REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd Patentowy. Podobieństwo znaków towarowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli znaki towarowe zawierają taki sam zbitek liter, ale jeden jest czarno-biały, a drugi kolorowy, i przeznaczone są do oznaczania różnych towarów, to nie zachodzi obawa wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów - stwierdziło Kolegium Orzekające Urzędu Patentowego.
Niemiecka firma BBS Kraftfahrzeugtechnik AG ma na swoją rzecz zarejestrowany w Polsce znak towarowy BBS dla oznaczania nim felg do pojazdów silnikowych, a więc towarów z klasy 12, z mocą od 8 maja 1997 r. Z kolei firma Pawlikowski Marek, Szejrych Jarosław, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe BBS s.c. Auto-Handel Komis zgłosiła do rejestracji znak BBS 17 października 1997 r. i otrzymała rejestrację na towary i usługi w klasie 12, 35 i 39, tj. pojazdy, samochody, lokomotywy, wagony kolejowe, tramwaje, statki, usługi transportowe i usługi w zakresie prowadzenia komisu samochodowego – oznaczane również znakiem BBS, ale kolorowym i z akcentem graficznym. W 2003 r. zakres ten został ograniczony do usług transportowych i prowadzenia komisu samochodowego.

W październiku 2003 r. firma niemiecka wystąpiła do Urzędu Patentowego o unieważnienie prawa z rejestracji dla firmy polskiej. W uzasadnieniu podnosiła, że sporne znaki są identyczne, bowiem zawierają takie same litery i w takiej samej kolejności, a kolor i akcent graficzny odgrywają drugorzędną rolę. Za podstawę żądania podała art. 9 ust. 1 pkt 1 i 9 art. 8 pkt 1 i 2 ustawy o znakach towarowych z 31 stycznia 1985 r. (Dz.U. nr 5, poz. 17 z późn. zm.).

Zarzuty sprowadzały się do naruszenia prawa do firmy, a więc praw osobistych i renomy znaku. Pierwszy z powołanych przepisów mówi, że niedopuszczalna jest rejestracja znaku, który jest sprzeczny z obowiązującym prawem lub zasadami współżycia społecznego albo narusza prawa osobiste lub majątkowe osób trzecich. Drugi zabrania zarejestrowania znaku, który jest podobny w takim stopniu do znaku zarejestrowanego na rzecz innego przedsiębiorstwa, że w zwykłych warunkach obrotu gospodarczego mógłby wprowadzać odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów lub jest w takim samym stopniu podobny do znaku powszechnie znanego w Polsce. W odpowiedzi na wniosek podkreślono przede wszystkim, że wnioskodawca ma zarejestrowany znak na inne towary – felgi do kół silnikowych, poza tym znaki różnią się wizualnie, mają bowiem odmienną czcionkę i kolorystykę.

Przed Kolegium Orzekającym UP każda ze stron podtrzymywała swoje argumenty. Wnioskodawca podkreślał, że felgi BBS mają światową renomę i cieszą się dużym uznaniem wśród producentów i użytkowników samochodów. Firma polska akcentowała natomiast rodzaj prowadzonej przez siebie działalności, którą są usługi komisowe. Jeśli zaś chodzi o renomę znaku, to jej pełnomocnik prowadził rozmowy ze Skodą i Fiatem, których przedstawiciele poinformowali go, że nie znają felg przeciwnika.
Argumenty te przekonały Kolegium Orzekające UP, które 25 października oddaliło wniosek. Stwierdziło, że różna kolorystyka i różnice graficzne powodują, że znaki się nie pomylą, poza tym przeznaczone są do oznaczania towarów i usług z innych klas. W ciągu 30 dni od otrzymania decyzji z uzasadnieniem przysługuje stronom prawo wniesienia skargi do warszawskiego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Sygn. akt Sp 165/03
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA