REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na budżet UE 2007-2013 trzeba poczekać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister ds. europejskich Jarosław Pietras przewiduje, że na przyjęcie unijnego budżetu na lata 2007-2013 przyjdzie poczekać. Szanse na przygotowanie propozycji lepszej niż odrzucona na ostatnim szczycie UE ocenił jako wątpliwe.
Uważa on, że Wielka Brytania, która 1 lipca przejmie od Luksemburga przewodnictwo w UE, być może już w grudniu przedstawi kolejną propozycję unijnego budżetu na lata 2007-13.

Minister powiedział w poniedziałek dziennikarzom, że w przypadku prowizorium budżetowego, które będzie obowiązywać, o ile nie uda się w terminie uzgodnić siedmioletniej perspektywy finansowej Unii, Polska może stracić nawet połowę unijnych funduszy strukturalnych. "Taki scenariusz jest nie do przyjęcia" - powiedział.

Wyjaśnił, że prowizorium zakłada kontynuację poprzedniego planu siedmioletniego, w ustalaniu którego Polska nie brała udziału. Zapowiedział, że tym razem Polska nie będzie bierna, ale przyznał, że po fiasku zeszłotygodniowego szczytu przyjdzie nam walczyć w większym gronie o mniejsze pieniądze. (Zgodnie z ostatnią propozycją Luksemburga, Polska mogłaby liczyć w latach 2007-2013 na sumę 80 mld euro z unijnej kasy, co po odjęciu składek członkowskich dawałoby "na czysto" 60,5-61 mld euro.

W ostatniej fazie dyskusji na szczycie UE premier Marek Belka wyraził gotowość do pewnych ustępstw, aby pomóc w osiągnięciu kompromisu w sprawie budżetu). Pietras podkreślił, że "gest Belki nie dotyczył żadnej konkretnej kwoty", lecz chodziło o wsparcie korzystnego dla Polski projektu budżetu.

Według niego, okazało się jednak, że partnerzy ze "starej" Unii w ogóle nie chcieli rozmawiać o pieniądzach, a brak kompromisu w sprawie przyszłego budżetu UE wynika z faktu, że chodzi o głębsze reformy w Unii. Według Pietrasa, sporne problemy, czyli zarówno rabat brytyjski, jak i obecny kształt Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) postrzegane są jako "anomalie".

Minister podkreślił potrzebę zreformowania WPR i wyraził przekonanie, że nie dotknie ono polskich rolników, bo jej koszty poniosą "stare" państwa Unii. Przypomniał, że rolnicy z nowych krajów członkowskich otrzymują znacznie niższe dopłaty bezpośrednie niż rolnicy "15" i przede wszystkim do obszaru, a nie do produkcji, a właśnie w tym kierunku ma pójść reforma WPR.

Zdaniem ministra ds. europejskich, Polska powinna jak najszybciej ratyfikować Traktat Konstytucyjny UE - wszystko jedno, czy w parlamencie, czy w referendum. Jednak - jak zastrzegł - ponieważ nie ma jasności co do przyszłości tego dokumentu, będzie to raczej symbol.

Zgodził się z sugestią unijnego szczytu, że potrzebny jest czas na refleksję, jednak - jego zdaniem - nie powinna ona dotyczyć tekstu unijnej konstytucji, tylko "tego, co się w Unii dzieje", czyli polityki UE, przyszłego kształtu Unii i jej celów. "My też powinniśmy przeprowadzić taką europejską debatę publiczną, a wzmocnieniem Polski byłaby ratyfikacja Traktatu" - powiedział minister.

Uznał, że ratyfikacja konstytucji - nawet w trybie parlamentarnym - "byłaby silnym sygnałem", a w trybie referendum - "jeszcze bardziej znaczącym".
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA