Powrót samochodów z kratką
REKLAMA
Zgodnie z normalną procedurą przedsiębiorca, kupując samochód, zalicza jego wartość do kosztów uzyskania przychodów w ciągu pięciu lat po 20 proc. rocznie. Jednak jeśli przychód podatnika nie przekracza 3,18 mln zł rocznie, samochodu nie trzeba amortyzować tak długo. Cała kwota może być wpisana do kosztów już w roku jego zakupu. W ten sposób można zaliczyć do kosztów podatkowych samochód o wartości do 50 tys. euro, czyli w 2007 roku 199 tys. zł. To świetny sposób na to, żeby zapłacić niższy podatek, zyskując jednocześnie nowy samochód. Wystarczy postarać się, aby samochód miał cechy auta ciężarowego. Te oczywiście muszą być potwierdzone badaniem technicznym pojazdu. Kryteria takie spełniają chociażby popularne, luksusowe pick-upy.
- Z jednorazowej amortyzacji nie skorzystają podatnicy nabywający samochody osobowe. Należy jednak wskazać, że ustawodawca z kategorii samochodów osobowych wyłączył niektóre pojazdy i dodatkowo uzależnił taką kwalifikację od wyników przeprowadzenia badania technicznego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Jeśli zatem na podstawie badania technicznego okaże się, że samochód nie jest samochodem osobowym - w rozumieniu przepisów podatkowych - podatnik będzie mógł skorzystać z jednorazowej amortyzacji - tłumaczyła Agnieszka Adamczyk, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy.
Według ekspertów praktyka już wielokrotnie pokazała, że podatnicy znają wiele sposobów na przekwalifikowanie samochodu osobowego na ciężarowy. Najpopularniejszym swego czasu była kratka w autach. Istnieje więc obawa, że nastąpi wielki powrót takich samochodów, mimo że Ministerstwo Finansów wielokrotnie zapowiadało walkę z patologiczną kratką.
Odpis dla wybranych
Od 1 stycznia 2007 r. w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) obowiązują regulacje, zgodnie z którymi podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT.
- Odpis dokonywany jest w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wartość jednorazowych odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych - tłumaczył w rozmowie z nami Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Baker & McKenzie.
Jednocześnie dodał, że możliwość dokonywania jednorazowego odpisu nie dotyczy samochodów osobowych. Z preferencji tej mogą skorzystać mali podatnicy (tj. podmioty, których roczne przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 800 tys. euro) oraz podatnicy, którzy w danym roku podatkowym rozpoczęli działalność (z pewnymi wyjątkami).
Samochód do badania
Zatem obowiązujące przepisy przewidują, że jeśli przychody podatnika nie przekroczyły w 2006 roku równowartości 800 tys. euro, spełnia on warunki uznania go za małego podatnika.
- Mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych m.in. od środków transportu z wyjątkiem samochodów osobowych do wysokości równowartości 50 tys. euro, czyli w 2007 roku 199 tys. zł - wyjaśnił Mariusz Zawiejski, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek.
Jak tłumaczył, by uznać samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony za samochód ciężarowy, konieczne jest wykonanie dodatkowego badania technicznego, udokumentowanego zaświadczeniem oraz dokonanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym potwierdzającego spełnienie określonych wymagań. Posiadanie homologacji nie ma tutaj znaczenia.
Cechy auta osobowego
Jak już wyjaśniliśmy, wprowadzone z początkiem 2007 roku przepisy w zakresie jednorazowej amortyzacji jasno określają, że taka forma amortyzacji może mieć zastosowanie jedynie do pewnych kategorii środków trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych. Maria Pietrzyk, doradca podatkowy, stwierdziła, że cechy samochodów, do których ten rodzaj amortyzacji nie może mieć zastosowania, zostały określone w przepisach.
- Najogólniej ujmując, samochód osobowy to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. Z zakresu znaczeniowego tego terminu wyłączono także pomniejsze samochody służące do przewozu ładunków, takie jak van, lub wielozadaniowe czy samochód, którego część przeznaczona do przewozu ładunków oddzielona jest od pozostałej części trwałą przegrodą, jest większa niż 50 proc. długości całego pojazdu - tłumaczyła Maria Pietrzyk.
W konsekwencji, aby przy kupnie nowego samochodu móc go zamortyzować w sposób przyspieszony, wystarczy być małym podatnikiem lub przedsiębiorcą rozpoczynającym działalność gospodarczą i postarać się o auto ciężarowe... no, prawie ciężarowe.
ZE STRONY BIZNESU
Niepopularne do tej pory w Polsce pick-upy stały się przebojem, a ich sprzedaż lawinowo rośnie. W I kwartale trzech głównych graczy na rynku sprzedało 624 tego typu samochody, oznacza to dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W I kwartale najwięcej, bo 234 pick-upy, sprzedał Nissan. Na drugiej pozycji uplasowała się Toyota - 204 auta, na trzeciej Mitsubishi z modelem L200 - 186 aut. Obecnie liderem rynku jest już Mitsubishi L 200, które od początku roku sprzedało 363 samochody, co oznacza wzrost o 240 proc. wobec poprzedniego roku. Duży popyt na pick-upy powoduje wzrost konkurencji, do czołówki dobija się musso sports oraz ford ranger, który do końca roku ma się sprzedać w liczbie 300 sztuk.
WI
Korzyści z ekspresowej amortyzacji
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
EWA MATYSZEWSKA
REKLAMA
REKLAMA