REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fuzje pomagają w umacnianiu firmy

Piotr Zdrojewski

REKLAMA

Przejmowanie spółki jest zwykle czynnością znacznie szybszą niż stworzenie porównywalnej obecności na rynku samemu od podstaw. Przejęcie może zaskoczyć konkurencję.

 

REKLAMA

REKLAMA


Transakcja przejęcia jest w pewnym sensie kupowaniem kota w worku, nawet jeśli dołożymy tzw. należytej staranności. Przejmujemy obcy podmiot, który po restrukturyzacji, tj. upodobnieniu do nas samych, w ekstremalnym przypadku może przestać istnieć. Dobrze to widać przy przejęciach firm, których wartość leży wyłącznie lub prawie wyłącznie w ludziach.


Przejmowanie kompetencji

REKLAMA

Okres przejęcia jest dla pracowników przejmowanej spółki (ale również przejmującej) tak nerwowy, iż mogą zechcieć poszukać sobie spokojniejszego miejsca na rynku pracy. Duże problemy finansowe przejmowanej po niskiej cenie spółki firmy, jeśli przekraczają możliwości finansowe przejmującego, mogą łatwo uderzyć w przejmującego i uczynić dla niego takie przejęcie doznaniem doprawdy przejmującym. Nierzadko zdarza się, iż po przejęciu, firma przejmująca dochodzi do wniosku, iż nie było to trafne posunięcie i dalej próbuje dopiero co nabyty podmiot sprzedać, co zwykle powoduje jej straty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Myśleć o przejęciach jest jednak warto. Taki ruch może też być dla nas samych formą ucieczki od naszych problemów, których część może brać się z tego, iż jesteśmy za mali na rynku pod względem obszaru, produktów czy kompetencji. Przejmując podmioty na odmiennych, lecz dla nas atrakcyjnych rynkach, przejmujemy ich kompetencje, gdyż ich nie mamy i raczej mieć szybko nie będziemy. Tak czy inaczej, po dokonaniu przejęcia, integracja przejmowanej spółki to nic innego jak rozwój organiczny.


Dobór metody

Jest wiele metod finansowania przejęcia i kryteriów doboru metody najwłaściwszej. Ważne jest zrozumienie atrakcyjności cenowej długu, ale również jego stosunkowo małej elastyczności. Istotną kwestią jest świadome wykorzystanie kapitału własnego i właściwe ustalenie momentu jego pozyskania względem terminu dokonywania transakcji. Zasadnymi są kwestie, czy strukturyzować finansowanie, posługując się ograniczonym regresem, czy używać własnego bilansu. Należy zaplanować, czy pozyskiwane finansowanie jest rozwiązaniem docelowym, czy należy je refinansować po dokonaniu przejęcia. Wybór prywatnego czy publicznego rynku kapitałowego do pozyskiwania finansowania często decyduje o powodzeniu transakcji. Przeznaczenie na jedno wstępnie planowane przejęcie całej emisji nowych akcji na giełdzie może powodować problemy z osiągnięciem odpowiedniego zwrotu z tak pozyskanych środków, jeśli przejęcie nie dojdzie do skutku. W niektórych przypadkach celowe jest łączenie cech kapitału własnego i długu poprzez emisję obligacji zamiennych.


Analiza wartości

Często w toku już zaawansowanych negocjacji pojawiają się kwestie, jakich ustępstw cenowych możemy dokonać, ile zarobimy na przejęciu i w jakim przypadku przejęcie nic nam nie da. Racjonalna odpowiedź leży w zrozumieniu tego, co obniża, a co podwyższa naszą wartość. Moje doświadczenie wskazuje, że w miarę przesuwania się takiej analizy w kierunku naszej własnej działalności, paradoksalnie, stopień trudności tej analizy wzrasta. Czasem się trudno przyznać, że siebie samych znamy mniej, niż spółkę, którą chcemy przejąć. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy nie mamy jasno sprecyzowanej strategii. To w końcu nasza strategia pomoże nam wskazać cele biznesowe i sporządzić ilustrujące je projekcje finansowe, które pomogą nam zrozumieć czynniki wpływające na wartość naszej działalności i opracować optymalny sposób finansowania jej i podmiotów przejmowanych.


Piotr Zdrojewski

dyrektor wykonawczy, szef finansowania korporacji KBC Securities

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA