REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producenci maszyn liczą na unijne programy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Producenci maszyn do obróbki drewna mają dużo potencjalnych klientów. Ale w zdecydowanej większości brak im pieniędzy na zakup maszyn i urządzeń. Może im w tym pomóc Unia Europejska.

Utrata rynków wschodnich wymusiła na polskich producentach maszyn do obróbki drewna restrukturyzację swojej działalności. Na poczatku lat 90. często dochodziło do wielu zwolnień załogi i do zwiększenia wydajności. Producenci, aby dotrzymać kroku konkurencji, musieli produkować lepsze i nowocześniejsze maszyny. Konieczne było zmniejszenie kosztów.

Wspólne przedsięwzięcie
Krajowi producenci od ponad 15 lat głównie produkują maszyny stolarskie, służące do obróbki drewna litego. Zachodnie firmy sprzedają swoje maszyny głównie dla przemysłu meblarskiego. Zresztą powiązania kapitałowe z Zachodem części branży meblarskiej powodują, że także te firmy zaopatrują się w maszyny u zachodnich producentów. Producenci krajowi powołali Stowarzyszenie Producentów Maszyn, Urządzeń i Narzędzi do Obróbki Drewna Derma. Celem tej instytucji jest m.in. organizowanie wspólnych przedsięwzięć w zakresie informacji, marketingu i podnoszenia jakości produkcji. Członkowie stowarzyszenia organizują też wzajemną wymianę informacji w zakresie nowych technik produkcji i rynku zbytu. Producenci maszyn do drewna mimo trudności mogą patrzeć z optymizmem w przyszłość. Ich odbiorcy to rzesza 40 tys. małych i średnich firm, które zajmują się obróbką drewna. Do tego trzeba jeszcze doliczyć około 3 tys. mikroprzedsiębiorstw zajmujących się pozyskiwaniem drewna.

Polskim zakładom z branży obróbki drewna w odnowieniu parku maszynowego pomogą programy UE

Optymizm popłaca
Mimo wszystko producenci maszyn do obróbki drewna nie narzekają na zbyt. Zapotrzebowanie na wyroby z drewna wzrasta. I nic nie wskazuje w najbliższej przyszłości spadku tego zapotrzebowania. W okresie od 1995 do 2004 roku – według ekspertów – wzrosła wartość sprzedanego drewna, w tym i wyrobów z drewna, aż o blisko 14 mld zł. I mimo restrukturyzacji zatrudnienia z początku lat 90. wzrosła w tym okresie także liczba zatrudnionych o ponad 6 proc.

Unijna pomoc
Zagrożeniem dla polskich producentów są nadal firmy zachodnie. Wcześniej czy później polskie zakłady z branży obróbki drewna będą musiały odnowić przestarzały już obecnie park maszynowy, mimo braku środków finansowych. Nadzieją dla nich są programy pomocowe z Unii Europejskiej, w szczególności program Innowacyjna Gospodarka, który może przyczynić się znacznie do poprawy nowoczesności polskich firm. Należy też podkreślić, że mikroprzedsiębiorstwa zajmujące się głównie ścinką i pierwszą obróbką drewna (odkorowaniem – usunięciem kory), pracują często na sprzęcie, który należał jeszcze kilkanaście lat temu do Lasów Państwowych. Firmy te w drodze prywatyzacji otrzymały ten sprzęt, ale jest przestarzały i w ciągu kilku następnych lat musi zostać wymieniony.

Andrzej Lubecki
gp@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA