REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm zatrudnia i poszukuje telepracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Rakowska-Boroń

REKLAMA

Uregulowanie w kodeksie pracy zatrudnienia na odległość spowodowało wzrost zainteresowania firm tą formą pracy. Najczęściej do pracy na odległość poszukiwani są graficy, programiści komputerowi i specjaliści telemarketingu. Pracodawcy i telepracownicy chcieliby bez ograniczeń rezygnować ze stosowania telepracy.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Telepraca funkcjonuje w kodeksie pracy dopiero od 16 października 2007 r. Mimo to wzrasta liczba pracodawców, którzy ją stosują.

- Obecnie o 10 proc. pracodawców więcej niż jeszcze kilka miesięcy temu deklaruje chęć zatrudnienia pracowników na odległość - mówi Katarzyna Karaśkiewicz z firmy doradczej DGA prowadzącej m.in. projekt finansowany ze środków unijnych popularyzujący ideę telepracy.

Pracodawcy wiedzą, że mogą dotychczasowemu pracownikowi powierzyć wykonywanie pracy już nie tylko w siedzibie firmy, ale także na przykład w jego domu. Nie naruszą przy tym przepisów prawa pracy. Mogą też, zgodnie z prawem, na dane stanowisko pracy zatrudnić od razu telepracownika. Wciąż jednak niektóre przepisy ustawy sprawiają im problemy. Chodzi m.in. o powrót telepracownika do wykonywania pracy w siedzibie firmy.

Więcej ogłoszeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie co czwarte ogłoszenie o pracę zamieszczane na internetowych portalach z ofertami pracy adresowane jest do telepracowników. Niemal o 10 proc. więcej takich ofert pracy trafia też w tym roku do agencji pośrednictwa pracy.

- W ostatnich miesiącach pracodawcy aktywniej poszukują u nas niepełnosprawnych telepracowników - wskazuje Łucja Kornaszewska z Centrum Usług Doradczych dla Osób Niepełnosprawnych CUD.

REKLAMA

Tłumaczy, że kilka miesięcy temu pracę na odległość chciało powierzyć takim osobom średnio trzech pracodawców miesięcznie, obecnie ponad dziecięciu. Są to firmy z całej Polski, a nie tylko z okolic Warszawy. Według Łucji Kornatowskiej, do takiej formy pracy przekonują pracodawców m.in. przepisy kodeksu pracy. Zachęcająco wpływa też możliwość redukcji kosztów pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają niepełnosprawnych, są też zwolnieni z wpłat do PFRON.

- Zainteresowanie telepracownikami przeszło nasze oczekiwania. Zakładaliśmy, że około 20 pracodawców będzie chciało zatrudniać takich pracowników, a zgłosiło się już 46 przedsiębiorców - podkreśla Jakub Baran, kierownik do spraw telecentrów i telechatek w Szczecinie.

Zawody na odległość

Najczęściej do pracy na odległość zatrudniani są graficy komputerowi, specjaliści do tworzenia stron www, księgowi, tłumacze i prawnicy, a także specjaliści do spraw telemarketingu.

- Mam podpisaną umowę o pracę na pół etatu z tłumaczką z Katowic. Zatrudniam też dwóch prawników na część etatu z Gdańska. Korzystają ze swojego sprzętu, a ja płacę za jego eksploatację - mówi Paweł Tokaj, właściciel kancelarii prawnej specjalizującej się w dochodzeniu odszkodowań.

Pracodawcy mają jednak problemy ze stosowaniem i interpretacją niektórych przepisów kodeksu pracy. Paweł Tokaj podkreśla, że miał problem z przeprowadzeniem kontroli w miejscu pracy telepracowników, bo musiał dojechać do nich z Warszawy.

Kłopotliwe trzy miesiące

REKLAMA

Właściciele firm nie wiedzą też, w jaki sposób mogą przywrócić telepracownikowi poprzednie warunki pracy (chodzi głównie o pracę w siedzibie firmy), szczególnie w sytuacji, gdy minęły trzy miesiące od powierzenia pracownikowi pracy na odległość. Kodeks pracy wskazuje, że może to nastąpić w drodze wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy.

- Taki przepis może dla mnie oznaczać konieczność zwolnienia, a tym samym utraty pracownika, bo nie musi on przyjąć nowych warunków pracy - mówi Anna Majcher, właścicielka biura tłumaczeń z Koszalina.

W listopadzie ubiegłego roku podpisała umowę o telepracę z dwoma tłumaczami. Obecnie chciałaby, aby jeden z nich codziennie przychodził do pracy do jej biura. Obawia się, że jeśli zastosuje wobec niego wypowiedzenie zmieniające, ten może go nie przyjąć. Wolałaby, aby kodeks pracy nie regulował terminu, w jakim obie strony, czyli zarówno pracodawca jak i pracownik, mogą zrezygnować z telepracy.

- Często zdarza się ponadto, że pracownicy, którzy przez pięć dni w tygodniu świadczą pracę poza firmą, traktują ją przejściowo - podkreśla Witold Polskowski, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Potwierdza to Piotr Gosztowt, właściciel firmy reklamowej z Poznania. Od grudnia ubiegłego roku w jego firmie pracowało już trzech telepracowników. W związku z tym, że nie miał własnego biura, powierzył im wykonywanie pracy w domach przez pięć dni w tygodniu. Pracownicy ci jednak szukali jednocześnie pracy, którą mogliby wykonywać w siedzibie firmy. Kiedy wynajął biuro i zatrudnił kolejnych telepracowników - przez część tygodnia pracowali w domu, a przez pozostałą część przychodzili do biura - zaczęli utożsamiać się z firmą i efektywniej pracować, pozyskując m.in. nowych klientów.

Firmy mają też kłopoty z rozliczeniem podróży służbowych takich pracowników.

- Pracodawcy zwracają nam uwagę na ten problem. Kodeks pracy, mimo że dość szczegółowo opisuje obowiązki telepracowników i ich pracodawców, nie reguluje tej kwestii - wskazuje Katarzyna Karaśkiewicz.

Tłumaczy, że firmy mają kłopot z naliczaniem diet telepracowników za okres podróży służbowej, bo nie wiedzą, jak ustalić, ile czasu rzeczywiście przebywali oni w delegacji.

W UE około 11 proc. osób podejmuje pracę jako telepracownicy. W Polsce stanowią 1 proc. W USA pracę na odległość deklaruje niemal 30 proc. pracujących

Telepraca w kodeksie pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Rakowska-Boroń

izabela.rakowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA