REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upływa termin przekazania informacji o zebranych odpadach elektrycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Dzisiaj mija termin przedstawienia przez producentów, importerów oraz dystrybutorów urządzeń RTV i AGD sprawozdania o masie zebranego zużytego sprzętu.

Zgodnie z przepisami ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. nr 180, poz. 1495), wprowadzający urządzenia RTV i AGD na rynek, czyli na przykład producenci, muszą co kwartał przedstawić głównemu inspektorowi ochrony środowiska sprawozdania dotyczące ilości zebranych odpadów powstałych z urządzeń RTV i AGD. 30 stycznia upływa termin, do którego należy przedstawić informacje o zebranych odpadach za ostatni kwartał 2007 r. Taki sam obowiązek spoczywa także na tych, którzy w myśl ustawy są określani jako zbierający zużyty sprzęt - np. sklepy.

REKLAMA

Zakłady przetwarzania

REKLAMA

Obowiązki sprawozdawcze mają także przedsiębiorcy prowadzący zakłady przetwarzania. W sprawozdaniu muszą podać informacje o masie przyjętego sprzętu. Muszą podać dodatkowo numery i nazwy grupy oraz numery i nazwy rodzaju tego sprzętu, co określa załącznik do ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Ostatnia grupa, która w tym terminie musi złożyć sprawozdanie, to recyklerzy. Mają oni podać masę przyjętych oraz poddanych recyklingowi lub innym procesom odzysku odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu.

Poziom odzysku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tego roku przedsiębiorcy muszą także zapewnić odzysk na poziomie 80 proc. masy wszystkich zebranych odpadów, które powstały z lodówek, pralek czy mikrofalówek. Ponadto muszą zapewnić recykling części z takich urządzeń na poziomie 75 proc. masy zużytego sprzętu. Sprawozdanie o uzyskanych poziomach w 2008 roku będą jednak musieli po raz pierwszy przedstawić w GIOŚ najpóźniej do 31 marca 2009 r. Za rok mogą jednak już nie wpłynąć do GIOŚ raporty o ilości zebranego sprzętu. Okazuje się bowiem, że producenci nie będą w stanie wykazać, że poddali recyklingowi odpowiednią ilość odpadów elektrycznych. Powodem jest to, że do rejestru głównego inspektora ochrony środowiska nie wpisały się np. huty, które przetwarzają odzyskane z urządzeń szkło czy metale. Istnieje zatem prawdopodobieństwo wybiórczego zbierania odpadów elektrycznych - takich, które zostaną przetworzone i będzie to można wykazać w dokumentach.

Opłaty produktowe

- Być może naciśniemy na hamulec i nie będziemy zbierać odpadów. Musimy mieć zagwarantowane, że to, co zbierzemy, zostanie poddane recyklingowi. Tylko w ten sposób unikniemy wysokich opłat produktowych naliczanych od masy sprzętu, który nie został przetworzony - mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji odzysku zrzeszającej producentów urządzeń AGD. Dodaje, że recykling i odzysk na odpowiednich poziomach będzie trzeba wymuszać w drodze umów handlowych z tymi firmami, które są wpisane do rejestru GIOŚ. Jednak takie firmy zajmują się poszczególnymi rodzajami odpadów, a nie wszystkimi.

Wojciech Konecki zaznacza, że ustawa powinna skutecznie egzekwować obowiązek wpisania się do rejestru, aby cały system gospodarki odpadami z RTV i AGD właściwie funkcjonował.

Dodaje, że np. huty nie wpisują się, by uniknąć dużej liczby sprawozdawczych obowiązków.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA