REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesność na razie zbyt droga

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają trudności ze stosowaniem w praktyce przepisów dotyczących faktur elektronicznych.
- Problem polega na tym, że są to rozwiązania zaawansowane technicznie, ale trudne do zastosowania dla wielu firm. Ponadto na rynku nie ma systemów technologicznych przeznaczonych specjalnie dla małych firm. Chodzi o to, że istniejące rozwiązania są zbyt drogie - powiedział Gazecie Prawnej Tomasz Kassel, starszy menedżer z zespołu VAT w PricewaterhouseCoopers.
Kosztowny e-podpis

Obecnie na rynku funkcjonuje podpis elektroniczny, bez którego e-faktura jest nieważna. Przepisy stanowią, że podpis musi mieć specjalną kwalifikację, którą obecnie w Polsce wydają tylko cztery firmy. Średni koszt zakupu zestawu do podpisu elektronicznego to około 450 zł. Problem polega jednak na tym, że z jednego zestawu może korzystać tylko jedna osoba, z imienia i nazwiska, co powoduje – jak przyznaje Tomasz Kassel – że zastosowanie podpisu ma obecnie znacznie ograniczony charakter. Rodzi to negatywne dla firm konsekwencje.

REKLAMA

– Stosunkowo wysokie ceny kwalifikowanego e-podpisu powodują, że popyt na to rozwiązanie jest niewielki. Jednocześnie, brak konkurencji wśród firm uprawnionych do wydawania kwalifikowanych certyfikatów i bezpiecznych e-podpisów dodatkowo przyczynia się do pozostawienia cen na obecnym poziomie – powiedział ekspert.

Utrudnienia prawne

Poza problemami technologicznymi istnieją również utrudnienia prawne. Po pierwsze, przepisy mogą być różnie interpretowane. Firmy zamierzające stosować e-faktury nie mają pewności, czy przyjęte przez nie rozwiązania są zgodne z przepisami. Po drugie, istnieją sprzeczności między uregulowaniami dotyczącymi e-faktur i faktur papierowych. Ponadto polskie przepisy dotyczące zwykłych faktur są sprzeczne z unijnymi. Chodzi np. o wymóg zamieszczenia na fakturze „kwoty słownie”. Ma to swoje konsekwencje dla e-faktur, ponieważ zamieszczenie „kwoty słownie” jest problemem dla programów komputerowych.

System e-faktur – zdaniem naszego rozmówcy – mógłby zostać uproszczony poprzez upowszechnienie podpisu elektronicznego.

Potrzebne poprawki

– Technologia e-podpisu stałaby się dużo bardziej powszechna, gdyby wprowadzono możliwość stosowania zwykłego podpisu elektronicznego – powiedział Tomasz Kassel. Jednak to nie koniec zmian, które muszą nastąpić. Polskie firmy, zwłaszcza małe, nie mają ciągle dostępu do internetu. Wniosek z tego taki, że należy poprawić kilka elementów: przepisy, dostęp do internetu i mentalność, aby przedsiębiorcy nie bali się nowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne rozwiązania podatków to nie tylko e-faktury, ale również poważne projekty administracyjne, takie jak e-podatki.

Internetowa administracja

REKLAMA

Już od połowy sierpnia podatnicy będą mogli przesyłać podstawowe deklaracje podatkowe do urzędów skarbowych w formie elektronicznej. Natomiast od początku 2008 roku powinna nastąpić całkowita obsługa podatników drogą elektroniczną, a więc również możliwość korygowania zeznań i sprawdzania, w jakim stopniu rozpatrzono już sprawę.

Z naszych informacji wynika, że prace dotyczące wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w Ministerstwie Finansów przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie zespół pracujący nad systemem przygotowuje się m.in. do przeprowadzenia programu pilotażowego. Jeśli więc wszystko będzie realizowane jak do tej pory, 16 sierpnia Polacy powinni korzystać z elektronicznych form.

Narzędzia dla doradców

Z dobrodziejstw narzędzi elektronicznych od dawna korzystają także doradcy podatkowi. Mają oni do dyspozycji wiele programów komputerowych, które zawierają tysiące orzeczeń organów podatkowych, a także przepisy i programy do tworzenia zeznań. Ponadto mogą oni korzystać z wortali internetowych poświęconych podatkom.
– Wszystko zmierza w tę stronę, aby sprawy podatkowe były załatwiane tylko za pomocą elektronicznych form przekazu. To samo nastąpi w relacjach podatnik – doradca podatkowy – urząd skarbowy. To jest tylko kwestia czasu, innej drogi nie ma – przekonuje Dariusz Malinowski, zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.



GALERIA ŚWIATOWYCH FIRM

Firmy outsourcingowe oferują m.in. usługi finansowe, księgowe, IT oraz badawczo-rozwojowe (R&D). W Polsce działają głównie w imieniu rodzimych firm – dużych korporacji. Outsourcing stanowi klucz do sukcesu dzięki ograniczaniu kosztów i profesjonalnej obsłudze. Nie licząc call centers, w naszym kraju działa kilkadziesiąt takich centrów usługowych. Ze ścisłej światowej czołówki swoje placówki mają Citigroup, General Electric i Shell, centrum oprogramowania w Warszawie tworzy Microsoft, a IBM już pod koniec 2005 roku zainaugurował w Krakowie laboratorium informatyczne. Dużą popularnością cieszą się centra finansowo-księgowe, ostatnio uruchomiono taki ośrodek tytoniowego potentata Philip Morrisa w Krakowie, i koncernu kosmetycznego Avon w Warszawie, obsługujących wielotransakcyjne procesy finansowe lokalnych działów tych firm w Europie i innych rejonach świata. Ocenia się, że w centrach i ośrodkach offshoringowych (BPO) w Polsce pod koniec 2010 roku znajdzie pracę 550 tys. osób.

Skorzystają księgowi

REKLAMA

Z narzędzi elektroniczych korzystają również księgowi. Poza wortalami poświęconymi rachunkowości, korzystają oni w pracy z programów znacznie ułatwiających księgowanie w książce przychodów i rozchodów i księgach handlowych. Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group, powiedział Gazecie Prawnej, że patrząc na rynek outsourcingu księgowego można powiedzieć, że informatyzacja firm spowodowana jest coraz większymi wymaganiami klientów.

– Standardem jest już dostęp do danych firmy on-line. Dzięki rozwiązaniom informatycznym łatwiejsza jest współpraca z firmami, które mają wiele oddziałów. Normą staje się również księgowość na odległość, a więc obecność księgowego w biurze nie jest już niezbędna – powiedział Radosław Osmólski. Uważa on jednak, że Polska jest jeszcze na etapie pośrednim.

Zaawansowany etap

– Można sobie wyobrazić etap najbardziej zaawansowany, czyli posługiwanie się jedynie dokumentami elektronicznymi – stwierdził prezes FPA Group. Zwraca jednak uwagę na pewne bariery, które trzeba przełamać.

– Istnieje potrzeba, aby oryginały dokumentów były w miejscu, gdzie się je księguje. Przeszkodą w rozwijaniu elektronicznej księgowości jest również dość wysoka cena programów – powiedział.

Szerokie zastosowanie e-faktur może się również przyczynić do przyciągnięcia kolejnych firm outsourcingowych zajmujących się księgowością. Firmy te zatrudniają już dziś tysiące pracowników, a kolejne korporacje z Europy Zachodniej chcą przenosić swoją księgowość do Polski.

POSTULUJEMY

• Przyspieszenie prac nad zmianami w rozporządzeniu dotyczącym e-faktur.
• Wydanie jednego rozporządzenia dotyczącego faktur elektronicznych i papierowych.
• Dostosowanie prawa polskiego do wymogów unijnych (eliminując na fakturach „kwoty słownie”).


Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA