REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystna dla spółki informacja często staje się sygnałem do sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kwiatkowska
Małgorzata Kwiatkowska

REKLAMA

Publikacja ważnej dla spółki informacji to świetny moment do sprzedaży akcji. Dlatego warto wcześniej szukać takich firm, które mogą czymś pozytywnym zaskoczyć inwestorów. Wczoraj rynek nagrodził tak posiadaczy Petrolinvestu.


REKLAMA

Teraz w górę pnie się dwudziestka największych firm na warszawskim parkiecie, ale spółki małe i średnie nadal nie pozwalają części inwestorów na odrobienie strat. To głównie papiery tych firm trafiają w ręce graczy indywidualnych, skłonnych do emocjonalnych decyzji i podążających za rynkiem, co zwiększa ryzyko spekulacji i dużych wahań kursów.


- Wśród spółek widać podział. W firmach o dużej kapitalizacji widać udział inwestorów instytucjonalnych, a spółki o małej kapitalizacji, zwłaszcza o wątpliwych fundamentach, wydają się kierowane przez instynkty stadne - mówi Tomasz Kaczmarek, doradca inwestycyjny z DM BZ WBK.


W przypadku niedoświadczonych inwestorów jednym z największych błędów jest kierowanie się trendem lub kupno akcji pod wpływem złych lub dobrych informacji, podczas gdy jedna z najprostszych zasad na rynku brzmi - kupuj na zniżce, sprzedawaj na górce (lub co prawie jest równoznaczne kupuj na plotkach, sprzedawaj na faktach).


Na pewno jest to duże uproszczenie, ale konsekwentne stosowanie tych zasad mogłoby wielokrotnie zmniejszyć straty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybierać takie spółki, które trudno wycenić i które ciężko porównać do firm już notowanych, podpowiadają także maklerzy.
A co ważne, robić to zwłaszcza w okresach, kiedy taka spółka dopiero się pojawia na rynku giełdowym.

REKLAMA


- Jeśli mamy do czynienia ze spółką, w której kursem kierują informacje, a nie osiągane wyniki finansowe, nie powinno się wchodzić w spółkę inwestując duże pieniądze, po fakcie publikacji takiej informacji. Taką firmą trzeba się interesować, kiedy kurs przeżywa pewne słabości, a dawno nie pojawiała się żadna informacja. Alternatywną metodą jest kupowanie jej akcji, ale wyłącznie natychmiast po publikacji takiej wiadomości - mówi Tomasz Kaczmarek.


Szczególne problemy w przewidywaniu kierunku notowań sprawiają firmy, które nie mają jeszcze ugruntowanej pozycji i dopiero rozwijają działalność w ryzykownym sektorze. Jako przykład takiej spółki można wymienić Petrolinvest (firma z grupy Ryszarda Krauze). Firma, która w niedzielę wieczorem przekazała rynkowi informację o wydobyciu pierwszej partii ropy ze złoża Żubantam w Kazachstanie, w poniedziałek została wynagrodzona znaczną zwyżką - w trakcie sesji jej kurs rósł o ponad 8 proc. Analitycy nie spieszą się z przewidywaniami, na ile świadczy to o powrocie zaufania kupujących do spółki. Mało kto też chce podjąć się prognozowania dalszego rozwoju notowań firmy, której wycena bazuje na przyszłym, a nie obecnym wydobyciu ropy. Pewne jest, że zakupiona akcja Petrolinvestu, w momencie jej największej przeceny (na początku września), ze względu na pojawiające się informacje związane z jej głównym akcjonariuszem, dałaby zysk w wysokości około 30 proc.


- Spółki, w których trudno uchwycić wartość, zawsze będą charakteryzowały się większą spekulacją - mówi Michał Marczak z DI BRE, który nie podjął się oceny co do kształtowania się kursu spółki w najbliższym okresie.


- Na razie jest to spółka spekulacyjna, co do której pozostaje wiele niewiadomych. Wystarczy spojrzeć na kurs z ostatniego półtora miesiąca. Duże wahania ceny świadczą o trudności rynku w znalezieniu właściwej wyceny tej spółki. Informacja o wydobyciu dotyczy wartości bardzo niewielkich, które mogą sugerować jakieś możliwości dalszych odkryć, ale oszacowanie takiego prawdopodobieństwa jest trudne - mówi Marcin Palenik z Millennium DM.


Maklerzy dodają, że postrzeganie firmy może zmienić przede wszystkim pojawienie się raportu analitycznego na jej temat, najlepiej autorstwa międzynarodowego banku.

30 proc.
zyskały akcje Petrolinvestu od początku września


DLA INWESTORÓW

Pomocne dla inwestorów informacje znajdziesz na stronach:

www.gpwinfostrefa.pl

www.marketwatch.com

www.cnbc.com

www.reuters.com

www.bloomberg.com


MAŁGORZATA KWIATKOWSKA

malgorzata.kwiatkowska@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA