REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce ograniczyć odliczanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Rząd: podatnik korygujący fakturę musi mieć potwierdzenie jej odbioru przez kontrahenta. Wymóg taki jest niezgodny z prawem wspólnotowym, co potwierdziły sądy. Aby odliczyć VAT, podatnik będzie musiał uzyskać korzystny wyrok sądu.

Jeśli Sejm uchwali nowelizację ustawy o VAT w kształcie zaproponowanym przez rząd, to podatnicy udzielający rabatów, którzy nie posiadają potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, będą musieli iść do sądu administracyjnego, aby uzyskać korzystny wyrok i w rezultacie móc odliczyć VAT. Projekt nowelizacji ustawy o VAT przyjęty ostatnio przez posłów Komisji Finansów Publicznych i skierowany do drugiego czytania w Sejmie zakłada bowiem, że obecny wymóg potwierdzenia odbioru korekty faktury przez kontrahenta znajdujący się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. (Dz.U. nr 95, poz. 798) m.in. w sprawie wystawiania faktur zostanie przeniesiony do ustawy o VAT.

REKLAMA

Prawo do odliczenia

Wymóg posiadania potwierdzenia odbioru dotyczy podatników, którzy udzielają rabatów. Powinni oni mieć prawo od odliczenia VAT, ponieważ w takim przypadku dochodzi do obniżenia obrotu i podstawy opodatkowania. Tomasz Michalik, doradca podatkowy w MDDP Michalik, Dłuska, Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości potwierdza, że udzielenie rabatu prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania (sygn. akt C-317/90 z 2006 roku). Zatem podatnicy, którzy udzielają rabatu, muszą wystawiać faktury korygujące i przesłać je kontrahentom. Zgodnie z wymogiem obecnie określonym w rozporządzeniu ministra finansów, a który ma zostać wprowadzony do ustawy o VAT, kontrahent musi potwierdzić odbiór faktury korygującej, żeby wystawca mógł odliczyć VAT. Jak wskazuje jednak Tomasz Michalik, w praktyce kontrahenci nie potwierdzają odbioru. Co więcej, żaden przepis nie nakłada na nich takiego obowiązku. W konsekwencji podatnik, który nie ma potwierdzenia odbioru, nie może odliczyć VAT. Organy podatkowe twierdzą bowiem, że w takim przypadku obecne przepisy nie dają mu prawa do odliczenia.

Niezgodny z dyrektywą

REKLAMA

Wymóg potwierdzenia odbioru, który jest obecnie w rozporządzeniu, jest jednak niezgodny z konstytucją, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny (wyrok z 11 grudnia 2007 r. o sygn. akt U 6/06). Jak wyjaśnia Jerzy Martini, doradca podatkowy Baker & McKenzie, Trybunał rozpatrywał jednak tylko kwestię zgodności przepisu rozporządzenia z konstytucją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Trybunał uznał, że w celu usunięcia niezgodności z konstytucją należy przenieść przepisy z rozporządzenia do ustawy - mówi Jerzy Martini. A zatem TK stwierdził jedynie, że przepis uzależniający odliczenie VAT, czyli mający wpływ na podstawę opodatkowania, nie może zostać określony w rozporządzeniu, ponieważ elementy konstrukcyjne podatków, zgodnie z konstytucją, muszą być określane w ustawie.

Jerzy Martini podkreśla jednak, że w przypadku wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej mamy naruszenie nie tylko konstytucji, ale również prawa wspólnotowego.

- A zatem nie można odczytywać wyroku TK w ten sposób, że Trybunał nakazał umieszczenie tego wymogu w ustawie niezależnie od naruszenia prawa wspólnotowego - stwierdza Jerzy Martini. Tomasz Michalik podkreśla, że umieszczenie wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej w ustawie jest w zasadzie formalnym wykonaniem wyroku TK. Argument taki znajdujemy też w uzasadnieniu do rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT.

Korzystne wyroki

REKLAMA

Fakt niezgodności wymogu potwierdzenia odbioru korekty faktury z 6 i 112 dyrektywą UE potwierdzały już m.in. WSA w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/Bd 249/08, nieprawomocny) i Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 655/08, III SA/Wa 1587/08, nieprawomocne). Sądy uznały, że warunek taki znajdujący się dziś w rozporządzeniu narusza zasadę neutralności VAT, ponieważ podatnik, który nie otrzyma potwierdzenia odbioru faktury, nie będzie mógł odliczyć podatku, a więc poniesie jego ciężar.

Ponadto omawiany warunek narusza zasadę proporcjonalności, a zatem dwie główne zasady wynikające z dyrektyw 6 i 112. WSA w Warszawie stwierdził w uzasadnieniu wyroku (sygn. akt III SA/Wa 172/08, nieprawomocny), że przepisy 112 Dyrektywy, a w szczególności art. 73, nie przewidują warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia doręczenia faktury korygującej jego kontrahentowi, w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość tego podatku wynikającą z faktury korygującej. Zdaniem sądu naruszenie przez podatnika obowiązków formalnych (czyli brak potwierdzenia odbioru) nie może stanowić jedynej podstawy do wprowadzenia ograniczeń naruszających zasadę neutralności VAT.

A zatem skoro wymóg z rozporządzenia ma zostać przeniesiony do ustawy, to można się spodziewać identycznych wyroków sądów w tym zakresie.

Co zatem oznacza dla podatników formalne przeniesienie wymogu z rozporządzenia do ustawy?

- Jeżeli podatnicy nie będą posiadali potwierdzenia odbioru faktury korygującej, to narażą się na spór z organem podatkowym, który skutecznie może rozstrzygnąć albo sąd administracyjny, albo ETS - stwierdza Tomasz Michalik. Jerzy Martini dodaje, że ustawodawca w Sejmie nie powinien zatem przenosić wymogu z rozporządzenia do ustawy. Jednak nie wszyscy eksperci tak uważają.

Za takim przeniesieniem opowiada się prof. Witold Modzelewski, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych. Jego zdaniem, w przypadkach takich jak obniżenie ceny, zgodnie z art. 90 Dyrektywy 112, państwo członkowskie może określić szczególne wymogi, a zatem wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest wymogiem legalnym. Zdaniem ekspertów zamiast wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej ustawodawca, mając na celu zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa, mógłby wprowadzić alternatywny wymóg. Zdaniem Jerzego Martiniego, podatnik mógłby np. dokumentować udzielenie rabatu poprzez wykaz z wyciągu bankowego.

Odliczenie VAT z faktur korygujących

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

POSTULUJEMY

Sejm powinien zrezygnować z wymogu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta i ewentualnie wprowadzić inny wymóg, który miałby na celu zabezpieczenie wpływów do budżetu państwa. Taki nowy wymóg nie powinien jednak wpływać na możliwość odliczenia VAT przez podatników, którzy udzielają rabatów.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

REKLAMA

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA