REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja kodeksu spółek handlowych do poprawki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ostatnia nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym obarczona jest błędem, który częściowo uniemożliwi stosowanie tych przepisów.

Twórcy zmiany nie zwrócili uwagi na uregulowanie polskiej spółki komandytowo-akcyjnej i nałożyli obowiązki na jej zarząd, którego S.K.A. mieć nie musi.

Nowelizacja ustawy o KRS dokonana ustawą z 18 października 2006 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. nr 208, poz. 1540) miała na celu dostosowanie polskiego porządku prawnego do regulacji wspólnotowych. Konieczność wprowadzenia zmian wynikała z Dyrektywy 2003/58/WE Parlamentu i Rady z 15 czerwca 2003 r. Jednym z elementów noweli jest wprowadzenie od 1 stycznia 2007 r. zmian do kodeksu spółek handlowych. Chodziło m.in. o nałożenie na spółki komandytowo-akcyjne dodatkowego obowiązku informacyjnego (art. 5 pkt 1 noweli). Zaplanowano, że spółka będzie ujawniała we wszelkich składanych pismach i zamówieniach handlowych, a także na swoich stronach internetowych m.in. informacje dotyczące wysokości kapitału zakładowego i kapitału wpłaconego. Konieczność taka wynika ze znowelizowanego art. IV Dyrektywy 68/151/EWG (art. 1 dyrektywy 2003/58/WE). Przepisy wspólnotowe nałożyły również na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia odpowiednich kar za naruszenie wspomnianego obowiązku (art. 6 Dyrektywy 68/151/EWG). W wykonaniu tego obowiązku znowelizowano art. 595 par. 1 k.s.h. (art. 5 pkt 4 opisywanej ustawy). Zgodnie z nowym jego brzmieniem, kto, będąc członkiem zarządu spółki handlowej, dopuszcza do tego, że pisma i zamówienia handlowe oraz informacje (...) nie zawierają danych określonych w tych przepisach, podlega grzywnie do 10 tys. zł.

Zastosowanie tego przepisu do spółek komandytowo-akcyjnych jest jednak niemożliwe. A to dlatego, że w S.K.A. nie ma prawnej możliwości powołania zarządu. Spółka ta jest bowiem specyficzną spółką osobową, która może, a niekiedy powinna mieć radę nadzorczą (art. 142 - 143 k.s.h.) oraz walne zgromadzenie (art. 144 - 146 k.s.h.), ale innych organów nie. Kwestie prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji przekazane zostały - co do zasady komplementariuszom (art. 137 i art. 140 k.s.h.). Wyjątkowo tylko spółkę taką może reprezentować akcjonariusz. Dopuszczalne jest to jedynie na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa. Dlatego odpowiedzialność z art. 595 par. 1 k.s.h. nie może dotyczyć spółki komandytowo-akcyjnej.

Trzeba przy tym pamiętać, że art. 595 par. 1 k.s.h. ma charakter represyjny. Wykluczona jest więc możliwość interpretowania go w sposób rozszerzający. W szczególności niedopuszczalne jest założenie, że odpowiedzialność na podstawie art. 595 par. 1 k.s.h. mogą ponosić komplementariusze. Oznaczałoby to bowiem zgodę na tworzenie prawa w procesie jego interpretacji i naruszenie fundamentalnej zasady nullum crimen sine lege poenali (uzasadnienie uchwały SN z 24 lipca 2001 r., I KZP 10/01, OSNKW 2001/9-10/76). Również Trybunał Konstytucyjny wskazał, że prawo karne tworzy barierę, poza którą obywatel powinien czuć się bezpieczny w tym sensie, że bez przekroczenia pola zabronionego pod groźbą kary nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Prawo powinno zatem wyznaczać wyraźne granice między tym, co jest dozwolone, a tym, co zabronione. Przepisy prawne muszą stwarzać obywatelowi-podmiotowi odpowiedzialności karnej możliwość uprzedniego dokładnego rozeznania, jakie mogą być prawnokarne konsekwencje jego postępowania (wyrok TK z 26 listopada 2003 r., SK 22/02, OTK-A 2003/9/97). Dlatego nie jest możliwe karanie komplementariuszy w oparciu o znowelizowany art. 595 par. 1 k.s.h. Tym samym dla pełnego wykonania Dyrektywy 2003/58/WE konieczna byłaby kolejna zmiana art. 595 par. 1 k.s.h. przez poszerzenie katalogu osób odpowiedzialnych o komplementariuszy.

Mikołaj Barczak
aplikant radcowski w Olsztynie
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA