REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma dofinansuje czesne za przedszkole z funduszu socjalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Rakowska-Boroń

REKLAMA

Pracodawcy będą swobodniej dysponować środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zyskają m.in. prawo do finansowania czesnego za przedszkola dla dzieci pracowników.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które w przyszłym roku będą chciały zorganizować przy zakładach pracy przedszkola lub przystosować pomieszczenia firmy, tak aby mogły w nich takie placówki funkcjonować, będą mogły to zrobić wykorzystując środki funduszu socjalnego. Takie rozwiązanie przewiduje zarówno poselski, jak i rządowy projekt nowelizacji kodeksu pracy. Nad pierwszym z nich trwają już prace w sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Co więcej, takie małe przedszkola, nie będą już musiały spełniać wymogów sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych, jak duże przedszkola. Od 3 lipca tego roku obowiązuje już znowelizowane rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 13 czerwca 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. nr 104, poz. 667). Zgodnie z nim osoby zakładające małe przedszkola zostały zwolnione m.in. z obowiązku zmiany sposobu użytkowania lokalu.

Monika Ebert, prezes Stowarzyszenia Rodziców TU w Zalesiu Górnym, ocenia, że to pozytywna zmiana. Wskazuje, że dotychczas, aby móc prowadzić przedszkole w mieszkaniu, konieczna była zmiana sposobu użytkowania mieszkania, co było nie tylko kosztowne, ale też bardzo trudne do przeprowadzenia. Lokal taki musiał mieć np. co najmniej 3 metry wysokości. A obecnie małe przedszkole może funkcjonować w pomieszczeniach, które mają 2,5 metra wysokości.

Dzięki złagodzeniu m.in. wymogów sanitarnych, także przedsiębiorcy chętniej będą podejmować decyzje dotyczące tworzenia przyzakładowych przedszkoli. Tym bardziej że oprócz ułatwień dotyczących adaptacji zakładowych pomieszczeń do lokali odpowiadających opiece nad dziećmi będą mogli pokryć część kosztów z tym związanych z pieniędzy ZFŚS.

- To ciekawe rozwiązanie. Zanim jednak podejmiemy ewentualną decyzję o budowie przyzakładowego przedszkola, będziemy musieli sprawdzić wśród pracowników, jak wielu z nich ma dzieci w wieku przedszkolnym - mówi Mirosław Królak z firmy cukierniczej BAKA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z kolei Teresa Borkowska z przedsiębiorstwa mleczarskiego w województwie podkarpackim podkreśla, że chociaż nie wszyscy pracownicy jej firmy będą chcieli umieszczać swoje dzieci w takich małych firmowych przedszkolach, to wielu z będzie zainteresowanych otrzymaniem dofinansowania od pracodawcy do czesnego za przedszkole.

Ekonomiści pozytywnie oceniają poselskie i rządowe propozycje. W opinii Jana Rutkowskiego, głównego analityka Banku Światowego, zwiększą one dostęp pracowników do opieki przedszkolnej dla dzieci i tym samym mogą powodować ich większą aktywność zawodową. Bogdan Wyżnikiewicz z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wskazuje, że rodzice, którzy będą mogli umieścić dzieci w przyzakładowej placówce przedszkolnej albo będą otrzymywać od pracodawcy dofinansowanie do czesnego za przedszkole, częściej niż obecnie będą decydować się na powrót na rynek pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

Firmowa opieka nad dzieckiem

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IZABELA RAKOWSKA-BOROŃ

izabela.rakowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA