REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd Patentowy. Podobieństwo znaków towarowych

REKLAMA

Jeśli znaki towarowe zawierają taki sam zbitek liter, ale jeden jest czarno-biały, a drugi kolorowy, i przeznaczone są do oznaczania różnych towarów, to nie zachodzi obawa wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów - stwierdziło Kolegium Orzekające Urzędu Patentowego.
Niemiecka firma BBS Kraftfahrzeugtechnik AG ma na swoją rzecz zarejestrowany w Polsce znak towarowy BBS dla oznaczania nim felg do pojazdów silnikowych, a więc towarów z klasy 12, z mocą od 8 maja 1997 r. Z kolei firma Pawlikowski Marek, Szejrych Jarosław, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe BBS s.c. Auto-Handel Komis zgłosiła do rejestracji znak BBS 17 października 1997 r. i otrzymała rejestrację na towary i usługi w klasie 12, 35 i 39, tj. pojazdy, samochody, lokomotywy, wagony kolejowe, tramwaje, statki, usługi transportowe i usługi w zakresie prowadzenia komisu samochodowego – oznaczane również znakiem BBS, ale kolorowym i z akcentem graficznym. W 2003 r. zakres ten został ograniczony do usług transportowych i prowadzenia komisu samochodowego.

W październiku 2003 r. firma niemiecka wystąpiła do Urzędu Patentowego o unieważnienie prawa z rejestracji dla firmy polskiej. W uzasadnieniu podnosiła, że sporne znaki są identyczne, bowiem zawierają takie same litery i w takiej samej kolejności, a kolor i akcent graficzny odgrywają drugorzędną rolę. Za podstawę żądania podała art. 9 ust. 1 pkt 1 i 9 art. 8 pkt 1 i 2 ustawy o znakach towarowych z 31 stycznia 1985 r. (Dz.U. nr 5, poz. 17 z późn. zm.).

Zarzuty sprowadzały się do naruszenia prawa do firmy, a więc praw osobistych i renomy znaku. Pierwszy z powołanych przepisów mówi, że niedopuszczalna jest rejestracja znaku, który jest sprzeczny z obowiązującym prawem lub zasadami współżycia społecznego albo narusza prawa osobiste lub majątkowe osób trzecich. Drugi zabrania zarejestrowania znaku, który jest podobny w takim stopniu do znaku zarejestrowanego na rzecz innego przedsiębiorstwa, że w zwykłych warunkach obrotu gospodarczego mógłby wprowadzać odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów lub jest w takim samym stopniu podobny do znaku powszechnie znanego w Polsce. W odpowiedzi na wniosek podkreślono przede wszystkim, że wnioskodawca ma zarejestrowany znak na inne towary – felgi do kół silnikowych, poza tym znaki różnią się wizualnie, mają bowiem odmienną czcionkę i kolorystykę.

Przed Kolegium Orzekającym UP każda ze stron podtrzymywała swoje argumenty. Wnioskodawca podkreślał, że felgi BBS mają światową renomę i cieszą się dużym uznaniem wśród producentów i użytkowników samochodów. Firma polska akcentowała natomiast rodzaj prowadzonej przez siebie działalności, którą są usługi komisowe. Jeśli zaś chodzi o renomę znaku, to jej pełnomocnik prowadził rozmowy ze Skodą i Fiatem, których przedstawiciele poinformowali go, że nie znają felg przeciwnika.
Argumenty te przekonały Kolegium Orzekające UP, które 25 października oddaliło wniosek. Stwierdziło, że różna kolorystyka i różnice graficzne powodują, że znaki się nie pomylą, poza tym przeznaczone są do oznaczania towarów i usług z innych klas. W ciągu 30 dni od otrzymania decyzji z uzasadnieniem przysługuje stronom prawo wniesienia skargi do warszawskiego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Sygn. akt Sp 165/03
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA