REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 tys. zł kary za reklamy, które wprowadzają w błąd

REKLAMA

Do 0,5 mln zł kary będzie mogła nałożyć KNF na towarzystwo ubezpieczeniowe, które przez reklamę wprowadzi w błąd klientów.

Komisja Nadzoru Finansowego zamierza upomnieć się o uprawnienia nadzoru polegające na wymierzeniu kar finansowych za wprowadzanie konsumentów w błąd przez zakład ubezpieczeń, dowiedziała się Gazeta Prawna. Maksymalna kwota, jaką chce karać KNF, to 0,5 mln zł.

- Takie regulacje funkcjonują w pozostałych sektorach rynku finansowego, funduszy inwestycyjnych, emerytalnym, bankowym. Ta zmiana usuwa lukę - mówi Łukasz Dajnowicz z KNF.

W obecnym stanie prawnym nadzór może tylko wydać zalecenie dotyczące nierzetelnego przekazu. Luka powstała z początkiem 2004 roku, kiedy weszły w życie przepisy nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej, w której nie było zapisów pozwalających na sankcjonowanie wprowadzania w błąd klientów przez reklamę czy treść formularzy ubezpieczeniowych. Taką możliwość dawała wcześniej przez lata ustawa o działalności ubezpieczeniowej z 1990 roku.

Jak mówił w wywiadzie dla GP Stanisław Kluza, przewodniczący KNF, nadzór przygląda się ofertom ubezpieczycieli. Cały czas może bowiem interweniować na podstawie ogólnej zasady ochrony konsumentów i wydawać zalecenia. W przypadku niezastosowania się może wydać decyzję i nałożyć karę w wysokości do 0,5 proc. kwoty zbieranej przez towarzystwo składki.

Teraz jednak dostanie lepszą broń, bo przepisy jasno będą mówiły o sankcjach za wprowadzanie w błąd przez reklamę czy inne materiały wspomagające sprzedaż polis (np. ulotki, foldery, warunki ubezpieczenia). Jeśli nadzór uzna, że wprowadzają one w błąd (istotna będzie forma, treść, sposób publikacji informacji), może zakazać jej rozpowszechniania i nakazać dokonania sprostowania. Jeśli zakład ubezpieczeń nie wykona zalecenia, nadzór może wymierzyć karę pieniężną i dokonać sprostowań na koszt zakładu.

ZE STRONY PRAWA
Proponowana zmiana zapisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej ma zostać wprowadzona ustawą o zwalczaniu nieuczciwych praktyk handlowych, która ma poprawić ochronę konsumentów. Ma być dodany art. 13a, mówiący, że: „Informacje o zakładzie ubezpieczeń oraz o wykonywanej przez niego działalności publikowane przez zakład ubezpieczeń lub na jego zlecenie w celach reklamowych lub rozpowszechniane w ramach innych działań o podobnym charakterze powinny być przedstawiane w sposób rzetelny, w szczególności niepomijający informacji potrzebnych przeciętnemu konsumentowi do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej umowy.”

Marcin Jaworski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA