REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) /Fot. Fotolia
Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka zawierania umów ubezpieczeniowych pokazuje, że w większości przypadków klient przed zawarciem umowy nie zapoznaje się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia.

Ogólne warunki ubezpieczenia (OWU) to jeden z podstawowych dokumentów, który reguluje zakres praw i obowiązków stron umowy ubezpieczenia. Najczęściej jednak dokument ten pozostaje dla strony zawierającej umowę zbędnym załącznikiem, w którym zawarte są niezrozumiałe stwierdzenia, specyficzny żargon prawniczy i absurdalne definicje (wszak każdy wie czym jest deszcz. Konstatuje najczęściej klient, że skoro i tak nic z zapisów tych nie zrozumie lub co gorzej – są dla niego oczywistością, to nie będzie również tracił czasu na zapoznawanie się z nimi…

REKLAMA

Jest to podstawowy błąd.

Winna nadmierna kazuistyka czy rutyna?

Problem braku zapoznawania się z zawieranymi umowami, zapisami regulaminowymi i postanowieniami nie dotyczy wyłącznie umów ubezpieczeń. Stan ten jest nagminny i pojawia się zarówno przy zawieraniu umowy z operatorem komórkowym jak i siecią telewizyjną czy innym usługodawcą. Nie każdy jednakże jest świadomy faktu, że o ile w mniej istotnych sprawach życia codziennego konsekwencją braku zrozumienia regulaminu czy niezapoznania się z jego treścią, może być pomniejszy kłopot, o tyle w arcyważnym zagadnieniu jakim jest zawarcie umowy ubezpieczenia, skutki mogą mieć kardynalne znaczenie w przyszłości. Myli się jednak ten, kto twierdzi, iż konsekwencje braku znajomości zapisów np. OWU są problematyczne wyłącznie dla klienta towarzystwa. Doskonale powyższą tezę obrazuje sytuacja jaka powstała po tegorocznej tzw. nawałnicy sierpniowej, w której znacznie ucierpiały liczne zabudowania, gospodarstwa, ośrodki wypoczynkowe oraz całe gminy i miejscowości – położone głównie na Kujawach i Pomorzu.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

REKLAMA

Otóż zgodnie z oficjalnymi komunikatami zakłady ubezpieczeń, które likwidowały szkody związane ze wskazanym zjawiskiem atmosferycznym, skierowały ogromne zasoby ludzkie (likwidatorów, ekspertów, rzeczoznawców majątkowych) celem sprawnego przeprowadzenia postępowań likwidacyjnych z możliwie sprawnym procesem wydania decyzji o wypłacie odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjście naprzeciw klientom nie zmieniło faktu, że zakład szkody likwidował zgodnie z literą zawartą w umowie ubezpieczenia. Klienci zaś, którzy zgłaszali roszczenia, częstokroć po otrzymaniu decyzji nie ukrywali swojego rozczarowania. Najczęstszym powodem niezadowolenia była oczywiście zbyt niska kwota przyznanego odszkodowania. Jednakże problematyczny był również brak uwzględnienia przy likwidacji szkody wszystkich zniszczeń zgłaszanych przez klientów jak np. części zabudowań oraz urządzeń i maszyn. Naturalnym więc efektem był zalew skarg, odwołań oraz wniosków o ponowne przeprowadzenie postępowania.

W znacznej mierze przypadków odwołania takie okazywały się nieuzasadnione a niezadowolenie klienta było wyłącznie wynikiem braku należytego zabezpieczenia własnych interesów na etapie zawierania umowy ubezpieczenia. Ubezpieczający niejednokrotnie nie mieli świadomości jaki jest zakres ochrony ubezpieczeniowej lub czego dotyczą klauzule rozszerzające lub wyłączające odpowiedzialność zakładu, a które to zostały zawarte w ich umowach ubezpieczenia.

Zobacz: Prawo dla firm

Po prostu czytaj

Recepta na uniknięcie problemów jak wskazane powyżej jest stosunkowo prosta i najzwyczajniej w świecie brzmi: po prostu czytaj. Zapoznanie się i zrozumienie treści ogólnych warunków ubezpieczenia, zwrócenie uwagi na zapisy umowne oraz wszelkie klazule pozwoli nie tylko uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, ale wręcz może ocalić majątek, zdrowie czy życie. Jest to cena niezbyt wygórowana za spokojną przyszłość i zapewnioną ochronę dokładnie taką jakiej się spodziewamy i jaką potrzebujemy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA