REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozmowy służbowe firma zaliczy do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Wydatki na rozmowy służbowe pracowników są dla pracodawców kosztem podatkowym. Dotyczy to rozmów z telefonów stacjonarnych i komórkowych.

Telefony firmowe, zarówno stacjonarne, jak i komórkowe, wykorzystywane przez pracodawcę w działalności gospodarczej, często służą pracownikom nie tylko do rozmów służbowych, ale również prywatnych.

REKLAMA

- Niewątpliwie ponoszone koszty rozmów służbowych stanowią koszt uzyskania przychodu u pracodawcy, jeżeli tylko można je uznać za racjonalne i gospodarczo uzasadnione - uważa Filip Smakowski, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski.

Jego zdaniem problem może pojawić się przy rozliczeniu rozmów prywatnych przez pracowników.

Dla pracodawcy rozmowy prywatne wykonywane przez pracowników nie służą osiągnięciu przychodów, co dyskwalifikuje je z kosztów podatkowych.

REKLAMA

Karolina Tetłak, prawnik z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges, wskazuje jednak na dodatkowy aspekt. Jeżeli pracodawca w umowie przyzna pracownikowi określoną kwotę na rozmowy prywatne, mogą pojawić się wątpliwości, jaką część kwoty z tytułu używania telefonu pracodawca może zaliczyć do kosztów. Organy podatkowe stają często na stanowisku, że kosztem nie jest część przypadająca na prywatne rozmowy pracownika, gdyż nie pozostaje to w związku z działalnością gospodarczą pracodawcy, a celem wykorzystywania składników majątku do celów prywatnych nie jest osiągnięcie przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem naszej rozmówczyni, stanowisko to jest nieprawidłowe. Prawo do korzystania z telefonu służbowego do celów prywatnych stanowi wówczas element wynagrodzenia określony w umowie. Wydatki te są dla pracodawcy po prostu kolejnym kosztem związanym z zatrudnianiem pracownika. Związek między przychodami pracodawcy a poniesionymi na telefony wydatkami jest w takiej sytuacji oczywisty.

Niestety, jest też druga strona medalu: uciążliwy sposób rozliczenia. Pracownik może nie wykorzystać w każdym miesiącu przyznanej mu kwoty, co utrudnia rozliczenie rzeczywiście wypłaconego wynagrodzenia. Po przekroczeniu limitu koszty rozmów prywatnych potrąca się z wynagrodzenia, według wskazanej wcześniej metody.

Podatkowe konsekwencje używania telefonu służbowego powstają także po stronie pracownika.

REKLAMA

- W przypadku gdy telefon firmowy używany jest do celów prywatnych, a pracodawca pokrywa koszt takich rozmów i nie żąda przy tym zwrotu poniesionych wydatków, powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu - mówi Filip Smakowski.

Dodaje jednak, że w praktyce pracownicy często są obciążani przez pracodawcę kosztami rozmów prywatnych na podstawie tzw. billingu (wydruku przeprowadzonych rozmów). Zwrot tych kwot pracodawcy nie spowoduje powstania przychodu po stronie pracowników. Zwrot ten może następować nie tylko drogą wpłaty na rachunek bankowy pracodawcy lub do kasy, ale również drogą potrącenia z wynagrodzenia. Jednak w tym ostatnim przypadku niezbędna jest pisemna zgoda pracownika.

- W praktyce umowa często wskazuje ogólny limit, do którego koszty ponosi pracodawca, i uznaje się, że są to rozmowy służbowe - mówi Karolina Tetłak.

Jeżeli pracownik przekroczy ten limit, to musi wskazać rozmowy prywatne i jest obciążany ich kosztem, co w praktyce zwykle polega na zmniejszeniu jego wynagrodzenia.

PRZYKŁAD: ROZLICZANIE ROZMÓW PRACOWNIKÓW

Pracownik otrzymał od pracodawcy telefon służbowy. Telefon służy zarówno do rozmów służbowych, jak i prywatnych. Co miesiąc pracodawca ustala na podstawie zestawienia połączeń ile kosztowały rozmowy prywatne pracownika a ile rozmowy służbowe. Na tej podstawie wydatki poniesione na opłacenie rozmów służbowych pracodawca zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Pracownikowi potrąca z pensji resztę wydatków poniesionych na rozmowy prywatne. W lipcu 2007 roku wydatki wyniosły:

- rozmowy prywatne - 100 zł (brak przychodu po stronie pracownika),

- rozmowy służbowe - 180 zł (ta kwota zaliczana jest do kosztów po stronie pracodawcy).

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA