Odpady elektryczne i elektroniczne. Nowe obowiązki firm
REKLAMA
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. nr 180, poz. 1495) wprowadziła obowiązek utworzeniem całej sieci odzysku i recyklingu odpadów z urządzeń RTV i AGD. Zgodnie z art. 39 ust. 5 zbierający ten sprzęt musi podać takie dane, jak: oznaczenie swojej siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres oraz adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, w tym punktów sprzedaży sprzętu.
Kto jest takim zbierającym? Zgodnie z ustawą są nim przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż hurtową i detaliczną urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz gminne jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Jeśli chodzi na przykład o sklepy, to zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym od pierwszego lipca 2006 roku muszą one, na życzenie klienta, odbierać stare urządzenie w momencie zakupu nowego tego samego typu sprzętu – np. telewizor za telewizor. Zatem de facto są zbierającym zużyty sprzęt.
Również do 30 września 2006 roku przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z produkcją, sprzedażą czy recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Ci, którzy tego nie zrobią, będą musieli liczyć się z koniecznością zapłacenia grzywny. Wysokość kary z tego tytułu może wynieść od 5 tys. zł do nawet 500 tys. zł. Wzory wniosku o wpis do rejestracji dla każdego typu działalności określa rozporządzenie ministra środowiska z dnia 6 stycznia 2006 roku w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (Dz.U. nr 6, poz. 38).
Natomiast od pierwszego października wchodzi w życie przepis ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, który nakazuje wprowadzającym sprzęt zapewnić sieć zakładów przetwarzania zebranego zużytego sprzętu. Tego rodzaju sieć producenci, importerzy czy też dystrybutorzy zapewniają na podstawie umów z prowadzącymi zakłady przetwarzania wpisanymi do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Regulacje w tym zakresie nakładają obowiązek sporządzenia i przedłożenia GIOŚ do 31 marca każdego roku wykazu zakładów przetwarzania, które tworzyły jego sieć.
OPŁATY REJESTROWE
Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny składając wniosek podlega tzw. opłacie rejestrowej. Uiszcza ją na odrębny rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Stawki opłat zależą od rocznego obrotu. Ich wysokość w przypadku mikroprzedsiębiorców kształtuje się na poziomie od 50 zł do 200 zł. Pozostali wprowadzający zapłacą nie mniej niż 500 zł i nie więcej niż 7500 zł.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Łukasz Kuligowski
REKLAMA
REKLAMA