REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy podpisywać weksel?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Jak należy podpisywać weksel? / Fot. Fotolia
Jak należy podpisywać weksel? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ważność weksla zależy od tego, czy zawiera podpis jego wystawcy. W przypadku braku podpisu nie powstanie zobowiązanie wekslowe. W jaki sposób zatem podpisywać weksel?

Zgodnie z orzecznictwem weksel, na którym nie ma podpisu wystawcy, jest nieważny. Jeżeli podpis wystawcy zostanie skreślony spowoduje to również nieważność weksla chyba, że na wekslu umieszczone są jeszcze podpisy innych osób jako wystawców. Wówczas tylko te osoby będą ponosić odpowiedzialność za zobowiązanie wekslowe. Należy także pamiętać, że podpis musi znajdować się na pierwszej stronie weksla i obejmować całą treść weksla. Najczęściej weksel podpisuje się na dole, z prawej strony. To oznacza, że podpisanie weksla w poprzek lub na odwrocie dokumentu powoduje jego unieważnienie.

REKLAMA

REKLAMA

W orzecznictwie wskazuje się także, że weksel może być podpisany przez tą samą osobę kilkakrotnie i nie spowoduje to jego nieważności. Często zdarza się również sytuacja, w której wystawca obok swojego nieczytelnego podpisu zamieszcza czytelnie swoje imię i nazwisko co powoduje, że identyfikacja wystawcy jest łatwiejsza.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czy weksel in blanco jest zawsze skuteczny?

REKLAMA

Weksel musi być podpisany własnoręcznie przez wystawcę i musi zawierać co najmniej jego nazwisko. Imię wystawcy nie stanowi koniecznego elementu podpisu. Można zatem je pominąć, napisać w skrócie lub podać tylko pierwszą literę imienia. Powyższa dowolność nie dotyczy nazwiska – nie można zatem ograniczyć się w podpisie do podania imienia i pierwszej litery nazwiska lub nie podać nazwiska wcale. Również umieszczenie parafy czyli znaku graficznego złożonego z inicjałów lub innego znaku graficznego, który nie jest podpisem unieważnia weksel. Można natomiast podpisać weksel w ten sposób, iż niektóre litery nazwiska będą pominięte, zwłaszcza końcówka nazwiska, jeżeli ten sposób podpisywania się jest charakterystyczny dla wystawcy. Podpis wówczas nie musi być czytelny. Wystarczy, by można było stwierdzić, iż podpis wykazuje cechy powtarzalności – tzn., że dana osoba ma zwyczaj w ten sposób się podpisywać co umożliwia jej identyfikację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego 7 sędziów z dnia 30 grudnia 1993 r.(sygn. akt III CZP 146/93) podpis wystawcy weksla musi obejmować co najmniej nazwisko. Prawo wekslowe nie wymaga dla ważności weksla, aby podpis był czytelny. Podpis nieczytelny powinien jednak być złożony w formie zwykle używanej przez wystawę.

Jednakże dla pewności obrotu wekslowego i zapobieżeniu powstania wątpliwości oczywiście najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest gdy wystawca weksla będący osobą fizyczną, podpisze się czytelnie lub obok nieczytelnego podpisu napisze czytelnie swoje nazwisko.

Dochodzenie roszczeń z weksla w postępowaniu sądowym

Autor: Syuzanna Musfi – Aplikant radcowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA