| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Słownik > Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy

Od umowy odstępuje się w takim samym trybie, w jakim się ją zawierało.

W każdej umowie można też zawrzeć warunki, na jakich jest to możliwe. Przewiduje to zresztą kodeks cywilny. Stanowi, iż w umowie można zastrzec, że jednej lub obu stronom przysługiwać będzie w ciągu oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy.

Można z niego skorzystać przez oświadczenie złożone drugiej stronie.

Odstąpienie od umowy wywołuje ten skutek, że umowa jest uważana za nieistniejącą.

To, co strony już świadczyły (np. jedna dała zaliczkę, druga w zamian wydała część rzeczy), ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że ta zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu.

Natomiast za świadczone usługi oraz za korzystanie z rzeczy należy się drugiej stronie odpowiednie wynagrodzenie.

Może być tak, że strony zastrzegą, iż od umowy wolno odstąpić, ale za zapłatą określonej kwoty, co nazywa się odstępnym.

Oświadczenie o odstąpieniu jest skuteczne dopiero wtedy, gdy zostało złożone jednocześnie z zapłatą odstępnego.

Zawsze od umowy można odstąpić za zgodą drugiej strony.

Często spotyka się w umowach klauzule, że gdy świadczenie nie zostanie spełnione w terminie lub będzie spełnione nienależycie, druga strona może od umowy odstąpić bez wyznaczania dodatkowego terminu.

Tak samo się dzieje, gdy wykonanie zobowiązania przez jedną stronę po terminie nie miałoby dla drugiej strony znaczenia ze względu na charakter zobowiązania albo ze względu na zamierzony cel, o którym strona spóźniająca się wiedziała.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Witold Chomiczewski

Radca prawny, wspólnik w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii, ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce, doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, przygotowuje umowy dotyczące SEO/SEM, reklamy RTB, prawa autorskiego w Internecie. Wspiera przedsiębiorców internetowych, a zwłaszcza portale w sprawach związanych z odpowiedzialnością za cudze treści. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych dotyczących problematyki prawa autorskiego, Internetu oraz prawa gospodarczego. Brał udział w projekcie na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Pełnomocnik ds. Legislacji Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »