REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stare lodówki nie trafią na śmietnik

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzęt elektryczny i elektroniczny, wprowadzany od dzisiaj do obrotu, musi być odpowiednio oznakowany i zbierany osobno niż pozostałe odpady. W Inspekcji Ochrony Środowiska rozpoczęły się już przygotowania do tworzenia rejestrów przedsiębiorców wprowadzających sprzęt i zajmujących się jego odzyskiem.
Do obrotu na terenie kraju sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzają producenci, sprzedawcy i importerzy. Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. nr 180, poz. 1495) nałożyła na nich obowiązek odpowiedniego oznakowania wyrobów wyszczególnionych w załączniku do niej (patrz – tabela). W sposób wyraźny, czytelny i trwały powinni na każdym egzemplarzu zamieścić znak składający się z przekreślonego kołowego kontenera na odpady.

Dodatkowo jeszcze do sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych będą musieli dołączyć informację o zakazie umieszczania go łącznie z innymi odpadami, masie sprzętu oraz skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi, spowodowanych niebezpiecznymi składnikami, które się w nim znajdują. Muszą też informować m.in. o systemie zbierania zużytego sprzętu. Inspektorzy Inspekcji Handlowej podczas prowadzonych kontroli mają obowiązek zwracać uwagę, czy wymogi te są przez przedsiębiorców przestrzegane. Istotne będzie uściślenie daty wprowadzenia sprzętu. Jeżeli został wyprodukowany w kraju – będzie to dzień wydania go z magazynu, a gdy pochodzi z importu – dzień wprowadzenia do obrotu w kraju.

Sprzedawca detaliczny i hurtowy powinni przyjmować nieodpłatnie zużyty sprzęt od osoby kupującej nowy, ale tylko tego samego rodzaju co kupowany. Na przykład nabywając suszarkę do włosów, można oddać zużytą golarkę elektryczną albo urządzenie do strzyżenia włosów bądź szczotkowania zębów. Natomiast nie będzie np. można oddać tostera, lodówki lub komputera.
Punkty zbierania zużytego sprzętu mogą być też prowadzone przez innych przedsiębiorców.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Nie wolno sprzętu mieszać z innymi odpadami. Natomiast producenci, sprzedawcy i importerzy od dzisiaj powinni zorganizować i sfinansować odbieranie zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych od prowadzących punkty zbierania. Z kolei odnośnie do sprzętu pochodzącego od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe, mają większe obowiązki, ponieważ muszą zorganizować i sfinansować jego zbieranie, przetwarzanie, odzysk, recykling i unieszkodliwianie.

Taki sposób postępowania ma nie tylko zapewnić ochronę zdrowia i życia oraz środowiska, lecz również zapewnić wymagany przez przepisy unijne (dyrektywa 2002/96/WE z 27 stycznia 2003 r.) poziom zbierania sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w wysokości nie mniejszej niż 4 kg na mieszkańca rocznie. Biorąc pod uwagę łączną masę sprzętu wprowadzonego na rynek w Polsce (w 2002 r. było to 178 842 300 kg) i liczbę ludności (39 000 000 w 2002 r.) należy zebrać ok. 87 proc. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, aby zapewnić wymagany poziom zbierania – 4 kg na osobę rocznie.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA