REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logo zagrożone i kiepsko chronione

REKLAMA

Znany znak towarowy pisany z błędem, zawierający obelżywe słowo, wyszydzający producenta albo niewidoczny. Pojawiają się co jakiś czas w internecie, narażając prawowitych właścicieli na wymierne straty.
Jedni konsekwentnie bronią swoich praw na gruncie obowiązujących regulacji, inni korzystają z „intratnej” propozycji odkupienia takiej domeny. Ich właściciele rejestrują je właśnie w tym celu – żeby zarobić.

Nie ma w naszym prawie przepisów, które wprost chroniłyby właścicieli powszechnych i znanych znaków towarowych przed ich naruszaniem w internecie – zwraca uwagę Marta Czyż, dyrektor Departamentu Badań Znaków Towarowych w Urzędzie Patentowym RP. Uważa, że jest to wyzwanie, które stoi przed naszym legislatorem.

Inaczej jest w USA, Wlk. Brytanii, Niemczech i innych krajach, w których powstało odpowiednie ustawodawstwo i wytyczona została linia orzecznicza.W Polsce w wypadku naruszenia prawa ochronnego na znak towarowy w internecie stosujemy przez analogię przepisy prawa własności przemysłowej odnoszące się do znaków towarowych, sięgamy przez analogię do przepisów kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych, wprost zaś zastosować możemy klauzulę generalną zawartą w art. 3 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Niektórzy nie robią nic innego, jak tylko gromadzą domeny, zawierające cudze znaki towarowe, i rejestrują je po to, aby nimi spekulować.

Mówi ona, że czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Istotne przy tym jest, że sama rejestracja domeny nie jest naruszeniem prawa – jest nim wprowadzenie jej do obrotu, czyli prowadzenie w ten sposób działalności gospodarczej albo reklamowej.

Sprytne naśladownictwo

REKLAMA

Zdarza się, że pracownicy zwalniani ze znanych firm lub ich niezadowoleni klienci chcą się odegrać. Rejestrują domeny z zakamuflowanym znakiem towarowym, na których potem wyrażają swoje ośmieszające lub obrażające opinie, podważając zaufanie do przedsiębiorcy. Właściciel domeny proponuje im odsprzedaż za cenę wyższą od kosztów rejestracji albo rejestruje domenę na rzecz konkurencyjnych podmiotów.

Trudno jest wychwycić błąd w znaku. Jeśli Chanel napisze się z dodaną np. literą „e”, a układ graficzny zmieni tylko nieznacznie, na pierwszy rzut oka trudno będzie to odróżnić. Można też zamieścić znak tak napisany, że go nie widać, bo wlewa się w tło strony. Odczyta się go tylko przy użyciu przeglądarki albo słów-kluczy. Są też tacy, którzy gromadzą takie domeny, rejestrują ich wiele, potem nimi spekulują.

Pora na arbitraż

Po raz pierwszy do naruszenia praw z rejestracji znaków towarów w internecie doszło w USA, tam też powstały pierwsze sądy arbitrażowe. W Polsce w 2003 r. powstał Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Przy rejestracji w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej podpisuje się klauzulę o poddaniu rozstrzygania spraw spornych pod ten sąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podstawą rejestracji jest obowiązujący od 1998 r. regulamin. Przewiduje generalną zasadę pierwszeństwa zgłoszenia. M. Czyż mówi, że wcześniejszy regulamin był lepszy. Osoba, która chciała zarejestrować domenę ze znakiem, musiała przedstawić dowód jego rejestracji albo orzeczenie sądu, w którym wykazano, że ma prawo do określonej nazwy. Ale to wykreślono.

Nasze postępowania arbitrażowe kończą się stwierdzeniem, że pozwany bezprawnie naruszył domenę powoda albo że jej nie naruszył. Na przykład w jednej ze spraw sąd uznał naruszenie praw Fabryki Mebli Mikomax przez pozwanego X, który używał domeny mikomax.pl. Takie orzeczenie przesyła się do NASK.


Marta Pionkowska
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA