REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepewne kontrakty zza Odry

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przybywa bankrutów w Niemczech. Tylko w tym roku padnie tam blisko 40 tys. firm. Na problemach gospodarki niemieckiej tracą polscy przedsiębiorcy, bo ich kontrahenci nie mogą lub wręcz nie chcą płacić za przyjęte zlecenia i zrealizowane kontrakty.

Biznesowi partnerzy zza Odry zalegają z płatnościami, bankrutują, a nawet naciągają polskich przedsiębiorców. Przekonał się o tym Jerzy Marcinkowski, dyrektor ds. eksportu w Fabryce Mebli Biurowych Mikomax z Łodzi. Jego firma zawarła kilka kontraktów po kilka tysięcy euro. Towar dostarczyła w terminie – pieniędzy jednak nie otrzymała.

– Od dłuższego już czasu nie możemy wyegzekwować należności. Problem w tym, że nie są to duże kwoty, nie opłaca się więc zatrudniać prawników do pomocy w ściąganiu tych należności – mówi Jerzy Marcinkowski.

Łódzka firma nie jest jedyną, która natknęła się na problemy z płatnościami w Niemczech.

– Obecnie prowadzimy sprawy 15 polskich przedsiębiorstw, które mają kłopoty ze ściągnięciem większych należności z firm niemieckich, w tym upadłych. Roszczenia wynoszą od 25 tys. do 4 mln euro – mówi dr Artur Bunk z kancelarii prawnej bunk-alliance z Worms w Niemczech.

Eksperci przestrzegają przed pochopnym zawieraniem kontraktów z nieznanymi partnerami biznesowymi z Niemiec. I mają ku temu powody. W tym roku w Niemczech upadnie 38,6 tys., a w roku przyszłym nawet 40 tys. firm. Natomiast kwota ujawnionych, nieściągalnych należności może wzrosnąć z 25 mld euro w tym roku do 27 mld euro w 2006 roku – ocenia Euler Hermes, jeden z większych graczy na rynku ubezpieczeń kredytu kupieckiego.

Nic więc dziwnego, że trudności w rozliczeniach z niemieckimi firmami mają przedsiębiorstwa z różnych branż.

– Rynek niemiecki nie jest głównym naszym rynkiem eksportowym, ale mieliśmy tam niesolidnego odbiorcę naszych wyrobów. Sprawa jest w sądzie – informuje Janusz Majchrzak, prezes zarządu firmy Sokółka Okna i Drzwi. Podobne doświadczenia mają firmy z branży mięsnej.

– Mieliśmy przypadki, gdy niemieccy odbiorcy naszego mięsa nie tylko odraczali płatności, ale także unikali zapłacenia za dostarczony towar. Dlatego ubezpieczamy kontrakty – mówi Stanisław Skrzypek, prezes firmy Agraimpex z Warszawy, która jest producentem i eksporterem mięsa.

Problemów nie uniknęła też firma Marlex z Włocławka, która od 16 lat dostarcza odbiorcom z Niemiec między innymi mięsny pokarm dla psów i kotów za około 12 mln euro rocznie.

– Jeszcze przed zjednoczeniem Niemiec importerzy z RFN byli najlepszymi płatnikami. Potem to się zmieniło. Płatności są opóźniane – dawniej oczekiwało się na nie 2-3 tygodnie, a teraz 2-3 miesiące. W ten sposób zachodni sąsiedzi kredytują swoją działalność – mówi Janusz Marchlewski, właściciel firmy Marlex.

Można trafić też na zwykłych naciągaczy.

– Niektóre firmy z Niemiec wyliczyły sobie, że naciągnięcie polskiego partnera na 5–7 tys. euro może im się udać bez większego ryzyka. Liczą na to, że Polak odpuści – mówi Artur Bunk.

Dodaje, że aby zminimalizować ryzyko w eksporcie, należy sprawdzać partnerów i w umowach stosować klauzule zabezpieczające – przede wszystkim zastrzeżenie prawa własności do czasu uregulowania płatności za dostarczony towar. Niestety – polskie firmy często zapominają o tym zastrzeżeniu, choć... jest ono standardem na rynku niemieckim. A bez zastrzeżenia prawa własności wyegzekwowanie należności jest bardzo trudne albo wręcz niemożliwe. Przy tym zastrzeżenie jest ważne, jeśli się umieści je w umowie przed wysłaniem towaru, a nie na wystawionym rachunku – o tym polskie firmy często nie wiedzą.
Janusz K. Kowalski 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA