REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpady elektryczne i elektroniczne. Nowe obowiązki firm

REKLAMA

Do 30 września przedsiębiorcy, którzy zbierają zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, muszą złożyć wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacje o punktach zbiórki zużytych urządzeń RTV i AGD.


Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. nr 180, poz. 1495) wprowadziła obowiązek utworzeniem całej sieci odzysku i recyklingu odpadów z urządzeń RTV i AGD. Zgodnie z art. 39 ust. 5 zbierający ten sprzęt musi podać takie dane, jak: oznaczenie swojej siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres oraz adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, w tym punktów sprzedaży sprzętu.

Kto jest takim zbierającym? Zgodnie z ustawą są nim przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż hurtową i detaliczną urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz gminne jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Jeśli chodzi na przykład o sklepy, to zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym od pierwszego lipca 2006 roku muszą one, na życzenie klienta, odbierać stare urządzenie w momencie zakupu nowego tego samego typu sprzętu – np. telewizor za telewizor. Zatem de facto są zbierającym zużyty sprzęt.

Również do 30 września 2006 roku przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z produkcją, sprzedażą czy recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Ci, którzy tego nie zrobią, będą musieli liczyć się z koniecznością zapłacenia grzywny. Wysokość kary z tego tytułu może wynieść od 5 tys. zł do nawet 500 tys. zł. Wzory wniosku o wpis do rejestracji dla każdego typu działalności określa rozporządzenie ministra środowiska z dnia 6 stycznia 2006 roku w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (Dz.U. nr 6, poz. 38).

Natomiast od pierwszego października wchodzi w życie przepis ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, który nakazuje wprowadzającym sprzęt zapewnić sieć zakładów przetwarzania zebranego zużytego sprzętu. Tego rodzaju sieć producenci, importerzy czy też dystrybutorzy zapewniają na podstawie umów z prowadzącymi zakłady przetwarzania wpisanymi do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Regulacje w tym zakresie nakładają obowiązek sporządzenia i przedłożenia GIOŚ do 31 marca każdego roku wykazu zakładów przetwarzania, które tworzyły jego sieć.

OPŁATY REJESTROWE

Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny składając wniosek podlega tzw. opłacie rejestrowej. Uiszcza ją na odrębny rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Stawki opłat zależą od rocznego obrotu. Ich wysokość w przypadku mikroprzedsiębiorców kształtuje się na poziomie od 50 zł do 200 zł. Pozostali wprowadzający zapłacą nie mniej niż 500 zł i nie więcej niż 7500 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Kuligowski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA