REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zlikwidować składkę na ZUS dla zakładających firmy

REKLAMA

Aby rzeczywiście obniżyć bezrobocie, należy zredukować koszty pracy. Są nimi narzuty podatkowo-składkowe nakładane na wynagrodzenia. Oczywiście wskazane byłoby, aby taka redukcja objęła od razu wszystkich, ale wiadomo, że mogłoby to być skomplikowane ze względu na sytuację budżetu.

TRZY PYTANIA DO: MATEUSZA WALEWSKIEGO, eksperta rynku pracy z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych
W 2004 roku przybyło zatrudnionych, a bezrobocie nieco spadło. Co jest tego przyczyną i czy jest to trwała tendencja?

– Rzeczywiście nastąpiła poprawa sytuacji na rynku pracy. Zatrudnienie w stosunku do ubiegłego roku wzrosło o ponad 2 proc. Wydaje się, że jest to trwałe ożywienie. Także w następnym roku możemy oczekiwać, że będzie przybywać miejsc pracy, a bezrobocie będzie maleć. Spodziewam się, że wskaźnik bezrobocia na koniec 2006 roku spadnie o 1-2 punkty procentowe i wyniesie około 15 proc.
To efekt dość długiego już okresu stosunkowo wysokiego wzrostu gospodarczego. Sprzyja on powstawaniu miejsc pracy. Trzeba też pamiętać, że firmy dokonały już restrukturyzacji swojego zatrudnienia – najpierw na początku lat 90., później pod koniec poprzedniego stulecia. Ta druga fala restrukturyzacji – wiążąca się ze zwolnieniami – wynikała też częściowo z załamania sytuacji gospodarczej na Wschodzie.
Ponadto firmy, konkurując na zagranicznych rynkach, musiały dostosowywać wytwarzane przez siebie produkty do wysokich standardów. Zarówno konsumenci za granicą, jak i w Polsce nie chcieli już kupować prostych nieprzetworzonych wyrobów. Zarządzający musieli więc wprowadzać nowe technologie, zazwyczaj wymagające mniej zatrudnionych osób. Te zmiany były bolesne dla rynku pracy. Obecnie nie ma już zwolnień grupowych związanych z dostosowywaniem się firm do nowych warunków technologicznych.

Czy spadek bezrobocia może być szybszy?
– Trzeba pamiętać, że zmiany na rynku pracy zachodzą bardzo wolno. W związku z tym nie można spodziewać się gwałtownej poprawy sytuacji. Można oczywiście sztucznie poprawiać wskaźniki, przeznaczając na przykład więcej pieniędzy na roboty publiczne i tym samym wykreślając jakąś część bezrobotnych z rejestrów urzędów pracy. Jednak nie jest to rzeczywista poprawa.

Można chyba jednak coś zrobić, aby miejsc pracy przybywało szybciej.
– Aby rzeczywiście obniżyć bezrobocie, należy zredukować koszty pracy. Są nimi narzuty podatkowo-składkowe nakładane na wynagrodzenia. Oczywiście wskazane byłoby, aby taka redukcja objęła od razu wszystkich, ale wiadomo, że mogłoby to być skomplikowane ze względu na sytuację budżetu. Dlatego najpierw trzeba obniżyć te koszty dla osób nisko wykwalifikowanych. Tych, które mogą ze względu na swoje niskie kwalifikacje czy niewielkie doświadczenie zarobić najmniej. To wśród nich bezrobocie jest najwyższe. Taki krok spowodowałby, że pracodawcom zaczęłoby się opłacać je zatrudniać, bo byłyby one tańsze. A osoby te – ze względu na wyższą pensję netto – też miałyby większą motywację do poszukiwania legalnego zatrudnienia. W tym celu można by na przykład radykalnie obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne (na przykład składkę rentową) dla osób rozpoczynających pracę. Jestem też zwolennikiem likwidacji składek opłacanych przez osoby rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej. Przez pierwszy rok nie powinni w ogóle ich płacić. Własną firmę – wiedząc, że na początku jej prowadzenia nie ma żadnych stałych kosztów – założyłoby o wiele więcej osób. Byłoby to z korzyścią dla państwa. Osoby takie zalegalizowałyby prowadzoną obecnie w szarej strefie działalność i byłaby nadzieja, że po upływie pewnego czasu część z nich pozostałaby na rynku.
Rozmawiał Bartosz Marczuk

MATEUSZ WALEWSKI (ur. 1973 rok), pracownik naukowy CASE, absolwent ekonomii Uniwersytetu
Warszawskiego i University of Sussex w Wielkiej Brytanii. Członek zespołu przygotowującego prognozy makroekonomiczne dla Polski (PG TOP), odpowiedzialny za rynek pracy. W latach 2000-2002 sekretarz projektu doradczego dla prezydenta Gruzji kierowanego przez prof. Leszka Balcerowicza. Mówi biegle po angielsku i rosyjsku. Żonaty, ma córkę Julię.
  
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA