REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umowy najmu lokalu w centrum handlowym

Barbara Marcinkowska
Specjalista do spraw merytoryczno-prawnych w dziale upadłości
Ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umowy najmu lokalu w centrum handlowym/Fot. Shutterstock
Ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umowy najmu lokalu w centrum handlowym/Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najemcom lokali w centrach handlowych pozostały ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umów najmu – termin mija 6 sierpnia 2021 roku.

Mocą nowelizacji przepisów, z dniem 23 lipca 2021 roku zmienione zostały przepisy regulujące relacje zobowiązaniowe z umów najmu, dzierżawy lub innej, podobnej umowy, w wyniku której dochodzi do oddania do użytkowania powierzchni handlowej. Wycofując się ze złożonych ofert przedłużenia umowy, za trzy minione lockdowny, wyłącznie do 6 sierpnia 2021 roku, najemca może uchylić się od skutków prawnych w zakresie przedłużenia okresu najmu, jednocześnie nie tracąc zwolnienia z czynszu.

REKLAMA

Zmiany?

Nowelizacja ustawy znacząco zmieniła pierwotny jej projekt, eksponując interesy najemców. Najemca uprawniony został do swoistego „cofnięcia” oświadczenia woli, czyli złożonych uprzednio ofert w zakresie przedłużenia okresu najmu, co nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty czynszu za zaległe okresy. Dotychczas w razie zamknięcia centrów handlowych w wyniku pandemii, najemcy mieli możliwość uzyskania zwolnienia z czynszu w zamian za przedłużenie umów najmu o półroczny okres. W chwili obecnej, zwolnienie z czynszu pozostanie w mocy, aczkolwiek prolongaty najmu można anulować. Należy jednak pamiętać, że aby do tego doszło, należy uchylić się od skutków złożonych ofert na piśmie. Sytuacja ta dotyczy wyłącznie tych ofert, których termin złożenia upływał po 31 grudnia 2020 roku. Niestety, nowelizacja nie objęła terminów zamknięcia centrów handlowych w okresie marca i kwietnia ubiegłego roku. Najemco, zwróć uwagę na to, że nowelizacja nie dotyczy umów najmu zawartych po 14 marca 2020 roku!

Cofnięcie oferty

Jak zatem skutecznie wycofać się z oferty przedłużenia umowy lokalu w centrum handlowym? W tej sytuacji należałoby odnieść się do przepisów kodeksu cywilnego (art. 61 KC), który jasno wskazuje, iż za skutecznie złożone oświadczenie woli uznaje się takie, które dotarło do drugiej osoby – w tej sytuacji wynajmującego – w taki sposób, aby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią. Natomiast art. 7 Ustawy nowelizującej nałożył na najemcę szczególne wymogi dotyczące terminu oraz formy złożenia oświadczenia. Na najemcę został nałożony 14-dniowy termin na złożenie oświadczenia woli, które powinno zostać złożone na piśmie.

Najemco pamiętaj, zostały 4 dni – do 6 sierpnia 2021 roku – na złożenie oświadczenia woli wynajmującemu, a termin ten jest nieprzywracalny.

Barbara Marcinkowska
Specjalista ds. merytoryczno-prawnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja
Kancelaria Prawna RIO
Profesjonalna pomoc w zakresie restrukturyzacji i oddłużenia

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA