REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczne jest zezwolenie na prowadzenie składu

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza produkować i przetwarzać tzw. wyroby akcyzowe zharmonizowane, musi uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Skład podatkowy to miejsce, w którym towary objęte akcyzą są produkowane, magazynowane, przetwarzane, otrzymywane lub wysyłane w ramach systemu zawieszenia akcyzy. Właścicielem składu może być osoba, która uzyska zezwolenie właściwego naczelnika urzędu celnego.

Dozwolone odstępstwa

Zbigniew Sobecki, ekspert podatkowy z firmy doradczej KPMG, wyjaśnia, że produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (przede wszystkim paliw, wyrobów alkoholowych i wyrobów tytoniowych) może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Ekspert zwraca uwagę, że w odniesieniu do niektórych produktów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe zharmonizowane wymóg ten nie obowiązuje, o ile są one objęte stawką zerową akcyzy i nie są wykorzystywane do celów grzewczych lub napędowych. Do takich wyrobów zaliczać się będą np. ropa naftowa, gaz ziemny lub środki piorące i środki czyszczące, zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

Potrzebny wniosek o zezwolenie

Prowadzenie składu podatkowego uzależnione jest od wcześniejszego uzyskania zezwolenia właściwego naczelnika urzędu celnego. Składany wniosek powinien zawierać w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania), numer KRS, REGON oraz określenie rodzaju i zakresu prowadzonej działalności.

Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku, szczegółowo wymienia rozporządzenie ministra finansów (Dz.U. z 2004 r. nr 35, poz. 312 z późn. zm.). Przepisy wymagają m.in. złożenia dokumentu potwierdzającego, że wnioskodawca jest podatnikiem VAT, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami oraz składkami ZUS.

- Przepisy różnicują sytuację wnioskodawców produkujących wyroby akcyzowe oraz podmiotów magazynujących wyroby wyprodukowane przez inne podmioty - wyjaśnia Zbigniew Sobecki.

Ekspert dodaje, że w tym drugim przypadku, aby uzyskać zezwolenie, należy spełnić dodatkowe warunki związane z wysokością obrotu (np. dla wyrobów tytoniowych minimalna wysokość - 700 mln zł w skali roku), wysokością złożonego zabezpieczenia akcyzowego (podwyższone o 30 proc. w stosunku do wymaganego od producentów) i minimalnego okresu magazynowania wyrobów w składzie (w zależności od rodzaju produktu - 5 lub 2 dni).


WYROBY AKCYZOWE ZHARMONIZOWANE
Do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zaliczamy: 
- paliwa silnikowe, 
- oleje opałowe, 
- napoje alkoholowe, 
- wyroby tytoniowe.

Zasady opłacalności

- Te dodatkowe wymogi powodują, że prowadzenie składu podatkowego przez osoby niebędące producentami wyrobów akcyzowych może nie mieć uzasadnienia ekonomicznego. W takiej sytuacji może okazać się, że bardziej celowe dla takiego podmiotu jest dokonywanie obrotu wyrobami, od których akcyza została wcześniej zapłacona, gdyż wtedy prowadzenie składu podatkowego nie jest wymagane - podsumowuje Zbigniew Sobecki.

Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA