REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na progu opłacalności

REKLAMA

Wejście na rynek nowych graczy, zwłaszcza światowych gigantów, prowadzi do wojen, w których bronią są coraz niże ceny.
Przed nami jedna z największych handlowych wojen cenowych. Wchodząca do Polski brytyjska sieć ze sprzętem gospodarstwa domowego i elektroniką – Electro World będzie oferować klientom towary po niemal dumpingowych stawkach. Tak zresztą było i na innych rynakch. Pojawienie się sklepów tej sieci w Czechach i na Węgrzech wywołało rewolucję na rynku RTV i AGD.
Metody stosowane przez Brytyjczyków nie są obce i innym branżom. Priorytetem tanich linii lotniczych, które walkę o polskich pasażerów rozpoczęły 1 maja 2004 roku, jest maksymalizacja ilości sprzedawanych miejsc w samolotach, a nie marż z każdej transakcji. Zatem, aby podnieść sprzedaż, obniżają oni ceny, mając nadzieję na większy zysk. Wejście potężnego gracza, jakim jest irlandzki przewoźnik Ryanair, w marcu tego roku podsyciło wojnę na tym rynku. Ceny biletów spadły nawet do symbolicznej złotówki (plus opłaty lotniskowe).
Wojny cenowe toczą się także wśród wydawców prasowych – przykładem jest „Fakt” i „Super Express”. Na horyzoncie widać kolejną bitwę. Agora ogłosiła, że od listopada obniży ceny dwóch miesięczników – „Poradnika Domowego” z 3,70 zł do 2,50 zł i „Dziecko” z 4,90 zł do 2,90 zł.
– Obniżenie cen ma zwiększyć sprzedaż i udziały w rynku, często przez wyeliminowanie konkurencji. Oznacza jednak mniejszą marżę, a więc mniejsze zyski, a czasami nawet ich brak. Na takie działanie mogą sobie pozwolić tylko najwięksi wydawcy, którzy mają rezerwy, z których finansują takie projekty – uważa Waldemar Bojara, analityk Domu Maklerskiego BOŚ.
Łapa sięgnęła daleko
Na rynku operatorów telefonii komórkowej do twardych zapasów doszło po wprowadzaniu przez PTC marki Heyah. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy liczba użytkowników tej nowopowstałej sieci przekroczyła milion. Siłą rzeczy konkurenci także wprowadzili obniżkę cen dla posiadaczy telefonów na kartę. Obecnie stawki za minutę połączenia w porównaniu z początkiem 2005 r. spadły o ponad 50 proc.
– Na wojnie cenowej zyskali abonenci, natomiast stracili wszyscy operatorzy. Nie przypadkiem dynamika przychodów całej trójki jest niższa. Spadek cen za połączenia nie rekompensuje się przez zwiększony ruch w sieci. Także straty wynikające z niższych cen telekomy odrobią jedynie sprzedając drożej aparaty – Paweł Puchalski, BM BZ WBK.
Kosztem małych
Wojen cenowych najbardziej obawiają się mniejsze firmy. Zdaniem Waldemara Bojary w każdej branży mali przedsiębiorcy są z zasady na straconej pozycji, bo nie stać ich, aby pójść na otwarty pojedynek na ceny. Muszą walczyć o utrzymanie klientów w inny sposób, co jest o wiele trudniejsze.
Jeśli przedsiębiorca uważa, że stosowanie tzw. cen dumpingowych przez innych graczy jest sprzeczne z prawem, może interweniować w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie cen wówczas, gdy przedsiębiorcy zawierają porozumienia ograniczające konkurencję (np. ustalają jednakowe ceny na swoje wyroby) albo gdy nadużywają tzw. pozycji dominującej (taką pozycję ma przedsiębiorca, którego udział w rynku wynosi więcej, niż 40 proc.). Jednak UOKiK nie prowadził dotychczas postępowania w sprawie stosowania cen dumpingowych, a jedynie postępowanie, które dotyczyły porozumień cenowych zawieranych przez przedsiębiorców (tak było w wypadku firm farmaceutycznych) lub podwyższania ceny przez rynkowego monopolistę (np. działania TP SA).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Anita Skiba, Ewa Usowicz, Żuk, mkw, mf
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

REKLAMA

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

REKLAMA

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

REKLAMA