REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes z roczną gwarancją

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy doradztwa personalnego za zatrudnienie najwyższych rangą menedżerów inkasują nawet 100 tysięcy złotych. W zamian oferują gwarancje na swoje usługi - jeżeli zatrudniony przez nie pracownik odejdzie lub nie sprawdzi się, szukają nowego już za darmo.
Firmy doradztwa personalnego wyspecjalizowane w rekrutacji dyrektorów marketingu, finansów czy prezesów zarządu, kontaktują się bezpośrednio z samymi zainteresowanymi (są to firmy executive search). Istotą ich pracy jest poufność – ważne są więc zasoby wewnętrznych baz danych (liczące często po wiele tysięcy nazwisk) oraz umiejętności pracowników zajmujących się dotarciem do właściwej osoby. Takie metody są zwykle efektywniejsze od zamieszczania ogłoszeń w prasie.

Głównym powodem skorzystania z propozycji zmiany miejsca pracy jest chęć rozwijania własnej kariery.

– Nie szukałam nowego pracodawcy, ale też nie chciałam stać w miejscu – przyznaje Beata Grunt, menedżer ds. sprzedaży detalicznej w Puma Polska.

– Wtedy zatelefonował do mnie doradca personalny, któremu w pierwszym odruchu zamierzałam podziękować. Wkrótce jednak zgodziłam się poznać warunki pracy w proponowanej firmie. Gdy zrozumiałam, że otwiera się przede mną szansa rozwoju zawodowego i awansu, zgodziłam się zmienić pracodawcę – opowiada.

Równie skuteczny był bezpośredni kontakt łowcy głów z Joanną Kuzdak, członkiem zarządu ds. rozwoju w Bankier.pl, internetowym portalu finansowym.

– Po przepracowaniu czterech lat w poprzedniej firmie doskwierał mi efekt sufitu, czyli brak perspektyw dalszego rozwoju kariery. Jednak nie od razu przyjęłam propozycję doradcy personalnego. Jego upór, a także odkrycie, że nowy pracodawca oferuje mi nowe wyzwania i możliwości sprawdzenia się, przekonały mnie do przyjęcia oferty – mówi Joanna Kuzdak.

Wynagrodzenie klienta

Za znalezienie najlepszych trzeba jednak zapłacić, często dość słono. Stawki firm doradczych są poufne – próżno więc na stronach internetowych tych firm szukać cenników usług. Są jednak pewne zasady, o których zleceniodawcy powinni pamiętać.

– Najczęściej punktem odniesienia dla honorarium firmy doradczej jest wynagrodzenie kandydata – przyznaje Mirosław Szlagor z People Network.

Opłata za każdą usługę zamawianą u doradców negocjowana jest indywidualnie. Najwyżej trzeba zapłacić za wyszukiwanie wysokich rangą menedżerów, bo ci najlepiej zarabiają. W zależności od renomy firmy doradczej, kosztuje to 25-33 proc. rocznych poborów kandydata lub 1-3 jego pensje.

Zwykle jednak nie płaci się całej kwoty od razu.

– Szanujący się doradcy pracują według tzw. modelu retainer – wymagają pierwszej płatności przy podpisaniu umowy (1/3 honorarium) oraz kolejnych rat przy prezentacji kandydatów i po podpisaniu umowy z jednym z nich – wyjaśnia M. Szlagor.

Za najlepszych na rynku specjalistów trzeba często zapłacić kilkadziesiąt, a nawet 100 tys. złotych. W zamian jednak klienci firm doradczych mogą liczyć na gwarancję.

– Jeśli w okresie gwarancji wystąpią problemy, które wskazują, że kandydat nie spełnia jednak kryteriów klienta, wtedy firma doradcza bez dodatkowych opłat gotowa jest przedstawić nowego kandydata – wyjaśnia Maciej Grzegrzółka z Boyden International.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Firmy wyszukujące top menedżerów
1. Amrop Hever Group www.amrop.com
2. Boyden International www.boyden.com.pl
3. Egon Zehnder International www.egonzehnder.com
4. Heidrick & Struggles International www.heidrick.com
5. Kienbaum Consultants International www3.kienbaum.de/cms/pl
6. Korn/Ferry International www.kornferry.com
7. Ray & Berndtson www.rayberndtson.pl

Wyścig szczurów

Gwarancji zwykle nie oferują firmy doradcze, które stają do swoistych przetargów. Ich przedmiotem jest „dostarczany menedżer”. Klient zleca zadanie kilku łowcom głów naraz i płaci tylko tej firmie, która przedstawi najlepszego kandydata (tzw. metoda success fee). Działania takie jednak psują rynek i są złe dla obu stron. Przegrane firmy doradcze nie otrzymują za wykonaną pracę pieniędzy, a wystawieni przez nich kandydaci zrażają się do kontaktów z łowcami głów. Również i klienci nie mają gwarancji, że udało im się zdobyć najlepszego kandydata, który się sprawdzi w ich firmie.

– Duże i renomowane firmy doradztwa personalnego w ogóle nie chcą nawet słyszeć o tego typu metodach – podkreśla Rafał Andrzejewski, partner w Amrop Hever Group.
Działanie na zasadzie success fee były powszechne na początku wolnego rynku w Polsce. Obecnie zaś stanowią margines.

Krzysztof Polak
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA