REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stare lodówki nie trafią na śmietnik

REKLAMA

Sprzęt elektryczny i elektroniczny, wprowadzany od dzisiaj do obrotu, musi być odpowiednio oznakowany i zbierany osobno niż pozostałe odpady. W Inspekcji Ochrony Środowiska rozpoczęły się już przygotowania do tworzenia rejestrów przedsiębiorców wprowadzających sprzęt i zajmujących się jego odzyskiem.
Do obrotu na terenie kraju sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzają producenci, sprzedawcy i importerzy. Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. nr 180, poz. 1495) nałożyła na nich obowiązek odpowiedniego oznakowania wyrobów wyszczególnionych w załączniku do niej (patrz – tabela). W sposób wyraźny, czytelny i trwały powinni na każdym egzemplarzu zamieścić znak składający się z przekreślonego kołowego kontenera na odpady.

Dodatkowo jeszcze do sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych będą musieli dołączyć informację o zakazie umieszczania go łącznie z innymi odpadami, masie sprzętu oraz skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi, spowodowanych niebezpiecznymi składnikami, które się w nim znajdują. Muszą też informować m.in. o systemie zbierania zużytego sprzętu. Inspektorzy Inspekcji Handlowej podczas prowadzonych kontroli mają obowiązek zwracać uwagę, czy wymogi te są przez przedsiębiorców przestrzegane. Istotne będzie uściślenie daty wprowadzenia sprzętu. Jeżeli został wyprodukowany w kraju – będzie to dzień wydania go z magazynu, a gdy pochodzi z importu – dzień wprowadzenia do obrotu w kraju.

Sprzedawca detaliczny i hurtowy powinni przyjmować nieodpłatnie zużyty sprzęt od osoby kupującej nowy, ale tylko tego samego rodzaju co kupowany. Na przykład nabywając suszarkę do włosów, można oddać zużytą golarkę elektryczną albo urządzenie do strzyżenia włosów bądź szczotkowania zębów. Natomiast nie będzie np. można oddać tostera, lodówki lub komputera.
Punkty zbierania zużytego sprzętu mogą być też prowadzone przez innych przedsiębiorców.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Nie wolno sprzętu mieszać z innymi odpadami. Natomiast producenci, sprzedawcy i importerzy od dzisiaj powinni zorganizować i sfinansować odbieranie zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych od prowadzących punkty zbierania. Z kolei odnośnie do sprzętu pochodzącego od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe, mają większe obowiązki, ponieważ muszą zorganizować i sfinansować jego zbieranie, przetwarzanie, odzysk, recykling i unieszkodliwianie.

Taki sposób postępowania ma nie tylko zapewnić ochronę zdrowia i życia oraz środowiska, lecz również zapewnić wymagany przez przepisy unijne (dyrektywa 2002/96/WE z 27 stycznia 2003 r.) poziom zbierania sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w wysokości nie mniejszej niż 4 kg na mieszkańca rocznie. Biorąc pod uwagę łączną masę sprzętu wprowadzonego na rynek w Polsce (w 2002 r. było to 178 842 300 kg) i liczbę ludności (39 000 000 w 2002 r.) należy zebrać ok. 87 proc. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, aby zapewnić wymagany poziom zbierania – 4 kg na osobę rocznie.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA