REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na progu opłacalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wejście na rynek nowych graczy, zwłaszcza światowych gigantów, prowadzi do wojen, w których bronią są coraz niże ceny.
Przed nami jedna z największych handlowych wojen cenowych. Wchodząca do Polski brytyjska sieć ze sprzętem gospodarstwa domowego i elektroniką – Electro World będzie oferować klientom towary po niemal dumpingowych stawkach. Tak zresztą było i na innych rynakch. Pojawienie się sklepów tej sieci w Czechach i na Węgrzech wywołało rewolucję na rynku RTV i AGD.
Metody stosowane przez Brytyjczyków nie są obce i innym branżom. Priorytetem tanich linii lotniczych, które walkę o polskich pasażerów rozpoczęły 1 maja 2004 roku, jest maksymalizacja ilości sprzedawanych miejsc w samolotach, a nie marż z każdej transakcji. Zatem, aby podnieść sprzedaż, obniżają oni ceny, mając nadzieję na większy zysk. Wejście potężnego gracza, jakim jest irlandzki przewoźnik Ryanair, w marcu tego roku podsyciło wojnę na tym rynku. Ceny biletów spadły nawet do symbolicznej złotówki (plus opłaty lotniskowe).
Wojny cenowe toczą się także wśród wydawców prasowych – przykładem jest „Fakt” i „Super Express”. Na horyzoncie widać kolejną bitwę. Agora ogłosiła, że od listopada obniży ceny dwóch miesięczników – „Poradnika Domowego” z 3,70 zł do 2,50 zł i „Dziecko” z 4,90 zł do 2,90 zł.
– Obniżenie cen ma zwiększyć sprzedaż i udziały w rynku, często przez wyeliminowanie konkurencji. Oznacza jednak mniejszą marżę, a więc mniejsze zyski, a czasami nawet ich brak. Na takie działanie mogą sobie pozwolić tylko najwięksi wydawcy, którzy mają rezerwy, z których finansują takie projekty – uważa Waldemar Bojara, analityk Domu Maklerskiego BOŚ.
Łapa sięgnęła daleko
Na rynku operatorów telefonii komórkowej do twardych zapasów doszło po wprowadzaniu przez PTC marki Heyah. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy liczba użytkowników tej nowopowstałej sieci przekroczyła milion. Siłą rzeczy konkurenci także wprowadzili obniżkę cen dla posiadaczy telefonów na kartę. Obecnie stawki za minutę połączenia w porównaniu z początkiem 2005 r. spadły o ponad 50 proc.
– Na wojnie cenowej zyskali abonenci, natomiast stracili wszyscy operatorzy. Nie przypadkiem dynamika przychodów całej trójki jest niższa. Spadek cen za połączenia nie rekompensuje się przez zwiększony ruch w sieci. Także straty wynikające z niższych cen telekomy odrobią jedynie sprzedając drożej aparaty – Paweł Puchalski, BM BZ WBK.
Kosztem małych
Wojen cenowych najbardziej obawiają się mniejsze firmy. Zdaniem Waldemara Bojary w każdej branży mali przedsiębiorcy są z zasady na straconej pozycji, bo nie stać ich, aby pójść na otwarty pojedynek na ceny. Muszą walczyć o utrzymanie klientów w inny sposób, co jest o wiele trudniejsze.
Jeśli przedsiębiorca uważa, że stosowanie tzw. cen dumpingowych przez innych graczy jest sprzeczne z prawem, może interweniować w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie cen wówczas, gdy przedsiębiorcy zawierają porozumienia ograniczające konkurencję (np. ustalają jednakowe ceny na swoje wyroby) albo gdy nadużywają tzw. pozycji dominującej (taką pozycję ma przedsiębiorca, którego udział w rynku wynosi więcej, niż 40 proc.). Jednak UOKiK nie prowadził dotychczas postępowania w sprawie stosowania cen dumpingowych, a jedynie postępowanie, które dotyczyły porozumień cenowych zawieranych przez przedsiębiorców (tak było w wypadku firm farmaceutycznych) lub podwyższania ceny przez rynkowego monopolistę (np. działania TP SA).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Anita Skiba, Ewa Usowicz, Żuk, mkw, mf
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA