REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus wykreśla z rejestru VAT bez zawiadomienia

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy często są zaskoczeni, że nie figurują już w rejestrze VAT. Urzędnicy mogą ich wykreślić, gdy nie wypełniają swoich obowiązków. Osoby wykreślone nie mogą m.in. wystawiać faktur i odliczać podatku.


Organy podatkowe mają prawo wykreślić podatnika z rejestru VAT. Nie muszą nawet o tym fakcie zawiadamiać przedsiębiorcy. Z relacji urzędników wynika, że w praktyce do wykreślania z rejestru podatku od towarów i usług dochodzi wtedy, gdy podatnik przez dłuższy czas nie dopełnia żadnych obowiązków w zakresie VAT, m.in. nie składa deklaracji, nie wpłaca podatku. Powstaje jednak pytanie, co oznacza sformułowanie - przez dłuższy czas? Pracownicy organów skarbowych wskazują, że zaczynają interesować się przedsiębiorcą w tym zakresie, gdy jest nieaktywny przez co najmniej pół roku. Jednocześnie dodają, że w każdym przypadku podatnik, który zostanie wyrejestrowany, jest tym faktem zaskoczony i ma pretensje do fiskusa, a nie do siebie.

REKLAMA

REKLAMA


Po zebraniu dowodów


Trudno dziwić się reakcji podatników. Po wykreśleniu z rejestru tracą praktycznie wszystkie przywileje. Nie mogą wystawiać faktur. Nie mają też prawa do odliczania podatku naliczonego. Dodatkowo, muszą ponieść nieplanowane wydatki. Ponowny wpis do rejestru VAT to wydatek rzędu 170 zł.


Organ podatkowy ma prawo wykreślić podatnika VAT z rejestru w przypadku zebrania dowodów wskazujących na to, że zaprzestał on wykonywania czynności opodatkowanych.

REKLAMA


Maciej Hadas, starszy konsultant w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazał, że w dwóch przypadkach urząd ma prawo odstąpić od generalnego obowiązku zawiadamiania podatnika o wykreśleniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Po pierwsze, w przypadku ustalenia, że podatnik nie istnieje. Po drugie, w sytuacji, gdy mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem - tłumaczył Maciej Hadas.


Jednocześnie dodał, że konsekwencją wykreślenia podatnika z rejestru jest brak możliwości wystawiania faktur. Ponadto niezarejestrowany podatnik nie może realizować prawa do odliczenia podatku naliczonego.


- Trzeba podkreślić, że nawet, gdyby podatnik nie odbierał korespondencji wysyłanej z urzędu skarbowego, nie stanowi to jeszcze wystarczającej przesłanki do jego wykreślenia bez powiadomienia o tym podatnika. Organ podatkowy musi bowiem najpierw wykazać, że podatnik zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych w sposób trwały i ostateczny - argumentował nasz rozmówca.


Spółka w fazie uśpienia


Jak już wskazałam, wykreślenie podatnika z rejestru VAT bez zawiadomienia go o tym jest możliwe w dwóch sytuacjach: gdy po sprawdzeniu okaże się, że podatnik nie istnieje lub mimo podjętych prób przez urząd nie można skontaktować się z przedsiębiorcą. Zdaniem Wojciecha Pietrasiewicza, doradcy podatkowego współpracującego z Baker & Mckenzie, w praktyce wymienione dwie sytuacje zdarzają się rzadko.


- Pierwsza przesłanka może wystąpić w przypadku śmierci podatnika, o której organ podatkowy nie został poinformowany przez następców prawnych. Z chwilą powzięcia wiadomości o tym fakcie wskutek podjętych czynności sprawdzających organ podatkowy może wykreślić podatnika z rejestru. Obie przesłanki wyrejestrowania podatnika bez powiadomienia go o tym fakcie mogą wiązać się z niedopełnieniem przez podatnika lub inne osoby obowiązków wynikających z przepisów o VAT w sytuacji, gdy podatnik zaniechał prowadzenia działalności gospodarczej (nie występuje u niego obrót opodatkowany VAT) i jednoczesną niemożnością skontaktowania się z podatnikiem przez władze skarbowe - podkreślił Wojciech Pietrasiewicz.


Wskazał również, że ewentualne ryzyko wykreślenia z rejestru podatników VAT może wyjątkowo dotyczyć również tzw. spółek uśpionych, tj. mogących w każdej chwili rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, ale faktycznie nieprowadzących jej niekiedy przez długi okres.


Nieprecyzyjna procedura


Urzędnicy zajmujący się sprawdzaniem podatników, a następnie wykreślaniem ich z rejestru podatników VAT, wskazują na trudności proceduralne w tym zakresie. Nie wiedzą, jak prawidłowo dokonywać odpowiednich czynności, gdyż przepisy tej procedury nie precyzują.


Na ten aspekt zwróciła uwagę Małgorzata Andrzejczak, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe. Według niej, przepisy ustawy o VAT zezwalają naczelnikom urzędów skarbowych wykreślić podatnika z rejestru VAT, jeśli ustalą, że podatnik taki nie istnieje, lub nie mogą się z nim skontaktować.


- Wykreślanie podatnika z rejestru powinny poprzedzać udokumentowane próby nawiązania z nim kontaktu. Przepisy nie określają jednak, jakie działania mają podejmować urzędy i jak długo mają poszukiwać podatnika, zanim zdecydują się wykreślić go z rejestru. W praktyce procedura taka trwa kilka miesięcy, w trakcie których urzędy m.in. wysyłają wezwania pod wskazany przez podatnika adres - podkreśliła Małgorzata Andrzejczak.


Dotkliwe konsekwencje


Niestety, przedsiębiorcy albo nie wiedzą, że fiskus sam może wykreślić ich z rejestru podatników VAT, albo bagatelizują to uprawnienie.


- Nie wszyscy wiedzą, że jeśli urząd zdecyduje się na wykreślenie podatnika z rejestru, nie tylko nie musi wydawać w tej sprawie decyzji czy postanowienia, ale nie ma również obowiązku poinformowania o tym zainteresowanego - tłumaczyła Małgorzata Andrzejczak.


Dodała także, że podatnicy, którzy zawiesili działalność i zapomnieli zawiadomić o tym urząd, mogą zostać wykreśleni z rejestru nawet o tym nie wiedząc.


- Wykreślenie z rejestru VAT skutkuje przede wszystkim utratą prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupu. Dodatkowo, nie można odliczyć VAT z wystawianych przez taki podmiot faktur sprzedaży - ostrzegała nasza rozmówczyni.


Jej zdaniem, negatywne konsekwencje związane z nieutrzymywaniem kontaktów z urzędem skarbowym mogą dotknąć nie tylko samego podatnika, ale również jego kontrahentów.


- Dlatego, jeśli na pewien czas zawiesiliśmy działalność gospodarczą, przed jej wznowieniem należy upewnić się, że nadal jesteśmy zarejestrowanymi podatnikami VAT. Jeśli okaże się, że zostaliśmy wykreśleni z rejestru, wówczas należy dokonać ponownej rejestracji - radziła Małgorzata Andrzejczak.


Naruszanie norm unijnych


Tomasz Hatylak, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN, zwrócił uwagę na art. 157 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy nieprowadzący aktywnej działalności gospodarczej przed 1 maja 2004 r. zostali z mocy prawa wykreśleni z rejestru podatników VAT.


- W praktyce ta sytuacja dotyczy sporej grupy spółek, które z różnych przyczyn nie prowadziły albo zawiesiły prowadzenie działalności podlegającej VAT. W praktyce naszej kancelarii mieliśmy kilka przypadków spółek, które przez kilka lat, działając w dobrej wierze, składały deklaracje podatkowe, wystawiały faktury VAT i płaciły należny VAT do budżetu. Organy podatkowe właściwe dla tych spółek akceptowały te rozliczenia, mimo że same wcześniej wykreśliły te spółki z rejestru. Sprawy przez nas prowadzone zakończyły się sukcesem - organy podatkowe zaakceptowały naszą argumentację - stwierdził Tomasz Hatylak.


Zwrócił także uwagę na fakt, że polskie przepisy o VAT, które umożliwiają wykreślenie podatnika z rejestru bez powiadamiania go o tym fakcie, są niezgodne z prawem unijnym. Wynika to z faktu, że w europejskim systemie VAT kategoria podatnika jest pojęciem obiektywnym, co oznacza, że podatnikiem staje się z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej, a nie po uzyskaniu rejestracji podatkowej, która nie może tworzyć dodatkowych ograniczeń formalnych.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno doprecyzować przepisy w zakresie procedury dla organów podatkowych, dotyczącej wykreślania podatników z rejestru VAT. Resort powinien również rozważyć, czy te przepisy w ogóle utrzymywać. Utrudniają one pracę urzędom i nie tworzą przyjaznych relacji fiskusa z podatnikiem.


Jakie są konsekwencje wykreślania z rejestru
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA