REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy spodziewają się pogorszenia koniunktury gospodarczej

Marcin Jaworski

REKLAMA

Polacy jeszcze nie odczuwają pogorszenia koniunktury, ale spodziewają się go - wynika z najnowszego badania GUS. Wśród przedsiębiorców stopniowo rośnie odsetek tych, którzy dostrzegają spadek koniunktury.

Eksperci GUS zauważają, że gospodarstwa domowe w dalszym ciągu odczuwają wzrost swoich dochodów. W III kwartale poprawiły się też oceny obecnych warunków dokonywania ważnych zakupów przez rodziny. Wygląda na to, że w czasach dobrej koniunktury część Polaków zdołała sobie zgromadzić pewne oszczędności, bo w całym 2008 roku konsumenci coraz lepiej oceniali swoją możliwość oszczędzania pieniędzy. Wraz z poprawą sytuacji finansowej gospodarstw zwiększyła się i utrwaliła także skłonność do oszczędzania.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, na tym kończą się optymistyczne wiadomości. Konsumenci coraz bardziej utwierdzają się w przekonaniu, że w najbliższych miesiącach dalsza poprawa sytuacji finansowej może być znacznie wolniejsza. Wzrosły nasze obawy przed utratą pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy, co może ograniczać skłonność do wydatków konsumpcyjnych.

Coraz bardziej odczuwają to już firmy. Co prawda nadal większość badanych przedsiębiorców nie widzi żadnych zmian w działalności, ale wyraźnie widać, że maleje liczba tych, którzy sygnalizują poprawę koniunktury, a rośnie obstawiających jej pogorszenie. Według GUS spośród firm zajmujących się przetwórstwem przemysłowym tylko w branży meblarskiej o 1 pkt proc. zwiększyła się przewaga firm dostrzegających poprawę koniunktury w stosunku do przewidujących jej pogorszenie. W pozostałych branżach relacja sceptyków do optymistów pogorszyła się - o 3 do 7 pkt proc. Na razie optymistami pozostają przedsiębiorcy z branży budowlanej, z których 29 proc. sygnalizowało poprawę koniunktury (wobec 30 proc. we wrześniu), a jej pogorszenie 9 proc. (wobec 6 proc. we wrześniu). W przeżywającej w ostatnim czasie renesans branży usług pośrednictwa finansowego wciąż 46 proc. oceniło październikową koniunkturę jako dobrą. Warto jednak zwrócić uwagę, że o ile we wrześniu tylko 1 proc. zauważył gorszą koniunkturę, to w październiku było to już 6 proc.

Jak przedsiębiorcy oceniają koniunkturę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA