REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
sklep, zakupy, jedzenie, żywność/fot. Fotolia
sklep, zakupy, jedzenie, żywność/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nawet po dokonaniu sprzedaży kupujący ma prawo egzekwować od sprzedającego jego obowiązki dotyczące właściwości rzeczy. W pierwszej kolejności powinien domagać się naprawienia rzeczy lub wymiany na nową, lecz w szczególnych okolicznościach może nawet całkowicie odstąpić od umowy.

Czym są wady fizyczne?

Wady fizyczne są to wady, które wpływają na stan techniczny rzeczy, a także takie, które uniemożliwiają korzystanie z rzeczy w takim zakresie, do jakiego została przeznaczona lub na jakie umówili się sprzedający z kupującym. Wadą fizyczną będzie także brak właściwości rzeczy, o której sprzedawca zapewniał kupującego oraz wydanie rzeczy w stanie niepełnym. We wszystkich wymienionych przypadkach kupujący ma prawo korzystać z instytucji zwanej rękojmią za wady fizyczne. Kodeks cywilny zastrzega jednak, że jeśli kupujący w chwili zawarcia umowy wiedział o wadzie rzeczy, nie może skorzystać z rękojmi.

REKLAMA

Brak ceny w umowie sprzedaży

Terminy na skorzystanie z rękojmi

Rękojmia dotyczy tylko wad powstałych przed zawarciem umowy, ewentualnie wad które powstały po zawarciu umowy, ale z przyczyn tkwiących w rzeczy kupionej. Kupujący ma miesiąc od wykrycia wady na powiadomienie o niej sprzedawcy, jednak z upływem roku od wydania rzeczy rękojmia wygasa i nie można się już na nią powołać. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sprzedawca użył podstępu, by zataić wadę – wówczas można pociągnąć go do odpowiedzialności bezterminowo.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czasem po stronie kupującego powstaje obowiązek zbadania rzeczy, zwłaszcza jeśli wynika to z pewnych stałych stosunków gospodarczych. W tym momencie termin do powiadomienia sprzedawcy o wykryciu wady kurczy się do miesiąca od chwili, gdy przy dołożeniu należytej staranności można było wadę wykryć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żądania kupującego

Kupujący po wykryciu wady i zawiadomieniu sprzedawcy może żądać albo odstąpienia od umowy, albo obniżenia ceny. Nie bez znaczenia jest tutaj postawa sprzedawcy. Jeśli ten zaproponuje naprawę rzeczy lub wymianę jej na nową, kupujący nie może odstąpić od umowy. Wymiany dokonuje się w całości na koszt sprzedającego. Sprzedawca może jednak korzystać z takiego prawa tylko raz, jeśli po wymianie lub naprawie kupujący w dalszym ciągu będzie miał zastrzeżenia, może już bezwarunkowo od umowy odstąpić.

Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Sprzedaż konsumencka

Ze względu na ochronę konsumentów, Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wprowadza nieco odmienne rozwiązania w tej kwestii niż Kodeks cywilny. Ze sprzedażą konsumencką mamy do czynienia, gdy sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym osoba fizyczna, która nabywa rzecz na swój własny, prywatny użytek, niezwiązany z prowadzeniem działalności gospodarczej. W przypadku tej formy sprzedaży mamy do czynienia nie z rękojmią za wady fizyczne, ale z reklamacją z tytułu niezgodności towaru z umową. Niezgodność towaru z umową jest pojęciem szerszym niż wada – obejmuje ponadto wszystkie indywidualne uzgodnienia ze sprzedawcą dotyczące właściwości towaru, a nawet zapewnienia wynikające z reklamy rzeczy. Kupujący ma także prawo wyrazić swoje niezadowolenie z powodu błędnego montażu rzeczy lub braku potrzebnej instrukcji do odpowiedniego korzystania z zakupionego produktu.

Wyprzedaże 2014 – poradnik konsumenta

Czas na reklamowanie towaru w przypadku sprzedaży konsumenckiej jest bardziej korzystny niż ten określony przez Kodeks cywilny – są to dwa lata, które mogą być skrócone do roku jedynie w przypadku sprzedaży rzeczy używanej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA