REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary mają zmniejszyć zagrożenia katastrofą

REKLAMA

Na rozpoczynającym się dzisiaj posiedzeniu Sejmu posłowie będą dyskutowali nad projektem nowelizacji prawa budowlanego, przygotowanego przez resort budownictwa. Zmiany mają między innymi zwiększyć bezpieczeństwo użytkowania obiektów budowlanych.


– Potrzebę zmian uzasadnia liczba i skala katastrof budowlanych, do których doszło w styczniu i lutym 2006 roku. Po wejściu w życie nowelizacji nie będzie żadnych wątpliwości, że np. usuwanie nadmiaru śniegu z dachu będzie obowiązkiem właściciela lub zarządcy – mówi Beata Dąbrowska z Ministerstwa Budownictwa.

Nowe obowiązki

– Do tej pory odpowiedzialność zarządcy za zapewnienie bezpieczeństwa obiektów budowlanych nie była jasno sprecyzowana. Dlatego słuszne jest jej zwiększanie – mówi Aldona Młyńczak, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.
Z takim stanowiskiem nie zgadzają się jednak właściciele i zarządcy nieruchomości.
– Kolejne obciążenia dla właścicieli i zarządców nieruchomości nie rozwiążą problemu i nie poprawią bezpieczeństwa. Należałoby raczej wprowadzić takie zasady projektowania budynków, aby np. zalegający śnieg sam swobodnie opadał z dachów – mówi Helena Perlickal, przewodnicząca Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Właścicieli Nieruchomości.

Będą sankcje

Projekt przewiduje sankcje dla właściciela lub zarządcy obiektu za zaleganie śniegu na dachach, oblodzenia, osuwiska ziemne, itp. Za ich nieusunięcie będzie grozić grzywna powyżej 1000 zł, kara ograniczenia wolności albo rok więzienia.
– Pomysł jest absurdalny. Czy staruszka, właścicielka budynku, której nie stać na wynajęcie ekipy usuwającej śnieg z dachu, trafi do więzienia? – pyta Helena Perlicka.
Właściciel lub zarządca będą zobowiązani też do kontroli bezpieczeństwa obiektów w razie opadu śniegu lub deszczu. Dla dachów powyżej 1000 m2 projekt wprowadza obowiązek dwukrotnej kontroli – przed i po okresie zimowym.

Bez powiatowych inspektorów

Istotna zmiana dotyczy organizacji nadzoru budowlanego. Od 1 lipca 2007 r. wszystkie kompetencje powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego przejmą okręgowi inspektorzy nadzoru. Okręgowe inspektoraty będą tworzyć 20-osobowe zespoły, w skład których mają wejść wszyscy specjaliści z zakresu budownictwa.
– W inspektoratach powiatowych nie ma wystarczającej liczby etatów, które by pozwalały na zatrudnienie specjalistów wszystkich dziedzin budownictwa. Jeżeli państwo chce prawidłowo wykonywać nadzór, to przeniesienie go na poziom okręgów jest właściwe – mówi Jan Nowak, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Pińczowie. Dodaje on jednak, że najlepiej byłoby, gdyby wydziały inspekcji nadzoru budowlanego znajdowały się przy policji powiatowej.
– Taka inspekcja byłaby zbliżona do policji budowlanej i posiadałaby odpowiednie kompetencje do tego, aby należycie pilnować bezpieczeństwa obiektów budowlanych – wyjaśnia Jan Nowak.
Projektodawcy wskazują jednak, że przeniesienie inspekcji nadzoru budowlanego na poziom okręgowy jest konieczne, gdyż powiatowego inspektora powołuje starosta, który ustala też jego wynagrodzenie. Czyni to inspektorów podatnymi na uwarunkowania i zależności lokalne. Dlatego zaproponowano, by okręgowego inspektora nadzoru powoływał i odwoływał inspektor wojewódzki po zasięgnięciu opinii starosty.
– Spotkałem się z inspektorami, którzy ulegają naciskom i wpływom starostów, gdyż chcą zachować swoje stanowisko – mówi Wiesław Cegliński, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Lubaniu. Dodaje on jednak, że sama zmiana podziału nie poprawi sytuacji.
– Potrzebne jest wsparcie inspektoratów dodatkowymi środkami finansowymi oraz przydzielenie nowych etatów, np. asystenta prawnego. Przy nowej rejonizacji inspektoratów petenci będą mieli znacznie utrudniony dostęp do urzędu. W naszym rejonie może być to nawet 200–300 km – wyjaśnia Cegliński.

Imprezy masowe

Projekt rozszerza także definicję imprezy masowej. Jednoznacznie wskazuje, że charakter taki będą mieć również imprezy wystawiennicze i handlowo-wystawiennicze. Do tej kategorii należeć więc będą wszelkie wystawy zwierząt, przedmiotów, targi, itp. Organizatorzy takich imprez będą musieli spełnić wszystkie wymogi z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Będą zobowiązani w szczególności dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na taką imprezę kopię dokumentów kontroli obiektu, opinii Państwowej Straży Pożarnej oraz inspekcji sanitarnej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Podstawa prawna
• Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118).


Arkadiusz Jaraszek, Piotr Trocha
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA