REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt konsumencki. Udzielaj pełnej informacji

REKLAMA

Sprzedawca, który w umowie kredytu konsumenckiego nie poinformował klienta o prawie odstąpienia od umowy, musi liczyć się z tym, że termin na odstąpienie może wydłużyć się z 10 dni nawet do 3 miesięcy.
Czytelnik "Gazety Prawnej" kupił pralkę na raty – miał zapłacić 10 rat miesięcznych po 150 zł. Po dwóch tygodniach od momentu zakupu chciał odstąpić od umowy, gdyż z powodu utraty pracy obawiał się, że nie będzie mógł spłacać rat. Sklep nie zgodził się jednak na rozwiązanie umowy, argumentując, że klient miał na to 10 dni. W umowie konsumenta nie ma ani słowa o prawie do odstąpienia od umowy. Czy w takiej sytuacji sprzedawca ma rację?
Nie. W omawianej sprawie mamy do czynienia z umową kredytu konsumenckiego. Sprzedawca nie musiałby przyjmować po dwóch tygodniach odstąpienia od umowy, gdyby klient został prawidłowo poinformowany o prawie do odstąpienia. Jeśli tego nie zrobił, czas, w jakim można odstąpić od umowy, może znacznie wydłużyć się na korzyść klienta.
Przypomnijmy, że ustawa z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz.U. nr 100, poz. 1081 z późn. zm.) ma zastosowanie do umów o kredyt w wysokości od 500 zł do 80 000 zł lub równowartości tych kwot w innej walucie. Termin spłaty takiego kredytu powinien być dłuższy niż 3 miesiące. Ustawy nie stosuje się do niektórych rodzajów kredytów – m.in. do kredytów mieszkaniowych, przeznaczonych zarówno na nabycie nieruchomości, jak i rozbudowę, przebudowę czy remont lokalu.
Zgodnie z ustawą, konsument może odstąpić od umowy o kredyt konsumencki w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy. Nie musi podawać przyczyny swojej decyzji. Taki termin obowiązuje w sytuacji, gdy informacja o prawie do odstąpienia zawarta jest w umowie. Jeśli sprzedawca nie zawarł w umowie informacji o prawie odstąpienia od umowy, tak jak w przypadku naszego czytelnika – termin ten ulegnie wydłużeniu. Konsument może wówczas odstąpić od umowy również w terminie 10 dni, ale liczonych od dnia otrzymania informacji o prawie odstąpienia od umowy. Nie może się to jednak odbyć później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Uważa się, że termin na odstąpienie został zachowany, jeśli przed jego upływem klient złoży oświadczenie o odstąpieniu pod wskazany adres. Wzór takiego oświadczenia kredytodawca ma obowiązek wręczyć klientowi, przy zawarciu umowy. Powinno ono zawierać imię i nazwisko lub nazwę przedsiębiorcy oraz jego adres zamieszkania lub siedziby.

Ewa Usowicz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA