REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeciwdziałanie mobbingowi wymaga zmiany przepisów

REKLAMA

Rozwiązania prawne mające przeciwdziałać mobbingowi są niewystarczające, dlatego należy znowelizować Kodeks pracy, bądź stworzyć odrębną ustawę przeciwdziałającą patologiom w miejscu pracy - uważają uczestnicy debaty "Mobbing i jego znaczenie dla pracowników i pracodawcy".
Sesję, która odbyła się we wtorek w Warszawie zorganizował minister sprawiedliwości i pełnomocnik rządu ds. równego statusu kobiet i mężczyzn. Mobbing nie jest zjawiskiem nowym, ale dopiero w 2004 r. został zdefiniowany w Kodeksie pracy. Oznacza m.in. działania skierowane przeciwko pracownikowi, a polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę, mające na celu jego poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. W efekcie, mobbing prowadzi do zaburzeń zdrowia, także psychicznych.

"Dzięki tym zapisom, każdy pracownik może zwrócić się do sądu pracy, który - jeśli stwierdzi, że mobbing miał miejsce - zasądzi odszkodowanie lub zadośćuczynienie od pracodawcy" - mówiła Iwona Hickiewicz, dyrektor Departamentu Prawnego Państwowej Inspekcji Pracy, do której także można zgłaszać ten problem. Jednak zdaniem większości uczestników dyskusji rozwiązania prawne i instytucjonalne nie są wystarczające.

Według dr Jerzego Jędryki, głównego specjalisty Izby Cywilnej Sądu Najwyższego, możliwości uzyskania odszkodowania nie prowadzą jednak do szerokiego korzystania z tego w praktyce.

"Trudno sobie wyobrazić pracownika, który w trakcie zatrudnienia wystąpi z roszczeniem odszkodowawczym wobec pracodawcy za stosowanie mobbingu (lęk przed utratą pracy)" - mówił.

Zwracał też uwagę, że zwolnienie od kosztów sądowych w sprawach przed sądami pracy i ubezpieczeń społecznych może sprawić, że pracownicy, nie mając nic do stracenia, będą nadużywali kwestii mobbingu, działając w konsekwencji na niekorzyść rzeczywistych ofiar. Radził, by zastanowić się nad mechanizmem polubownego załatwiania sporu, np. przy wykorzystaniu istniejących w zakładach pracy komisji pojednawczych.

Jędryka jest zdania, że należy znowelizować Kodeks pracy, bądź wręcz stworzyć nową ustawę poświęconą mobbingowi i innym patologiom w miejscu pracy. O tym, że powinna powstać regulacja poświęcona wyłącznie mobbingowi przekonana jest pełnomocnik rządu ds. równego statusu kobiet i mężczyzn Magdalena Środa.

"Powinna być osobna ustawa antymobbingowa, zwłaszcza na takim, wzrastającym rynku pracy, jak w Polsce" - mówiła Środa. "Jest bardzo silna konkurencja, pojawia się wiele korporacji, i jeszcze przy takim poziomie bezrobocia mobbing będzie zjawiskiem coraz częstszym i przyjmującym coraz bardziej zróżnicowane formy" - dodała.

O tym, że osobna ustawa nie jest potrzebna przekonywała z kolei prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" Henryka Bochniarz. Jej zdaniem należy najpierw "rozpoznać zjawisko", a dopiero potem zmieniać prawo. A na razie - wyznaczyć jasne kryteria oceny pracy pracowników, położyć większy nacisk na prewencję - np. szkolenia pracowników i menedżerów.

Bochniarz powiedziała, że prawdopodobnie jesienią zakończą się prace nad kodeksem biznesowym, który będzie jednoznacznie potępiał pracodawców stosujących mobbing. Powiedziała, że zjawisko mobbingu jest marginalne. Powoływała się przy tym na sondaż CBOS z 2002 roku, w którym 82 proc. badanych deklarowało, że nigdy nie było ofiarami mobbingu, a 17 proc. respondentów stwierdziło, że w ostatnich pięciu latach było szykanowanych przez przełożonego.

Przypomniała także dane PIP, z których wynika, że w 2004 do Inspekcji wpłynęły 394 skargi dotyczące mobbingu, z czego połowa okazała się bezzasadna, a tylko 31 skarg było w pełni uzasadnionych.

W pierwszym kwartale 2005 r. do PIP wpłynęło 188 skarg, z czego 28 zostało uznanych za zasadne. Uczestnicy dyskusji zwracali uwagę na niespójność przepisów i kłopoty z ich interpretacją (mobbing mylony jest z molestowaniem seksualnym, dyskryminacją) oraz na koszty ekonomiczne i społeczne mobbingu. Podkreślali, że nie tylko pracodawcy stosują mobbing, ale także współpracownicy i inne osoby.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA