15 lutego mija termin rozliczeń z PFRON za 2007 rok
REKLAMA
Po raz ostatni pracodawcy dokonają rozliczenia rocznego na formularzu INF-D-R według starego wzoru, stanowiącego załącznik do rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. nr 232, poz. 2330 z późn. zm.).
REKLAMA
Dopłata lub nadpłata
Rozliczenia takiego firmy dokonują równolegle według tzw. kryteriów rozliczenia bieżącego oraz tzw. kryteriów zgodności z warunkami udzielania pomocy na zatrudnienie.
REKLAMA
To pierwsze rozliczenie polega na ustaleniu, czy kwota uzyskanego dofinansowania nie przewyższa ustalonej w art. 26a ustawy kwoty. Może to być maksymalnie 205 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w grudniu roku poprzedniego (899,10 zł). Wysokość tej kwoty zależy od stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz wymiaru czasu pracy pracownika, a także od statusu pracodawcy.
Kwotą do rozliczenia jest wtedy suma kwot dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, wraz z częścią przekazywaną na ZFRON, przyznanych za okresy sprawozdawcze od stycznia do grudnia 2007 r. włącznie.
Wystąpienie różnicy pomiędzy tymi kwotami oznacza, że pracodawca dysponuje kwotą wyższą lub niższą od należnej. Jeżeli różnica jest liczbą dodatnią i istnieje w dniu składania rozliczenia, należy ją wykazać w poz. 90 i 91 INF-D-R, uwzględnić w poz. 100 i wpłacić do PFRON najpóźniej do 15 lutego tego roku. Jeżeli różnica jest liczbą ujemną, to pracodawca w poz. 90 i 91 wykazuje 0, ale może do 30 września 2008 r. w skorygowanych wnioskach Wn-D wystąpić do PFRON o wypłatę tej różnicy.
Rozliczenie pomocy
REKLAMA
Konieczność rozliczenia według drugiego kryterium wynika z tego, że dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych oraz finansowanie składek na podstawie art. 25 ust. 2-3a ustawy zostało uznane - zgodnie z par. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 29 stycznia 2007 r. w sprawie udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (Dz.U. nr 20, poz. 118) - za pomoc na zatrudnienie, na rekompensatę podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych. Tymczasem przez cały rok pomoc ta była udzielana w kwocie ustawowej, która może przewyższać dopuszczalną kwotę pomocy na zatrudnienie.
Kwotą do rozliczenia jest suma kwot pomocy na zatrudnienie uzyskanej z tytułu zatrudnienia pracownika w okresie od stycznia do grudnia 2007 r. na podstawie art. 25 ust. 2-3a, art. 25a ust. 2-4 i art. 26a ustawy o rehabilitacji, bez części przekazywanej na ZFRON.
Co ważne, pomoc na rekompensatę podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych nie może przekroczyć kwoty kosztów płacy, podwyższonych kosztów zatrudnienia osoby niepełnosprawnej (wyspecyfikowanych w INF-D-Kz) ani maksymalnej wielkości pomocy ustalonych na podstawie art. 2 rozporządzenia KE nr 2204/2002 i wspomnianego rozporządzenia RM.
Uzyskaną kwotę należy więc porównać z najniższym z trzech rocznych pułapów intensywności pomocy. Jeżeli bowiem kwota pomocy jest wyższa od najniższego z trzech pułapów intensywności pomocy, to nadwyżka pomocy nad tym pułapem jest kwotą nieuzasadnioną w świetle pomocy na zatrudnienie, więc po wykazaniu jej w poz. 96 i odpowiednio w poz. 98-100 INF-D-R musi ona zostać zwrócona do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Ważne!
Rozliczenia przedsiębiorcy powinni przesyłać do centrali Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
LUIZA KLIMKIEWICZ
gp@infor.pl
Podstawa prawna
• Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 14, poz. 92).
REKLAMA
REKLAMA