REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak podpisu nie jest powodem odrzucenia oferty

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zamawiający może odrzucić ofertę tylko w razie jej merytorycznej niezgodności ze specyfikacją.
ORZECZENIE

Urząd m.st. Warszawy wykluczył z przetargu na doradztwo konsorcjum firm. Wskazał, że wykonawcy nie podpisali ważnego dokumentu: metodologii realizacji zamówienia. Tymczasem w specyfikacji zastrzegł, że firmy muszą złożyć dokument w oryginale z podpisem pod rygorem odrzucenia oferty. Ponieważ konsorcjum nie podpisało oświadczenia, zamawiający uznał, że w ogóle nie złożono dokumentu.

REKLAMA

Konsorcjum wniosło protest, a potem odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu unieważnienie odrzucenia oferty konsorcjum. Uznała, że chociaż sporny dokument stanowi istotny element oferty, jednak brak podpisu nie może oznaczać niezgodności oferty z treścią specyfikacji. Według arbitrów to raczej uchybienie, które może być zakwalifikowane jako błąd formalny, niemający wpływu na treść złożonej oferty.

Izba podkreśliła, że wymogi zamawiającego w zakresie możliwości odrzucenia oferty w przypadku niepodpisania dokumentu zostały postawione ponad wymogi określone w prawie zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 - p.z.p.). Artykuł 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. stwarza możliwość odrzucenia oferty, gdy jej treść nie odpowiada specyfikacji. Odrzucenie oferty może jednak wchodzić w grę tylko w przypadku, gdy jej treść merytoryczna nie odpowiada treści wymogom specyfikacji. Natomiast brak podpisu pod dokumentem Metodologia realizacji zamówienia to uchybienie formalne, które w żadnym stopniu nie odnosi się do treści specyfikacji. Zastosowanie przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. było więc chybione. Ponadto Izba zwróciła uwagę, że z oferty wynika, że sporny dokument stanowi załącznik do niej. Zatem identyfikacja pochodzenia dokumentu nie budzi żadnych problemów i pozwala w sposób jednoznaczny określić, przez kogo została sporządzona, w jakim celu i co zawiera.

Sygn. akt KIO/UZP 565/08

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ORZECZNICTWA SN

Elementem oferty są także dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań wynikających ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia (uchwała Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r., III CZP 74/05).

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA