REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzację można zlecić innej firmie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zlecenie inwentaryzacji jest droższe niż przeprowadzenie jej we własnym zakresie. Jednak wyspecjalizowana firma przeprowadzi ją lepiej i ujawni m.in. faktyczne braki.



Wiele przedsiębiorstw zleca przeprowadzenie inwentaryzacji wyspecjalizowanym firmom, które dysponują wykwalifikowanymi zespołami spisowymi i odpowiednim sprzętem. Takie usługi prowadzą często biura rachunkowe.

Nie ma stałego cennika

Jan Krzysztof Fedorowicz, prezes firmy J.K.F. specjalizującej się w przeprowadzaniu inwentaryzacji, przyznaje, że zlecenie tych czynności rzetelnej firmie kosztuje. Dzieje się tak, ponieważ dobre firmy zatrudniają m.in. dobrych informatyków i księgowych.

- Nasza firma wywodzi się z biura rachunkowego, jesteśmy księgowymi, wiemy, że każdy błąd będzie miał swoje konsekwencje - dodaje nasz rozmówca.

Przyznaje też, że nie ma stałego cennika takich usług. Cena określana jest indywidualnie i zależy od wielu czynników, m.in. od miejsca przeprowadzania inwentaryzacji, a także wymagań klienta. Może być ustalana zarówno od godziny pracy pojedynczej osoby (22-30 zł/h), jak i jej dnia spisowego (250 - 500 zł). Należy jednak pamiętać, że wysokie koszty obejmują cały proces: uzgodnienie wymagań, przygotowanie logistyczne, przygotowanie programu dla każdego klienta indywidualnie i stworzenie instrukcji inwentaryzacyjnej oraz rozliczenie spisu.

Bardzo mało firm może sobie pozwolić na oderwanie swoich pracowników od pracy. Dlatego korzystnym rozwiązaniem są usługi zewnętrzne.

- Przygotowujemy i przeprowadzamy cały proces, łącznie z porównaniem stanu faktycznego z dokumentacją księgową. Natomiast klient otrzymuje od nas gotowe bazy danych, raporty, certyfikaty i protokoły inwentaryzacyjne - mówi Jan Fedorowicz.

Na takie usługi powinni się też zdecydować przedsiębiorcy, którym zależy na poznaniu faktycznych braków. Z doświadczeń naszego rozmówcy wynika, że w przypadku przeprowadzania inwentaryzacji przez pracowników firmy często wykazywane są mniejsze różnice niż gdy przeprowadza ją firma zewnętrzna.

WAŻNE!

Inwentaryzacja przeprowadzana przez pracowników spółki niesie ryzyko, że będą oni próbowali ukryć braki

Cele inwentaryzacji

Pozytywne strony zewnętrznej inwentaryzacji widzi również Małgorzata Sobieszek, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young. Twierdzi ona, że celem inwentaryzacji jest stwierdzenie stanu faktycznego - nawet jeśli oznacza to wykrycie istotnych braków. Jeśli inwentaryzacja przeprowadzana jest przez pracowników spółki, zawsze istnieje ryzyko, że będą oni próbowali te braki ukryć.

- Ryzyko to jest znacznie ograniczone przy inwentaryzacji przeprowadzonej przez zewnętrzną firmę - uważa nasza rozmówczyni.

Z kolei biegła rewident Anna Sirocka, partner Ernst & Young, podkreśla, że w niektórych przypadkach inwentaryzacja wymaga specjalistycznej wiedzy. Na przykład gdy mamy do czynienia z zapasami składowanymi w silosach, zbiornikach czy na hałdach.


Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA