REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma dofinansuje czesne za przedszkole z funduszu socjalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Rakowska-Boroń

REKLAMA

Pracodawcy będą swobodniej dysponować środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zyskają m.in. prawo do finansowania czesnego za przedszkola dla dzieci pracowników.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które w przyszłym roku będą chciały zorganizować przy zakładach pracy przedszkola lub przystosować pomieszczenia firmy, tak aby mogły w nich takie placówki funkcjonować, będą mogły to zrobić wykorzystując środki funduszu socjalnego. Takie rozwiązanie przewiduje zarówno poselski, jak i rządowy projekt nowelizacji kodeksu pracy. Nad pierwszym z nich trwają już prace w sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Co więcej, takie małe przedszkola, nie będą już musiały spełniać wymogów sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych, jak duże przedszkola. Od 3 lipca tego roku obowiązuje już znowelizowane rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 13 czerwca 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. nr 104, poz. 667). Zgodnie z nim osoby zakładające małe przedszkola zostały zwolnione m.in. z obowiązku zmiany sposobu użytkowania lokalu.

Monika Ebert, prezes Stowarzyszenia Rodziców TU w Zalesiu Górnym, ocenia, że to pozytywna zmiana. Wskazuje, że dotychczas, aby móc prowadzić przedszkole w mieszkaniu, konieczna była zmiana sposobu użytkowania mieszkania, co było nie tylko kosztowne, ale też bardzo trudne do przeprowadzenia. Lokal taki musiał mieć np. co najmniej 3 metry wysokości. A obecnie małe przedszkole może funkcjonować w pomieszczeniach, które mają 2,5 metra wysokości.

Dzięki złagodzeniu m.in. wymogów sanitarnych, także przedsiębiorcy chętniej będą podejmować decyzje dotyczące tworzenia przyzakładowych przedszkoli. Tym bardziej że oprócz ułatwień dotyczących adaptacji zakładowych pomieszczeń do lokali odpowiadających opiece nad dziećmi będą mogli pokryć część kosztów z tym związanych z pieniędzy ZFŚS.

- To ciekawe rozwiązanie. Zanim jednak podejmiemy ewentualną decyzję o budowie przyzakładowego przedszkola, będziemy musieli sprawdzić wśród pracowników, jak wielu z nich ma dzieci w wieku przedszkolnym - mówi Mirosław Królak z firmy cukierniczej BAKA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z kolei Teresa Borkowska z przedsiębiorstwa mleczarskiego w województwie podkarpackim podkreśla, że chociaż nie wszyscy pracownicy jej firmy będą chcieli umieszczać swoje dzieci w takich małych firmowych przedszkolach, to wielu z będzie zainteresowanych otrzymaniem dofinansowania od pracodawcy do czesnego za przedszkole.

Ekonomiści pozytywnie oceniają poselskie i rządowe propozycje. W opinii Jana Rutkowskiego, głównego analityka Banku Światowego, zwiększą one dostęp pracowników do opieki przedszkolnej dla dzieci i tym samym mogą powodować ich większą aktywność zawodową. Bogdan Wyżnikiewicz z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wskazuje, że rodzice, którzy będą mogli umieścić dzieci w przyzakładowej placówce przedszkolnej albo będą otrzymywać od pracodawcy dofinansowanie do czesnego za przedszkole, częściej niż obecnie będą decydować się na powrót na rynek pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

Firmowa opieka nad dzieckiem

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IZABELA RAKOWSKA-BOROŃ

izabela.rakowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA