REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mocny złoty szkodzi eksporterom żywności

Mirek Kuk

REKLAMA

Z badań Narodowego Banku Polskiego wynika, że 76 proc. eksporterów nadal deklaruje opłacalność sprzedaży zagranicznej. Nie ma wśród nich firm z sektora spożywczego.

Rośnie odsetek przedsiębiorstw wskazujących kurs walutowy jako barierę rozwoju. Obecnie wynosi on 18 proc. Więcej firm wskazuje też na bariery popytowe - 9 proc. przedsiębiorstw z wysokim udziałem eksportu.

REKLAMA

Nie wszystkim, ale się opłaca

Jednak mimo że badania wskazują na spadający optymizm w grupie eksporterów, to większość z nich, bo aż 76 proc., informuje o pełnej opłacalności sprzedaży zagranicznej. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest rekompensowanie niższych wpływów z eksportu tańszym importem zaopatrzeniowym.

REKLAMA

Faktem jest jednak również to, że cierpią niektóre sektory. Z informacji Stowarzyszenia Eksporterów Polskich wynika, że jedną z grup najbardziej narażonych na negatywne skutki mocnego złotego są producenci żywności. Ich sprzedaż za granicę wyraźnie rosła po wejściu Polski do UE w 2004 roku.

- Obecnie nie można powiedzieć, że eksport jest opłacalny. Rynek wewnętrzny też wydaje się być nasycony i nie widać tak naprawdę niszy, gdzie te towary można byłoby zbyć w dobrej cenie. Sprzedaż za granicę jest pewnego rodzaju przymusem mającym na celu zbyt naszych artykułów - mówi Edmund Borawski, prezes Mlekpolu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudny powrót do Rosji

Podobne problemy zgłaszają producenci drobiu, który do niedawna było hitem eksportowym ze względu na niższą (często o nawet 30 proc.) cenę. Kurs złotego do euro utrudnia warunki sprzedaży drobiu.

- Taki poziom kursu nie gwarantuje dodatniej rentowności w eksporcie drobiu, co spowoduje prawdopodobnie spadek sprzedaży do strefy euro i większą podaż na rynku krajowym. Alternatywnym rozwiązaniem jest poszukiwanie nowych rynków zbytu, na przykład w Europie Wschodniej - mówi Krystyna Szczepkowska, rzecznik Indykpolu.

Powinno temu sprzyjać zniesienie embarga na eksport polskich towarów do Rosji. Ale tylko teoretycznie.

- Biorąc pod uwagę, że polskie firmy wróciły tam po kilkuletniej nieobecności, nie będzie to zadanie łatwe. Również asortyment produktów nie będzie ten sam co w strefie euro - mówi przedstawicielka Indykpolu.

Grupa chroni

Ale nie wszyscy producenci żywności zwracają uwagę na kurs walutowy - nie martwi to firm, które są częścią międzynarodowych koncernów.

REKLAMA

- Nasz eksport to w 100 proc. sprzedaż do innych oddziałów Danone i w związku z tym nie dotyczą nas zmiany kursu złotego do euro. Eksportujemy do ponad 30 krajów, ale wszystko w ramach rozliczeń wewnątrz grupy Danone - mówi Przemek Pohrybieniuk, członek zarządu Danone.

Mocny złoty cieszy niewątpliwie importerów żywności. - Sytuacja tych przedsiębiorców, którzy importują np. rośliny nieuprawiane u nas, jest na pewno dzięki temu lepsza - mówi Wiesław Łopaciuk, ekspert Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - co jednak w części jest niwelowane przez ogólny wzrost cen żywności na świecie - dodaje.

MIREK KUK

mirek.kuk@infor.pl

OPINIA

MAREK PRZEŹDZIAK

sekretarz generalny Stowarzyszenia Producentów Polbisco

Branża producentów słodyczy, której eksport do tej pory szybko się rozwijał, odczuwa wpływ osłabienia dwóch głównych walut: zarówno euro, jak i dolara. Mamy przez to kłopoty zarówno na rynku unijnym, jak i rynkach zewnętrznych. Marże tej branży są i tak niskie, więc firmy nie mają z czego schodzić. Mamy sygnały, że wraz z malejącą opłacalnością eksportu coraz więcej producentów rozważa wstrzymanie eksportu, choć jest to bardzo trudna decyzja. Bo powtórne wejście na rynek zewnętrzny jest bardzo trudne i wiąże się z dużymi kosztami. W naszym konkretnym przypadku jedynym plusem jest fakt, że nasz główny surowiec - ziarno kakaowe - kupujemy na giełdach światowych, co przy mocnym złotym jest korzystniejsze. Pozostałe surowce kupujemy w kraju, gdzie ceny żywności poszły mocno w górę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA