REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absurdalne zasady dzielenia unijnych dotacji dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Absurd goni absurd - tak mazowieccy przedsiębiorcy mówią o zasadach dzielenia unijnych dotacji dla firm na Mazowszu w konkursie o budżecie blisko 300 mln zł.

Od 30 czerwca mazowieccy przedsiębiorcy mogą starać się o unijne dotacje. To największy w Polsce regionalny konkurs o wsparcie z UE dla firm, więc budzi duże emocje. A wśród przedsiębiorców z Mazowsza budzi on sporo negatywnych emocji.

REKLAMA

- Gdy zapoznałem się z kryteriami konkursu, złapałem się za głowę. W najmniejszym stopniu nie jest obiektywny - mówi GP właściciel małej firmy z Łomży.

Największe kontrowersje budzi możliwość przyznawania przez zarząd regionu dodatkowych punktów po zakończeniu oceny projektów. Nie wiadomo, za co dokładnie są te punkty, które mogą decydować o dostępie do pieniędzy z UE. Przedsiębiorcy uważają taki zapis za korupcjogenny.

REKLAMA

- Chodzi o sytuacje absolutnie nadzwyczajne, czyli np. ewentualne preferencje dla ofiar klęsk żywiołowych - wyjaśnia Elżbieta Błaszczyk z mazowieckiego urzędu marszałkowskiego. Dodaje, że w stosunku do firm zapis prawdopodobnie nie będzie stosowany.

Kryteria konkursu faworyzują większe firmy, a małe pozbawiają szans na dotacje z UE. Mazowiecki urząd nie podzielił puli prawie 300 mln zł między firmy różnej wielkości (wyjątek dla dużych narzuciła Bruksela). Przez to mała firma rodzinna, zatrudniające cztery osoby, musi walczyć o dotacje z międzynarodowymi koncernami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sytuację pogarsza punktacja za zatrudnianie pracowników. Jest tak skonstruowana, że firma, w której pracują trzy osoby, przy zwiększeniu zatrudnienia o 100 proc. dostanie dwa razy mniej punktów niż 200-osobowe przedsiębiorstwo, które przyjmie dziesięciu pracowników.

Mazowieccy przedsiębiorcy zwracają uwagę na nieczytelne zasady przyznawania punktów podczas oceny strategicznej. Jest to aż 35 punktów, które można dostać za np. zgodność projektu z wojewódzkimi dokumentami sektorowymi czy zasięg przestrzennego oddziaływania inwestycji. Bez nich firma nie ma szans na dotację.

Elżbieta Błaszczyk tłumaczy, że ocena strategiczna ma umożliwić wspieranie inwestycji w biedniejszych regionach Mazowsza i jednocześnie nie zastępować dotacji dla innowacyjnych firm z okolic Warszawy.

- Nie ma idealnego systemu oceny. Jeśli będą potrzebne zmiany, zostaną wprowadzone - mówi przedstawicielka urzędu marszałkowskiego.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

OPINIA

ANTONI RUTKA

Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza

Pierwsza wersja kryteriów oceny, która została zaprezentowana w marcu, była tragiczna. Udało nam się wpłynąć na ich zmianę, ale nadal są one dalekie od doskonałości. Konsultowaliśmy kryteria z mazowieckimi przedsiębiorcami, którzy twierdzą, że nie widzą oni w nich preferencji dla mniejszych firm. Niestety konkurs już rozpoczął się i zasady oceny nie mogą ulec zmianie. Zobaczymy, jakie walory i wady ujawnią się w trakcie oceny wniosków i postaramy się wpłynąć na urząd, by dopasował kryteria do oczekiwań przedsiębiorców.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA