REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm zatrudnia i poszukuje telepracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Rakowska-Boroń
Izabela Rakowska-Boroń
izabela.rakowska-boron@infor.pl

REKLAMA

Uregulowanie w kodeksie pracy zatrudnienia na odległość spowodowało wzrost zainteresowania firm tą formą pracy. Najczęściej do pracy na odległość poszukiwani są graficy, programiści komputerowi i specjaliści telemarketingu. Pracodawcy i telepracownicy chcieliby bez ograniczeń rezygnować ze stosowania telepracy.

NOWOŚĆ

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca funkcjonuje w kodeksie pracy dopiero od 16 października 2007 r. Mimo to wzrasta liczba pracodawców, którzy ją stosują.

- Obecnie o 10 proc. pracodawców więcej niż jeszcze kilka miesięcy temu deklaruje chęć zatrudnienia pracowników na odległość - mówi Katarzyna Karaśkiewicz z firmy doradczej DGA prowadzącej m.in. projekt finansowany ze środków unijnych popularyzujący ideę telepracy.

Pracodawcy wiedzą, że mogą dotychczasowemu pracownikowi powierzyć wykonywanie pracy już nie tylko w siedzibie firmy, ale także na przykład w jego domu. Nie naruszą przy tym przepisów prawa pracy. Mogą też, zgodnie z prawem, na dane stanowisko pracy zatrudnić od razu telepracownika. Wciąż jednak niektóre przepisy ustawy sprawiają im problemy. Chodzi m.in. o powrót telepracownika do wykonywania pracy w siedzibie firmy.

REKLAMA

Więcej ogłoszeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie co czwarte ogłoszenie o pracę zamieszczane na internetowych portalach z ofertami pracy adresowane jest do telepracowników. Niemal o 10 proc. więcej takich ofert pracy trafia też w tym roku do agencji pośrednictwa pracy.

- W ostatnich miesiącach pracodawcy aktywniej poszukują u nas niepełnosprawnych telepracowników - wskazuje Łucja Kornaszewska z Centrum Usług Doradczych dla Osób Niepełnosprawnych CUD.

Tłumaczy, że kilka miesięcy temu pracę na odległość chciało powierzyć takim osobom średnio trzech pracodawców miesięcznie, obecnie ponad dziecięciu. Są to firmy z całej Polski, a nie tylko z okolic Warszawy. Według Łucji Kornatowskiej, do takiej formy pracy przekonują pracodawców m.in. przepisy kodeksu pracy. Zachęcająco wpływa też możliwość redukcji kosztów pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają niepełnosprawnych, są też zwolnieni z wpłat do PFRON.

- Zainteresowanie telepracownikami przeszło nasze oczekiwania. Zakładaliśmy, że około 20 pracodawców będzie chciało zatrudniać takich pracowników, a zgłosiło się już 46 przedsiębiorców - podkreśla Jakub Baran, kierownik do spraw telecentrów i telechatek w Szczecinie.

Zawody na odległość

Najczęściej do pracy na odległość zatrudniani są graficy komputerowi, specjaliści do tworzenia stron www, księgowi, tłumacze i prawnicy, a także specjaliści do spraw telemarketingu.

- Mam podpisaną umowę o pracę na pół etatu z tłumaczką z Katowic. Zatrudniam też dwóch prawników na część etatu z Gdańska. Korzystają ze swojego sprzętu, a ja płacę za jego eksploatację - mówi Paweł Tokaj, właściciel kancelarii prawnej specjalizującej się w dochodzeniu odszkodowań.

Pracodawcy mają jednak problemy ze stosowaniem i interpretacją niektórych przepisów kodeksu pracy. Paweł Tokaj podkreśla, że miał problem z przeprowadzeniem kontroli w miejscu pracy telepracowników, bo musiał dojechać do nich z Warszawy.

Kłopotliwe trzy miesiące

Właściciele firm nie wiedzą też, w jaki sposób mogą przywrócić telepracownikowi poprzednie warunki pracy (chodzi głównie o pracę w siedzibie firmy), szczególnie w sytuacji, gdy minęły trzy miesiące od powierzenia pracownikowi pracy na odległość. Kodeks pracy wskazuje, że może to nastąpić w drodze wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy.

- Taki przepis może dla mnie oznaczać konieczność zwolnienia, a tym samym utraty pracownika, bo nie musi on przyjąć nowych warunków pracy - mówi Anna Majcher, właścicielka biura tłumaczeń z Koszalina.

W listopadzie ubiegłego roku podpisała umowę o telepracę z dwoma tłumaczami. Obecnie chciałaby, aby jeden z nich codziennie przychodził do pracy do jej biura. Obawia się, że jeśli zastosuje wobec niego wypowiedzenie zmieniające, ten może go nie przyjąć. Wolałaby, aby kodeks pracy nie regulował terminu, w jakim obie strony, czyli zarówno pracodawca jak i pracownik, mogą zrezygnować z telepracy.

- Często zdarza się ponadto, że pracownicy, którzy przez pięć dni w tygodniu świadczą pracę poza firmą, traktują ją przejściowo - podkreśla Witold Polskowski, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Potwierdza to Piotr Gosztowt, właściciel firmy reklamowej z Poznania. Od grudnia ubiegłego roku w jego firmie pracowało już trzech telepracowników. W związku z tym, że nie miał własnego biura, powierzył im wykonywanie pracy w domach przez pięć dni w tygodniu. Pracownicy ci jednak szukali jednocześnie pracy, którą mogliby wykonywać w siedzibie firmy. Kiedy wynajął biuro i zatrudnił kolejnych telepracowników - przez część tygodnia pracowali w domu, a przez pozostałą część przychodzili do biura - zaczęli utożsamiać się z firmą i efektywniej pracować, pozyskując m.in. nowych klientów.

Firmy mają też kłopoty z rozliczeniem podróży służbowych takich pracowników.

- Pracodawcy zwracają nam uwagę na ten problem. Kodeks pracy, mimo że dość szczegółowo opisuje obowiązki telepracowników i ich pracodawców, nie reguluje tej kwestii - wskazuje Katarzyna Karaśkiewicz.

Tłumaczy, że firmy mają kłopot z naliczaniem diet telepracowników za okres podróży służbowej, bo nie wiedzą, jak ustalić, ile czasu rzeczywiście przebywali oni w delegacji.

W UE około 11 proc. osób podejmuje pracę jako telepracownicy. W Polsce stanowią 1 proc. W USA pracę na odległość deklaruje niemal 30 proc. pracujących

Telepraca w kodeksie pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Rakowska-Boroń

izabela.rakowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA