczędności?

- Podatnicy przede wszystkim zastanawiają się nad restrukturyzacją swej działalności, np. przez konsolidację, przekształcenie formy prawnej, likwidację nierentownych gałęzi działalności itp. Z tymi zmianami wiążą się często konieczne redukcje w zatrudnieniu i poszukiwanie bardziej optymalnych źródeł siły roboczej, np. w ramach outsourcingu.

• Jakie rozwiązania warto zastosować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- W przypadku restrukturyzacji ważne jest opracowanie kompleksowego modelu dostosowanego do indywidualnych potrzeb danego klienta, który uwzględni zarówno aspekty prawne i ekonomiczne operacji, w tym oczywiście niezwykle istotne problemy podatkowe, które często determinują wdrożenie określonej struktury. Planowanie danej restrukturyzacji jest procesem złożonym, gdyż musi uwzględnić różne wymogi prawne oraz często sprzeczne interesy, np. między pracownikami a pracodawcami.

• Coraz częściej słyszymy, że wiele firm zapowiada zwolnienia pracowników. Czyli kluczową kwestią dla wielu firm są teraz problemy związane z koniecznością likwidacji etatów?

- Ma pani rację. Typową kwestią, z jaką borykamy się w ostatnim czasie, wspólnie z ekspertami z prawa pracy, to problem zwolnień pracowników, w tym także planowanych zwolnień grupowych. W tym zakresie warto wybierać rozwiązania, które pozwolą w miarę możliwości bezkonfliktowo rozwiązać drażliwy i trudny problem redukcji kadry. Trzeba szukać sposobów, które będą akceptowalne zarówno z perspektywy pracodawców, jak i zwalnianych pracowników.

• Jakie rozwiązania akceptują obie strony?

- Firmy, decydując się na zwolnienia, np. starają się zapewnić pracownikom dodatkowe osłony, często przekraczające obowiązkowe świadczenia przewidziane w przepisach prawa pracy, np. w postaci dodatkowych odpraw. W ten sposób firmy starają się łagodzić skutki utraty pracy przez pracownika. Dodatkowe pieniądze umożliwiają pracownikom poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia na pogarszającym się rynku pracy przez dłuższy okres, w którym to pracownik nie posiada stałego źródła dochodów. Pracownicy są często szczegółowo informowani o sytuacji firmy i konieczności redukcji personelu warunkującej dalsze jej funkcjonowanie, a w efekcie utrzymanie choć częściowego zatrudnienia. Duże firmy, zapewniają czasem zwalnianym pracownikom szkolenia pozwalające na podniesienie kwalifikacji lub zdobycie nowego zawodu, co może ułatwić znalezienie nowej pracy. Podmioty te decydują się także na udzielenie bezpośredniej pomocy w znalezieniu zwalnianym nowego zajęcia, poprzez zaangażowanie w tym celu specjalistycznych agencji HR. W ten sposób pracownikom, chociaż częściowo, łatwiej borykać się ze skutkami utraty pracy.

• Czy firmy postępują właściwie, zwalniając pracowników, często przecież doświadczonych?

- Nie do końca tak się dzieje. Z naszego doświadczenia wynika, że firmy starają się utrzymać kluczowych i doświadczonych pracowników. W pierwszej kolejności cięcia kadrowe dotykają osób z krótkim stażem w danej firmie, najczęściej pracujących na podstawie umów o pracę zawartych na czas określony lub umów zlecenia. Pracodawcy po prostu nie przedłużają tych umów.

• Jakie problemy podatkowe, poza kwestiami związanymi z restrukturyzacją, pojawiają się teraz najczęściej?

- W ostatnim okresie często pojawiają się problemy związane z optymalizacją podatkową wynagrodzeń kadry zarządzającej. W tym zakresie warto stosować rozwiązania, które często umożliwiają znaczne obniżenie obciążeń publicznoprawnych, tj. przede wszystkim podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne. W ramach optymalizacji wynagrodzeń można spożytkować dodatkowe umiejętności menedżerów, niezwiązane z ich obowiązkami kierowniczymi, które mogą oni wykorzystać w działaniach podejmowanych na rzecz swoich firm lub firm z danej grupy kapitałowej. Trzeba pracować nad wyborem rozwiązań, które są zarazem bezpieczne i efektywne finansowo. Wskutek stworzenia bardziej korzystnego modelu wynagradzania menedżerowie mogą liczyć na zwiększenie bądź utrzymanie swoich zarobków na dotychczasowym poziomie, bez dodatkowego obciążania kosztami kierowanych przez siebie firm. Ten trend jest najprawdopodobniej także powiązany z narastającym kryzysem.

Fot.Marek Matusiak

Maciej Grela, doradca podatkowt w kancelarii Gide Loyrette Nouel

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA