REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WSA. Używanie znaku towarowego w eksporcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Używaniem znaku towarowego przez uprawnionego jest także eksport towaru opatrzonego tym znakiem do kraju, w którym ma być używany. Fakt, że towar ze znakiem jest sprzedawany przez dystrybutora, nie oznacza wcale, że uprawniony traci ochronę prawną dla tego znaku. Tak brzmi orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Holenderska firma sprzedająca akcesoria samochodowe uzyskała w 1997 r. w Polsce rejestrację znaku towarowego „Carpoint”. W 2000 r. spółka prawa włoskiego o nazwie Carpoint wystąpiła do Urzędu Patentowego o uznanie za wygasłe prawa z rejestracji firmy holenderskiej z powodu nieużywania przez nią znaku. Jednocześnie wykazała swój interes prawny w unieważnieniu prawa innej firmie – wskazując, że sama posiada ochronę tego znaku w innych krajach, a obecnie chce zarejestrować go w Polsce.

Holenderska firma przedstawiła urzędowi wiele dokumentów, które miały świadczyć o stałym używaniu przez nią znaku. Były to faktury sprzedaży towaru wystawione na terenie Holandii. Towar ten był sprzedawany w Polsce przez ich nabywcę – hurtownię akcesoriów i części zamiennych do aut. Holenderska firma oświadczyła, że z polskim dystrybutorem łączy ją wieloletnia współpraca i dorozumiane porozumienie o dystrybucji, które nie jest poparte umową na piśmie, aczkolwiek obydwie strony zgodnie oświadczają, że takim porozumieniem są związane. W związku z tym, przez swojego dystrybutora, firma holenderska stale używa znaku „Carpoint” na terenie Polski.

UP odmówił unieważnienia prawa z rejestracji firmie holenderskiej, gdyż uznał, że firma polska wykonywała prawa przysługujące uprawnionemu z rejestracji znaku. Do takiego stwierdzenia wystarczyło dorozumiane porozumienie o dystrybucji, o którym oświadczają zarówno uprawniony z rejestracji, firma holenderska, jak i polski dystrybutor.

Pełnomocnik włoskiej firmy Carpoint nie zgadza się z tego typu stanowiskiem. Jak twierdzi, aby porozumienie było skuteczne, musi być wyrażone wprost. Poza tym używanie znaku przez nabywcę nie jest używaniem przez uprawnionego. Polska firma nie została w sposób wyraźny upoważniona do używania znaku „Carpoint”. Ponadto obowiązek używania znaku
 towarowego powinien być wykonywany przez uprawnionego z rejestracji. Upoważnienie do używania znaku musi natomiast wyraźnie wynikać z umowy licencyjnej, dystrybucyjnej czy agencyjnej. Uprawniony powinien sprawować kontrolę nad używaniem znaku przez inną firmę. Jeśli nie ma wspomnianych umów, to osoba trzecia jest zwykłym nabywcą towaru ze znakiem, a takiej osoby nie można kontrolować.

Sąd uznał, że decyzja UP, odmawiająca wygaszenia prawa z rejestracji znaku „Carpoint” firmie holenderskiej, odpowiada prawu. Używaniem znaku towarowego jest także wprowadzanie go do obrotu zarówno przez eksport, jak i import. Wszelkie aspekty ochrony znaku są w takiej sytuacji zachowane.

Wyrok nie jest prawomocny. Stronom przysługuje kasacja do NSA.
Sygn. akt II SA 3752/03
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA