REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenie umożliwi aktualizację nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Wartość nieruchomości w sprawozdaniach polskich firm jest zaniżona. Minister powinien wydać przepisy umożliwiające podwyższenie ich wartości. Poprawi to wizerunek firm u inwestorów i innych partnerów handlowych.

Spółki podlegające ustawie o rachunkowości mogą wykazywać w bilansie zaniżoną wartość aktywów. Jest to widoczne szczególnie w przypadku posiadanych nieruchomości, które w ostatnich latach znacznie zyskały na wartości. Dzieje się tak za sprawą przepisów ustawy o rachunkowości, które dla celów księgowych nie pozwalają podwyższać wartości środków trwałych poza jednym wyjątkiem - gdy zostaną wydane odrębne przepisy. Ostatnia taka aktualizacja odbyła się jednak 13 lat temu (w 1995 roku) na podstawie ministerialnego rozporządzenia. W związku z tym minister finansów powinien rozważyć konieczność ponownego wydania rozporządzenia, które umożliwi spółkom przeszacowanie wartości aktywów.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniżona wartość nieruchomości

Roman Seredyński, biegły rewident, prezes Europejskiego Centrum Audytu, przyznaje, że w ciągu kilku ostatnich lat rynek nieruchomości w Polsce zanotował gwałtowny wzrost cen. Przy ich obecnym trendzie mamy do czynienia ze stałym przyrostem realnej wartości aktywów przedsiębiorstw (w przypadku gdy posiadają one nieruchomości).

- Zgodnie z ustawą o rachunkowości w księgach rachunkowych widoczny jest natomiast systematyczny spadek wartości wszystkich środków trwałych, co szczególnie w przypadku nieruchomości nie ma żadnego powiązania ze stanem faktycznym wynikającym z rzeczywistości gospodarczej, wobec czego jest sprzeczne z podstawowymi zasadami rachunkowości - twierdzi nasz rozmówca.

REKLAMA

Odrębne przepisy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert dodaje, że przepisy przewidują możliwość podwyższenia wartości początkowej środków trwałych na podstawie odrębnych przepisów, a ustalona w wyniku aktualizacji wartość nie może być wyższa od wartości godziwej. Powstała w wyniku aktualizacji różnica wartości netto środków trwałych jest odnoszona na kapitał z aktualizacji wyceny. Warto więc podkreślić, że nie może być ona przeznaczona do podziału.

- Poprzez sformułowanie odrębne przepisy ustawodawca rozumie przepisy podatkowe, zgodnie z którymi o aktualizacji wyceny środków trwałych decyduje minister finansów w drodze rozporządzenia - podkreśla nasz rozmówca.

Uważa również, że z punktu widzenia realiów rynkowych jest to sytuacja wskazująca na rażące zaniedbanie ministerstwa w zakresie urealniania wartości księgowej majątku przedsiębiorstw. W związku z tym minister finansów powinien niezwłocznie wydać stosowne rozporządzenie.

Jednak najlepszym rozwiązaniem w obecnej sytuacji - według Romana Seredyńskiego - byłoby poddanie modyfikacji przepisów ustawy o rachunkowości, które dotyczą aktualizacji wartości środków trwałych. Za wzorcowe podejście w tym zakresie należałoby uznać regulacje zawarte w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR). MSR 16 pozostawia jednostce gospodarczej swobodę wyboru metody wyceny rzeczowych aktywów trwałych. Może to być metoda oparta na koszcie historycznym lub na wartości przeszacowanej, w której to spółka decyduje o momencie przeszacowania aktywów trwałych.

Arkadiusz Lenarcik, kierownik działu w Europejskim Centrum Audytu, wyjaśnia, że model kosztowy zakłada wycenę rzeczowych aktywów trwałych według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia pomniejszonego o umorzenie oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Takie podejście do wyceny jest zgodne z modelem zaprezentowanym w polskich standardach rachunkowości.

- Z kolei model wartości przeszacowanej, po początkowym ujęciu rzeczowych aktywów trwałych, na dzień bilansowy pozwala wykazać je w wartości przeszacowanej, która odpowiada aktualnej wartości godziwej, pomniejszonej o dotychczasowe umorzenie oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości - twierdzi nasz rozmówca.

Ekspert tłumaczy, że jeżeli w skutek przeszacowania wzrosła wartość aktywów, to zwiększenie takie należy odnieść bezpośrednio na kapitał własny przedsiębiorstwa.

Jak twierdzi Arkadiusz Lenarcik, wybrany przez jednostkę sposób wyceny rzeczowych aktywów trwałych ma więc również istotny wpływ na wartość prezentowanego w sprawozdaniu finansowym kapitału własnego. W przypadku wartości przeszacowanej jest on odzwierciedleniem realnego majątku spółki, co może być bardzo korzystne w przypadku debiutu giełdowego.

Konieczne przeszacowanie

Również Maciej Czapiewski, biegły rewident, partner w M2 Audyt, widzi ten problem.

Podkreśla, że w przypadku nieruchomości zaliczonych do środków trwałych polskie regulacje dopuszczają wyłącznie model wyceny w cenach nabycia pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne.

- Wartość bilansowa nieruchomości nabytych kilka bądź kilkanaście lat wcześniej może istotnie odbiegać od ich bieżącej, wyższej wartości rynkowej, a brak opcji wyceny w wartości godziwej uniemożliwia podwyższenie kapitałów własnych z tytułu przeszacowania - twierdzi nasz rozmówca.

W konsekwencji oznacza to gorszy odbiór jednostki przez inwestorów, banki i innych partnerów gospodarczych. Ekspert uważa więc za celowe dopuszczenie przez regulacje krajowe rozwiązania analogicznego do Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, które przewidują opcję wyceny w wartościach godziwych.

13 lat minęło od ostatniej aktualizacji wartości środków trwałych dla celów rachunkowych

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA