REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeciw hipermarketom, przeciw klientom

REKLAMA

Posłowie proponują ograniczenia przy wydawaniu zezwoleń na nowe supermarkety. Chcą też wprowadzić zakaz handlu w niedziele w sklepach zatrudniających ponad 5 pracowników.

Ograniczenia powierzchni

Posłowie Samoobrony proponują nowe zasady wydawania zezwoleń na tworzenie super- i hipermarketów. Ze względu na wielkość powierzchni podzielili je na dwie grupy: do 2000 metrów i powyżej. Zezwolenie na utworzenie obiektu handlowego o powierzchni do 2000 mkw. wydawałby w drodze decyzji administracyjnej: wójt, burmistrz, prezydent miasta na podstawie uchwały rady gminy lub miasta. Na utworzenie większego obiektu potrzebna byłaby dodatkowo uchwała rady właściwego sejmiku wojewódzkiego.

REKLAMA

Do wniosku trzeba będzie dołączyć również analizę ekonomicznych i społecznych skutków utworzenia takiego sklepu. Opłata za wydanie zezwolenia będzie ustalana w wysokości 25 zł za każdy 1 mkw. projektowanej powierzchni sprzedaży.

Nawet zwolennicy zaproponowanych w projekcie ograniczeń zwracają jednak uwagę, że niektóre rozwiązania mogą sprzyjać korupcji.

REKLAMA

– Rada sejmiku samorządowego województwa podejmowałaby uchwały w sprawie celowości utworzenia obiektów handlowych o powierzchni ponad 2000 mkw. Byłaby ona podejmowana na podstawie analiz, opinii i kierowano by się przy tym zasadami zrównoważonego rozwoju regionu. Zdaniem przedsiębiorców nie wiadomo jednak, co w praktyce miałyby oznaczać te zasady.

Posłowie Ligi Polskich Rodzin proponują nowelizację kodeksu pracy, tak by w niedzielę mogły być czynne tylko sklepy sprzedające żywność i artykuły pierwszej potrzeby oraz zatrudniające nie więcej niż 5 pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z raportu przygotowanego przez PKPP Lewiatan wynika, że w polskim handlu występuje zjawisko koncentracji powierzchniowej: wprawdzie liczba sklepów zmniejsza się, to jednak w tym samym czasie powierzchnia sprzedaży przypadająca na jeden sklep wzrosła (w 2004 r. o 0,5 proc.).

REKLAMA

Duże sklepy przyciągają korzystnymi cenami. 90 proc. ich klientów zwraca uwagę na to, że o wyborze sklepu zadecydowała korzystna cena. W sklepach małych i jednostkowych ceny nie są atrakcyjne, ponieważ właściciele zaopatrują się u pośredników i w hurtowniach. Nie organizują one też tak często promocji, jak sieci handlowe. Natomiast przyciągają klientów jakością oferowanych artykułów i poziomem obsługi.

– Jeżeli zostaną wprowadzone ograniczenia w handlu super- i hipermarketów, to przedsiębiorcy, którzy w nie inwestują, zaczną konsolidować się i zamiast sklepów wielkopowierzchniowych będą tworzyć sieci małych sklepów, składających się z setek obiektów rozsianych po całej Polsce – mówi Maria Andrzej Faliński, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Wprowadzenie ograniczeń może jednak tylko na krótko zmienić sytuację małych obiektów handlowych.

- Gdy zacznie się ekspansja sieci tych małych sklepów, za którymi będzie stało duże zaplecze kapitałowe, rodzimy handel i tak może zniknąć – dodaje Maria Andrzej Faliński.

Bitwa o handel

Wprowadzenie ustawy o obiektach wielkpowierzchnioweych nie podoba się właścicielom sieci hipermarketów i supermarketów. Wśród nich są nie tylko zagraniczne sieci handlowe, ale także polskie firmy takie jak Eldorado, właściciel Stokrotki, Alma, rozwijająca sieć hipermarketów Alma Market, Piotr i Paweł czy chociażby Bomi. Ich zdaniem proponowane ustawy o handlu w niedzielę i o obiektach ograniczą wzrost w tym sektorze. Spadek przychodów w sieciach może wynieść kilka proc., ale reduckja etatów nawet 15 proc.

Nowoczesne kanały sprzedaży detalicznej (hipermarkety, supemarkety, dyskonty) z roku na rok zwiększają udział w polskim rynku detalicznym, który sięga już 40 proc. Z raportu firmy PricewaterhouseCoopers na temat rozwoju handlu w Polsce i 20 innych krajach rozwijających się wynika, że obawy środowisk kupieckich co do przyszłości małych sklepów okazały się płonne. Pod względem liczby, małe sklepy spożywcze wciąż stanowią ponad połowę wszystkich sklepów w Polsce. Na 1000 osób w naszym kraju przypada około 78 metrów kw. powierzchni centrów handlowych, podczas gdy średnia europejska wynosi prawie 170 m kw.

Według danych GUS, ponad 63 proc. polskich gospodarstw domowych najczęściej robi zakupy w małych sklepach lokalnych. Ponad 22 proc. gospodarstw robi raz lub dwa razy na miesiąc zakupy w supermarkecie, a 21 proc. – na miejscowym bazarze.

Małe sklepy wygrywają, bo starają się dotrzeć do innego typu klienta, poprzez zindywidualizowaną obsługę, bliskość, odpowiedni asortyment i szybkie dostosowanie się do potrzeb klienta, stwierdza raport.

 
 Anita Skiba, Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

REKLAMA

Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

Najmniejsze firmy coraz gorzej oceniają koniunkturę gospodarczą. Obawiają się spadku sprzedaży swoich produktów i redukują plany inwestycyjne

Jaka koniunktura? Dynamika polskiego wzrostu gospodarczego od dekad opiera się na najmniejszych firmach, które najłatwiej dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości.

REKLAMA