REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie muszą podpisać wszyscy członkowie zarządu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Żółkowska

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe jest nieważne, jeśli nie podpiszą go wszyscy członkowie zarządu spółki. Odmowa dokonania tej czynności wymaga pisemnego uzasadnienia.

W2005 roku dwóch członków trzyosobowego zarządu spółki akcyjnej Złote Tarasy zrezygnowało z pełnionej funkcji. W związku z tą rezygnacją sprawozdanie finansowe za poprzedni rok zostało podpisane tylko przez prezesa.

REKLAMA

Podczas zgromadzenia wspólników spółki poddano pod głosowanie wspomniane sprawozdanie. Sprzeciw wyraził jeden ze wspólników spółki - miasto stołeczne Warszawa. Miasto twierdziło, że rozpatrywane sprawozdanie finansowe nie ma mocy, gdyż brak jest na nim podpisów wszystkich członków zarządu. W związku z tym zgromadzenie wspólników w ogóle nie powinno poddawać go pod głosowanie.

Uchwałą walnego zgromadzenia sprawozdanie zostało jednak zatwierdzone. Podjęta została również druga uchwała o podziale zysków i strat w spółce za 2004 rok.

Bez podpisu dokument nieważny

REKLAMA

Miasto zaskarżyło uchwałę żądając stwierdzenia nieważności podjętych uchwał. Sąd Okręgowy w Warszawie dopatrzył się w działaniach spółki niezgodności z przepisami ustawy o rachunkowości i anulował podjęte uchwały. Sąd pierwszej instancji podzielił stanowisko miasta, uzasadniając, iż rzeczywiście sporne sprawozdanie finansowe powinno zostać podpisane przez wszystkich członków zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Złote Tarasy odwołały się do Sądu Apelacyjnego w Warszawie, podnosząc, iż nie można było zmusić do podpisania dokumentu tych członków zarządu, którzy złożyli rezygnację. Ponadto zgodnie z komentarzami do wspomnianej ustawy czynności związane ze sporządzeniem sprawozdania finansowego należy oddzielić od czynności związanych z podpisaniem dokumentu, które może nastąpić nawet w przeddzień głosowania. Spółka argumentowała również, że sprawozdanie finansowe było jak najbardziej prawidłowe merytorycznie, gdyż zostało zatwierdzone przez sąd rejestrowy.

Argumenty, przedstawione w apelacji od wyroku sądu gospodarczego, nie zostały uwzględnione przez sąd drugiej instancji. W jego ocenie wyrok sądu okręgowego zasługuje na pełną akceptację.

Należy uzasadnić odmowę

REKLAMA

W ustnych motywach wyroku skład orzeczniczy podkreślił, że w toczącym się sporze nie jest istotna poprawność merytorycznej dokumentu, której nikt nie kwestionuje. Na pierwszy plan wyłania się tu bowiem kwestia braku podpisów wszystkich członków zarządu pod sprawozdaniem finansowym, które do momentu zgromadzenia wspólników winny widnieć na podanym pod głosowanie wspólników dokumencie. Istotną podstawę prawną do podjęcia takiej właśnie interpretacji stanowi art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości(Dz.U. z 1994 nr 121, poz. 591), zgodnie z którym sprawozdanie finansowe w jednostce kierowanej przez organ wieloosobowy podpisują wszyscy członkowie tego organu. Sama odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do dokumentu. Zdaniem sądu apelacyjnego oświadczenia złożone przez poprzednich członków nie są odmową złożenia podpisu, tylko rezygnacją. Z materiałów dowodowych wynika ponadto, że przed zgromadzeniem wspólników został wybrany nowy członek zarządu, który był uprawniony do złożenia takiego podpisu.

Sąd wskazał ponadto, że zgodnie z kodeksem spółek handlowych decyzja o podziale zysków i strat za dany rok może być sygnowana dopiero wówczas, gdy zostanie zatwierdzone sprawozdanie finansowe za ten sam okres. Stąd konsekwencją stwierdzenia nieważności pierwszej z uchwał jest nieważność drugiej uchwały o podziale zysków i strat, pozwalającej pokryć straty za 2004 rok.

Sygn. akt VI ACa 1633/07

Katarzyna ŻóŁkowska

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA