REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieć demontażu aut nie musi pokrywać całego kraju

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Wystarczy, że producent lub importer samochodów zapewni sieć demontażu starych samochodów pokrywającą 95 proc. kraju, żeby nie uiszczać opłat recyklingowych.


ZMIANA PRAWA

REKLAMA

 


Przedsiębiorcy, którzy wprowadzają do Polski więcej niż 1 tys. aut rocznie, nie będą musieli zapewniać sieci demontażu pojazdów na terytorium całego kraju. Prezydent podpisał właśnie nowelizację ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202 z późn. zm.), zgodnie z którą w przypadku braku sieci pokrywającej terytorium całego kraju wystarczy sieć obejmująca 95 proc. Polski, aby uniknąć opłat - 500 zł od każdego samochodu.

 

REKLAMA


Zgodnie z nowymi przepisami zmniejszone będą opłaty także w przypadku, gdy sieć pokrywa mniej niż 95 proc., ale więcej niż 90 proc. terytorium kraju. Wówczas firma będzie musiała uiścić opłatę za brak sieci obniżoną o 75 proc. W konsekwencji zapłaci tylko 125 zł od wprowadzonego do obrotu pojazdu. Jeżeli zapewni sieć na obszarze mniejszym niż 90 proc., ale większym niż 85 proc. terytorium, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić 50 proc. opłaty. Dopiero ci, którzy będą mieli mniejszą sieć, zapłacą całość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obecnie opłaty musi wnosić każdy z takich przedsiębiorców, jeżeli jego sieć nie jest skonstruowana w taki sposób, aby z dowolnego miejsca w Polsce do najbliższego z punktów demontażu aut było w linii prostej maksymalnie 50 km.


- Za potrzebą wprowadzenia do obowiązujących przepisów zmian przemawia fakt, że obecnie sieć powinna być zapewniona na terytorium całego kraju, a więc nawet na obszarach, których objęcie siecią, ze względu na ukształtowanie geograficzne lub niską gęstość zaludnienia, powoduje konieczność poniesienia ekonomicznego ciężaru nieadekwatnego do uzyskiwanych efektów - uważa Michał Zajączkowski, prawnik kancelarii Lovells.


Zaznacza, że Dyrektywa 2000/53/WE nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej jedynie obowiązek podjęcia niezbędnych środków w celu zapewnienia tego, by punkty zbierania były dostępne na ich terytorium w wystarczającym stopniu.


- Z dyrektywy nie wynika jednak obowiązek wprowadzenia wymogów co do zagęszczenia punktów należących do sieci w taki sposób, w jaki te wymogi zapisane są w obowiązującej ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - wyjaśnia Michał Zajączkowski.


Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA