REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fuzje pomagają w umacnianiu firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Zdrojewski

REKLAMA

Przejmowanie spółki jest zwykle czynnością znacznie szybszą niż stworzenie porównywalnej obecności na rynku samemu od podstaw. Przejęcie może zaskoczyć konkurencję.

 

REKLAMA


Transakcja przejęcia jest w pewnym sensie kupowaniem kota w worku, nawet jeśli dołożymy tzw. należytej staranności. Przejmujemy obcy podmiot, który po restrukturyzacji, tj. upodobnieniu do nas samych, w ekstremalnym przypadku może przestać istnieć. Dobrze to widać przy przejęciach firm, których wartość leży wyłącznie lub prawie wyłącznie w ludziach.


Przejmowanie kompetencji

REKLAMA

Okres przejęcia jest dla pracowników przejmowanej spółki (ale również przejmującej) tak nerwowy, iż mogą zechcieć poszukać sobie spokojniejszego miejsca na rynku pracy. Duże problemy finansowe przejmowanej po niskiej cenie spółki firmy, jeśli przekraczają możliwości finansowe przejmującego, mogą łatwo uderzyć w przejmującego i uczynić dla niego takie przejęcie doznaniem doprawdy przejmującym. Nierzadko zdarza się, iż po przejęciu, firma przejmująca dochodzi do wniosku, iż nie było to trafne posunięcie i dalej próbuje dopiero co nabyty podmiot sprzedać, co zwykle powoduje jej straty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Myśleć o przejęciach jest jednak warto. Taki ruch może też być dla nas samych formą ucieczki od naszych problemów, których część może brać się z tego, iż jesteśmy za mali na rynku pod względem obszaru, produktów czy kompetencji. Przejmując podmioty na odmiennych, lecz dla nas atrakcyjnych rynkach, przejmujemy ich kompetencje, gdyż ich nie mamy i raczej mieć szybko nie będziemy. Tak czy inaczej, po dokonaniu przejęcia, integracja przejmowanej spółki to nic innego jak rozwój organiczny.


Dobór metody

Jest wiele metod finansowania przejęcia i kryteriów doboru metody najwłaściwszej. Ważne jest zrozumienie atrakcyjności cenowej długu, ale również jego stosunkowo małej elastyczności. Istotną kwestią jest świadome wykorzystanie kapitału własnego i właściwe ustalenie momentu jego pozyskania względem terminu dokonywania transakcji. Zasadnymi są kwestie, czy strukturyzować finansowanie, posługując się ograniczonym regresem, czy używać własnego bilansu. Należy zaplanować, czy pozyskiwane finansowanie jest rozwiązaniem docelowym, czy należy je refinansować po dokonaniu przejęcia. Wybór prywatnego czy publicznego rynku kapitałowego do pozyskiwania finansowania często decyduje o powodzeniu transakcji. Przeznaczenie na jedno wstępnie planowane przejęcie całej emisji nowych akcji na giełdzie może powodować problemy z osiągnięciem odpowiedniego zwrotu z tak pozyskanych środków, jeśli przejęcie nie dojdzie do skutku. W niektórych przypadkach celowe jest łączenie cech kapitału własnego i długu poprzez emisję obligacji zamiennych.


Analiza wartości

Często w toku już zaawansowanych negocjacji pojawiają się kwestie, jakich ustępstw cenowych możemy dokonać, ile zarobimy na przejęciu i w jakim przypadku przejęcie nic nam nie da. Racjonalna odpowiedź leży w zrozumieniu tego, co obniża, a co podwyższa naszą wartość. Moje doświadczenie wskazuje, że w miarę przesuwania się takiej analizy w kierunku naszej własnej działalności, paradoksalnie, stopień trudności tej analizy wzrasta. Czasem się trudno przyznać, że siebie samych znamy mniej, niż spółkę, którą chcemy przejąć. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy nie mamy jasno sprecyzowanej strategii. To w końcu nasza strategia pomoże nam wskazać cele biznesowe i sporządzić ilustrujące je projekcje finansowe, które pomogą nam zrozumieć czynniki wpływające na wartość naszej działalności i opracować optymalny sposób finansowania jej i podmiotów przejmowanych.


Piotr Zdrojewski

dyrektor wykonawczy, szef finansowania korporacji KBC Securities

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA