REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 tys. zł kary za reklamy, które wprowadzają w błąd

REKLAMA

Do 0,5 mln zł kary będzie mogła nałożyć KNF na towarzystwo ubezpieczeniowe, które przez reklamę wprowadzi w błąd klientów.

Komisja Nadzoru Finansowego zamierza upomnieć się o uprawnienia nadzoru polegające na wymierzeniu kar finansowych za wprowadzanie konsumentów w błąd przez zakład ubezpieczeń, dowiedziała się Gazeta Prawna. Maksymalna kwota, jaką chce karać KNF, to 0,5 mln zł.

- Takie regulacje funkcjonują w pozostałych sektorach rynku finansowego, funduszy inwestycyjnych, emerytalnym, bankowym. Ta zmiana usuwa lukę - mówi Łukasz Dajnowicz z KNF.

W obecnym stanie prawnym nadzór może tylko wydać zalecenie dotyczące nierzetelnego przekazu. Luka powstała z początkiem 2004 roku, kiedy weszły w życie przepisy nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej, w której nie było zapisów pozwalających na sankcjonowanie wprowadzania w błąd klientów przez reklamę czy treść formularzy ubezpieczeniowych. Taką możliwość dawała wcześniej przez lata ustawa o działalności ubezpieczeniowej z 1990 roku.

Jak mówił w wywiadzie dla GP Stanisław Kluza, przewodniczący KNF, nadzór przygląda się ofertom ubezpieczycieli. Cały czas może bowiem interweniować na podstawie ogólnej zasady ochrony konsumentów i wydawać zalecenia. W przypadku niezastosowania się może wydać decyzję i nałożyć karę w wysokości do 0,5 proc. kwoty zbieranej przez towarzystwo składki.

Teraz jednak dostanie lepszą broń, bo przepisy jasno będą mówiły o sankcjach za wprowadzanie w błąd przez reklamę czy inne materiały wspomagające sprzedaż polis (np. ulotki, foldery, warunki ubezpieczenia). Jeśli nadzór uzna, że wprowadzają one w błąd (istotna będzie forma, treść, sposób publikacji informacji), może zakazać jej rozpowszechniania i nakazać dokonania sprostowania. Jeśli zakład ubezpieczeń nie wykona zalecenia, nadzór może wymierzyć karę pieniężną i dokonać sprostowań na koszt zakładu.

ZE STRONY PRAWA
Proponowana zmiana zapisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej ma zostać wprowadzona ustawą o zwalczaniu nieuczciwych praktyk handlowych, która ma poprawić ochronę konsumentów. Ma być dodany art. 13a, mówiący, że: „Informacje o zakładzie ubezpieczeń oraz o wykonywanej przez niego działalności publikowane przez zakład ubezpieczeń lub na jego zlecenie w celach reklamowych lub rozpowszechniane w ramach innych działań o podobnym charakterze powinny być przedstawiane w sposób rzetelny, w szczególności niepomijający informacji potrzebnych przeciętnemu konsumentowi do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej umowy.”

Marcin Jaworski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA