REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zlikwidować składkę na ZUS dla zakładających firmy

REKLAMA

Aby rzeczywiście obniżyć bezrobocie, należy zredukować koszty pracy. Są nimi narzuty podatkowo-składkowe nakładane na wynagrodzenia. Oczywiście wskazane byłoby, aby taka redukcja objęła od razu wszystkich, ale wiadomo, że mogłoby to być skomplikowane ze względu na sytuację budżetu.

TRZY PYTANIA DO: MATEUSZA WALEWSKIEGO, eksperta rynku pracy z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych
W 2004 roku przybyło zatrudnionych, a bezrobocie nieco spadło. Co jest tego przyczyną i czy jest to trwała tendencja?

– Rzeczywiście nastąpiła poprawa sytuacji na rynku pracy. Zatrudnienie w stosunku do ubiegłego roku wzrosło o ponad 2 proc. Wydaje się, że jest to trwałe ożywienie. Także w następnym roku możemy oczekiwać, że będzie przybywać miejsc pracy, a bezrobocie będzie maleć. Spodziewam się, że wskaźnik bezrobocia na koniec 2006 roku spadnie o 1-2 punkty procentowe i wyniesie około 15 proc.
To efekt dość długiego już okresu stosunkowo wysokiego wzrostu gospodarczego. Sprzyja on powstawaniu miejsc pracy. Trzeba też pamiętać, że firmy dokonały już restrukturyzacji swojego zatrudnienia – najpierw na początku lat 90., później pod koniec poprzedniego stulecia. Ta druga fala restrukturyzacji – wiążąca się ze zwolnieniami – wynikała też częściowo z załamania sytuacji gospodarczej na Wschodzie.
Ponadto firmy, konkurując na zagranicznych rynkach, musiały dostosowywać wytwarzane przez siebie produkty do wysokich standardów. Zarówno konsumenci za granicą, jak i w Polsce nie chcieli już kupować prostych nieprzetworzonych wyrobów. Zarządzający musieli więc wprowadzać nowe technologie, zazwyczaj wymagające mniej zatrudnionych osób. Te zmiany były bolesne dla rynku pracy. Obecnie nie ma już zwolnień grupowych związanych z dostosowywaniem się firm do nowych warunków technologicznych.

Czy spadek bezrobocia może być szybszy?
– Trzeba pamiętać, że zmiany na rynku pracy zachodzą bardzo wolno. W związku z tym nie można spodziewać się gwałtownej poprawy sytuacji. Można oczywiście sztucznie poprawiać wskaźniki, przeznaczając na przykład więcej pieniędzy na roboty publiczne i tym samym wykreślając jakąś część bezrobotnych z rejestrów urzędów pracy. Jednak nie jest to rzeczywista poprawa.

Można chyba jednak coś zrobić, aby miejsc pracy przybywało szybciej.
– Aby rzeczywiście obniżyć bezrobocie, należy zredukować koszty pracy. Są nimi narzuty podatkowo-składkowe nakładane na wynagrodzenia. Oczywiście wskazane byłoby, aby taka redukcja objęła od razu wszystkich, ale wiadomo, że mogłoby to być skomplikowane ze względu na sytuację budżetu. Dlatego najpierw trzeba obniżyć te koszty dla osób nisko wykwalifikowanych. Tych, które mogą ze względu na swoje niskie kwalifikacje czy niewielkie doświadczenie zarobić najmniej. To wśród nich bezrobocie jest najwyższe. Taki krok spowodowałby, że pracodawcom zaczęłoby się opłacać je zatrudniać, bo byłyby one tańsze. A osoby te – ze względu na wyższą pensję netto – też miałyby większą motywację do poszukiwania legalnego zatrudnienia. W tym celu można by na przykład radykalnie obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne (na przykład składkę rentową) dla osób rozpoczynających pracę. Jestem też zwolennikiem likwidacji składek opłacanych przez osoby rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej. Przez pierwszy rok nie powinni w ogóle ich płacić. Własną firmę – wiedząc, że na początku jej prowadzenia nie ma żadnych stałych kosztów – założyłoby o wiele więcej osób. Byłoby to z korzyścią dla państwa. Osoby takie zalegalizowałyby prowadzoną obecnie w szarej strefie działalność i byłaby nadzieja, że po upływie pewnego czasu część z nich pozostałaby na rynku.
Rozmawiał Bartosz Marczuk

MATEUSZ WALEWSKI (ur. 1973 rok), pracownik naukowy CASE, absolwent ekonomii Uniwersytetu
Warszawskiego i University of Sussex w Wielkiej Brytanii. Członek zespołu przygotowującego prognozy makroekonomiczne dla Polski (PG TOP), odpowiedzialny za rynek pracy. W latach 2000-2002 sekretarz projektu doradczego dla prezydenta Gruzji kierowanego przez prof. Leszka Balcerowicza. Mówi biegle po angielsku i rosyjsku. Żonaty, ma córkę Julię.
  
Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA