REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt konsumencki. Udzielaj pełnej informacji

REKLAMA

Sprzedawca, który w umowie kredytu konsumenckiego nie poinformował klienta o prawie odstąpienia od umowy, musi liczyć się z tym, że termin na odstąpienie może wydłużyć się z 10 dni nawet do 3 miesięcy.
Czytelnik "Gazety Prawnej" kupił pralkę na raty – miał zapłacić 10 rat miesięcznych po 150 zł. Po dwóch tygodniach od momentu zakupu chciał odstąpić od umowy, gdyż z powodu utraty pracy obawiał się, że nie będzie mógł spłacać rat. Sklep nie zgodził się jednak na rozwiązanie umowy, argumentując, że klient miał na to 10 dni. W umowie konsumenta nie ma ani słowa o prawie do odstąpienia od umowy. Czy w takiej sytuacji sprzedawca ma rację?
Nie. W omawianej sprawie mamy do czynienia z umową kredytu konsumenckiego. Sprzedawca nie musiałby przyjmować po dwóch tygodniach odstąpienia od umowy, gdyby klient został prawidłowo poinformowany o prawie do odstąpienia. Jeśli tego nie zrobił, czas, w jakim można odstąpić od umowy, może znacznie wydłużyć się na korzyść klienta.
Przypomnijmy, że ustawa z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz.U. nr 100, poz. 1081 z późn. zm.) ma zastosowanie do umów o kredyt w wysokości od 500 zł do 80 000 zł lub równowartości tych kwot w innej walucie. Termin spłaty takiego kredytu powinien być dłuższy niż 3 miesiące. Ustawy nie stosuje się do niektórych rodzajów kredytów – m.in. do kredytów mieszkaniowych, przeznaczonych zarówno na nabycie nieruchomości, jak i rozbudowę, przebudowę czy remont lokalu.
Zgodnie z ustawą, konsument może odstąpić od umowy o kredyt konsumencki w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy. Nie musi podawać przyczyny swojej decyzji. Taki termin obowiązuje w sytuacji, gdy informacja o prawie do odstąpienia zawarta jest w umowie. Jeśli sprzedawca nie zawarł w umowie informacji o prawie odstąpienia od umowy, tak jak w przypadku naszego czytelnika – termin ten ulegnie wydłużeniu. Konsument może wówczas odstąpić od umowy również w terminie 10 dni, ale liczonych od dnia otrzymania informacji o prawie odstąpienia od umowy. Nie może się to jednak odbyć później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Uważa się, że termin na odstąpienie został zachowany, jeśli przed jego upływem klient złoży oświadczenie o odstąpieniu pod wskazany adres. Wzór takiego oświadczenia kredytodawca ma obowiązek wręczyć klientowi, przy zawarciu umowy. Powinno ono zawierać imię i nazwisko lub nazwę przedsiębiorcy oraz jego adres zamieszkania lub siedziby.

Ewa Usowicz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA