REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje wciąż czekają

REKLAMA

Firmy nadal wstrzymują się z inwestycjami, ale nastroje w przedsiębiorstwach wyraźnie się poprawiły, a eksport wciąż sobie świetnie radzi. Eksporterzy nadal potrafią dostosować się do niekorzystnego kursu, choć przybywa firm, które na tym cierpią.
- Pod koniec III kwartału odnotowano wyraźną poprawę nastrojów wśród ankietowanych przedsiębiorstw, która sugeruje utrzymanie się dobrej koniunktury z możliwością dalszej jej poprawy w IV kwartale - czytamy w najnowszym opracowaniu NBP. Okazuje się, że opinie firm o własnej sytuacji ekonomicznej były pod koniec III kwartału najlepsze w całej historii badań. Poprawę zanotowali zwłaszcza importerzy, a także sektor publiczny oraz firmy budowlane.
Mimo niekorzystnego kursu złotego, który jeszcze niedawno notowany był na najmocniejszym poziomie od lat wobec euro, eksporterzy chcą zwiększać sprzedaż na rynki zagraniczne. Wzrósł jednak udział nieopłacalnego eksportu, więcej jest firm, których problem ten dotyczy. Jednak jakoś sobie radzą. Po raz kolejny spadł poziom kursu euro, przy którym eksport przestaje być opłacalny. Obecnie jest to około 3,80 zł, w poprzednim badaniu - 3,90 zł.
Mimo lepszych nastrojów w firmach i dobrej sytuacji finansowej nie pojawiają się sygnały o rozpoczęciu nowych inwestycji. Autorzy badań zauważają jednak, że takie osłabienie aktywności inwestycyjnej jest typowe dla końcówki roku, kiedy nie rozpoczyna się nowych projektów. Piotr Boguszewski, dyrektor departamentu analiz makroekonomicznych i strukturalnych NBP, dodaje, że część opóźnień w inwestycjach jest związana z trudnościami w pozyskaniu środków unijnych i przejściowym pogorszeniem sytuacji firmy. - Mamy więc do czynienia z wstrzymaniem inwestycji, a nie rezygnacją z nich - mówi Boguszewski.
NBP podkreśla też, że po raz pierwszy w historii badań żadna z firm nie powiedziała, iż całkowicie rezygnuje z rozpoczętej czy zaplanowanej inwestycji. Stopień wykorzystania mocy produkcyjnych przekracza 80 proc., a więc wciąż jest bardzo wysoki.
Nie należy się jednak spodziewać zwiększania zatrudnienia ani wzrostu płac. Tylko 9 proc. pracodawców chce dać podwyżki, mniej niż w poprzednim kwartale.

Patrycja Maciejewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazeta.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    REKLAMA

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA