REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót samochodów z kratką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mali podatnicy bądź rozpoczynający działalność mogą korzystać z jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od aut. Podczas badania technicznego wystarczy zadbać, aby kupiony samochód był uznany za pojazd ciężarowy.


Zgodnie z normalną procedurą przedsiębiorca, kupując samochód, zalicza jego wartość do kosztów uzyskania przychodów w ciągu pięciu lat po 20 proc. rocznie. Jednak jeśli przychód podatnika nie przekracza 3,18 mln zł rocznie, samochodu nie trzeba amortyzować tak długo. Cała kwota może być wpisana do kosztów już w roku jego zakupu. W ten sposób można zaliczyć do kosztów podatkowych samochód o wartości do 50 tys. euro, czyli w 2007 roku 199 tys. zł. To świetny sposób na to, żeby zapłacić niższy podatek, zyskując jednocześnie nowy samochód. Wystarczy postarać się, aby samochód miał cechy auta ciężarowego. Te oczywiście muszą być potwierdzone badaniem technicznym pojazdu. Kryteria takie spełniają chociażby popularne, luksusowe pick-upy.


- Z jednorazowej amortyzacji nie skorzystają podatnicy nabywający samochody osobowe. Należy jednak wskazać, że ustawodawca z kategorii samochodów osobowych wyłączył niektóre pojazdy i dodatkowo uzależnił taką kwalifikację od wyników przeprowadzenia badania technicznego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Jeśli zatem na podstawie badania technicznego okaże się, że samochód nie jest samochodem osobowym - w rozumieniu przepisów podatkowych - podatnik będzie mógł skorzystać z jednorazowej amortyzacji - tłumaczyła Agnieszka Adamczyk, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy.


Według ekspertów praktyka już wielokrotnie pokazała, że podatnicy znają wiele sposobów na przekwalifikowanie samochodu osobowego na ciężarowy. Najpopularniejszym swego czasu była kratka w autach. Istnieje więc obawa, że nastąpi wielki powrót takich samochodów, mimo że Ministerstwo Finansów wielokrotnie zapowiadało walkę z patologiczną kratką.


Odpis dla wybranych


Od 1 stycznia 2007 r. w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) obowiązują regulacje, zgodnie z którymi podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT.


- Odpis dokonywany jest w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wartość jednorazowych odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych - tłumaczył w rozmowie z nami Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Baker & McKenzie.


Jednocześnie dodał, że możliwość dokonywania jednorazowego odpisu nie dotyczy samochodów osobowych. Z preferencji tej mogą skorzystać mali podatnicy (tj. podmioty, których roczne przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 800 tys. euro) oraz podatnicy, którzy w danym roku podatkowym rozpoczęli działalność (z pewnymi wyjątkami).


Samochód do badania


Zatem obowiązujące przepisy przewidują, że jeśli przychody podatnika nie przekroczyły w 2006 roku równowartości 800 tys. euro, spełnia on warunki uznania go za małego podatnika.


- Mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych m.in. od środków transportu z wyjątkiem samochodów osobowych do wysokości równowartości 50 tys. euro, czyli w 2007 roku 199 tys. zł - wyjaśnił Mariusz Zawiejski, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek.


Jak tłumaczył, by uznać samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony za samochód ciężarowy, konieczne jest wykonanie dodatkowego badania technicznego, udokumentowanego zaświadczeniem oraz dokonanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym potwierdzającego spełnienie określonych wymagań. Posiadanie homologacji nie ma tutaj znaczenia.


Cechy auta osobowego


Jak już wyjaśniliśmy, wprowadzone z początkiem 2007 roku przepisy w zakresie jednorazowej amortyzacji jasno określają, że taka forma amortyzacji może mieć zastosowanie jedynie do pewnych kategorii środków trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych. Maria Pietrzyk, doradca podatkowy, stwierdziła, że cechy samochodów, do których ten rodzaj amortyzacji nie może mieć zastosowania, zostały określone w przepisach.


- Najogólniej ujmując, samochód osobowy to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. Z zakresu znaczeniowego tego terminu wyłączono także pomniejsze samochody służące do przewozu ładunków, takie jak van, lub wielozadaniowe czy samochód, którego część przeznaczona do przewozu ładunków oddzielona jest od pozostałej części trwałą przegrodą, jest większa niż 50 proc. długości całego pojazdu - tłumaczyła Maria Pietrzyk.


W konsekwencji, aby przy kupnie nowego samochodu móc go zamortyzować w sposób przyspieszony, wystarczy być małym podatnikiem lub przedsiębiorcą rozpoczynającym działalność gospodarczą i postarać się o auto ciężarowe... no, prawie ciężarowe.


ZE STRONY BIZNESU

Niepopularne do tej pory w Polsce pick-upy stały się przebojem, a ich sprzedaż lawinowo rośnie. W I kwartale trzech głównych graczy na rynku sprzedało 624 tego typu samochody, oznacza to dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W I kwartale najwięcej, bo 234 pick-upy, sprzedał Nissan. Na drugiej pozycji uplasowała się Toyota - 204 auta, na trzeciej Mitsubishi z modelem L200 - 186 aut. Obecnie liderem rynku jest już Mitsubishi L 200, które od początku roku sprzedało 363 samochody, co oznacza wzrost o 240 proc. wobec poprzedniego roku. Duży popyt na pick-upy powoduje wzrost konkurencji, do czołówki dobija się musso sports oraz ford ranger, który do końca roku ma się sprzedać w liczbie 300 sztuk.

WI


Korzyści z ekspresowej amortyzacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA