REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) /Fot. Fotolia
Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka zawierania umów ubezpieczeniowych pokazuje, że w większości przypadków klient przed zawarciem umowy nie zapoznaje się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia.

Ogólne warunki ubezpieczenia (OWU) to jeden z podstawowych dokumentów, który reguluje zakres praw i obowiązków stron umowy ubezpieczenia. Najczęściej jednak dokument ten pozostaje dla strony zawierającej umowę zbędnym załącznikiem, w którym zawarte są niezrozumiałe stwierdzenia, specyficzny żargon prawniczy i absurdalne definicje (wszak każdy wie czym jest deszcz. Konstatuje najczęściej klient, że skoro i tak nic z zapisów tych nie zrozumie lub co gorzej – są dla niego oczywistością, to nie będzie również tracił czasu na zapoznawanie się z nimi…

REKLAMA

REKLAMA

Jest to podstawowy błąd.

Winna nadmierna kazuistyka czy rutyna?

Problem braku zapoznawania się z zawieranymi umowami, zapisami regulaminowymi i postanowieniami nie dotyczy wyłącznie umów ubezpieczeń. Stan ten jest nagminny i pojawia się zarówno przy zawieraniu umowy z operatorem komórkowym jak i siecią telewizyjną czy innym usługodawcą. Nie każdy jednakże jest świadomy faktu, że o ile w mniej istotnych sprawach życia codziennego konsekwencją braku zrozumienia regulaminu czy niezapoznania się z jego treścią, może być pomniejszy kłopot, o tyle w arcyważnym zagadnieniu jakim jest zawarcie umowy ubezpieczenia, skutki mogą mieć kardynalne znaczenie w przyszłości. Myli się jednak ten, kto twierdzi, iż konsekwencje braku znajomości zapisów np. OWU są problematyczne wyłącznie dla klienta towarzystwa. Doskonale powyższą tezę obrazuje sytuacja jaka powstała po tegorocznej tzw. nawałnicy sierpniowej, w której znacznie ucierpiały liczne zabudowania, gospodarstwa, ośrodki wypoczynkowe oraz całe gminy i miejscowości – położone głównie na Kujawach i Pomorzu.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

REKLAMA

Otóż zgodnie z oficjalnymi komunikatami zakłady ubezpieczeń, które likwidowały szkody związane ze wskazanym zjawiskiem atmosferycznym, skierowały ogromne zasoby ludzkie (likwidatorów, ekspertów, rzeczoznawców majątkowych) celem sprawnego przeprowadzenia postępowań likwidacyjnych z możliwie sprawnym procesem wydania decyzji o wypłacie odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjście naprzeciw klientom nie zmieniło faktu, że zakład szkody likwidował zgodnie z literą zawartą w umowie ubezpieczenia. Klienci zaś, którzy zgłaszali roszczenia, częstokroć po otrzymaniu decyzji nie ukrywali swojego rozczarowania. Najczęstszym powodem niezadowolenia była oczywiście zbyt niska kwota przyznanego odszkodowania. Jednakże problematyczny był również brak uwzględnienia przy likwidacji szkody wszystkich zniszczeń zgłaszanych przez klientów jak np. części zabudowań oraz urządzeń i maszyn. Naturalnym więc efektem był zalew skarg, odwołań oraz wniosków o ponowne przeprowadzenie postępowania.

W znacznej mierze przypadków odwołania takie okazywały się nieuzasadnione a niezadowolenie klienta było wyłącznie wynikiem braku należytego zabezpieczenia własnych interesów na etapie zawierania umowy ubezpieczenia. Ubezpieczający niejednokrotnie nie mieli świadomości jaki jest zakres ochrony ubezpieczeniowej lub czego dotyczą klauzule rozszerzające lub wyłączające odpowiedzialność zakładu, a które to zostały zawarte w ich umowach ubezpieczenia.

Zobacz: Prawo dla firm

Po prostu czytaj

Recepta na uniknięcie problemów jak wskazane powyżej jest stosunkowo prosta i najzwyczajniej w świecie brzmi: po prostu czytaj. Zapoznanie się i zrozumienie treści ogólnych warunków ubezpieczenia, zwrócenie uwagi na zapisy umowne oraz wszelkie klazule pozwoli nie tylko uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, ale wręcz może ocalić majątek, zdrowie czy życie. Jest to cena niezbyt wygórowana za spokojną przyszłość i zapewnioną ochronę dokładnie taką jakiej się spodziewamy i jaką potrzebujemy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA