REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpady elektryczne i elektroniczne. Nowe obowiązki firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 30 września przedsiębiorcy, którzy zbierają zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, muszą złożyć wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacje o punktach zbiórki zużytych urządzeń RTV i AGD.


Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. nr 180, poz. 1495) wprowadziła obowiązek utworzeniem całej sieci odzysku i recyklingu odpadów z urządzeń RTV i AGD. Zgodnie z art. 39 ust. 5 zbierający ten sprzęt musi podać takie dane, jak: oznaczenie swojej siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres oraz adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, w tym punktów sprzedaży sprzętu.

Kto jest takim zbierającym? Zgodnie z ustawą są nim przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż hurtową i detaliczną urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz gminne jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Jeśli chodzi na przykład o sklepy, to zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym od pierwszego lipca 2006 roku muszą one, na życzenie klienta, odbierać stare urządzenie w momencie zakupu nowego tego samego typu sprzętu – np. telewizor za telewizor. Zatem de facto są zbierającym zużyty sprzęt.

Również do 30 września 2006 roku przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z produkcją, sprzedażą czy recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Ci, którzy tego nie zrobią, będą musieli liczyć się z koniecznością zapłacenia grzywny. Wysokość kary z tego tytułu może wynieść od 5 tys. zł do nawet 500 tys. zł. Wzory wniosku o wpis do rejestracji dla każdego typu działalności określa rozporządzenie ministra środowiska z dnia 6 stycznia 2006 roku w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (Dz.U. nr 6, poz. 38).

Natomiast od pierwszego października wchodzi w życie przepis ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, który nakazuje wprowadzającym sprzęt zapewnić sieć zakładów przetwarzania zebranego zużytego sprzętu. Tego rodzaju sieć producenci, importerzy czy też dystrybutorzy zapewniają na podstawie umów z prowadzącymi zakłady przetwarzania wpisanymi do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Regulacje w tym zakresie nakładają obowiązek sporządzenia i przedłożenia GIOŚ do 31 marca każdego roku wykazu zakładów przetwarzania, które tworzyły jego sieć.

OPŁATY REJESTROWE

Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny składając wniosek podlega tzw. opłacie rejestrowej. Uiszcza ją na odrębny rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Stawki opłat zależą od rocznego obrotu. Ich wysokość w przypadku mikroprzedsiębiorców kształtuje się na poziomie od 50 zł do 200 zł. Pozostali wprowadzający zapłacą nie mniej niż 500 zł i nie więcej niż 7500 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Kuligowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA