REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega procedura zawarcia umowy w trybie ofertowym?

Sylwia Gładysz
Oświadczenia woli składane przez strony umowy muszą być zgodne, czyli innymi słowy umowa zostaje zawarta jeśli strony osiągnęły konsens.
Oświadczenia woli składane przez strony umowy muszą być zgodne, czyli innymi słowy umowa zostaje zawarta jeśli strony osiągnęły konsens.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy (m.in. sprzedaży) w obrocie profesjonalnym najczęściej poprzedzone jest złożeniem oferty przez jedną i przyjęciem przez drugą stronę stosunku handlowego. Ten proces podlega często różnym zmianom- czasem przyjęcie oferty może być dorozumiane.

Informacje ogólne

Upraszając procedurę zawarcia umowy, można stwierdzić, że umowa dochodzi do skutku w drodze oferty złożonej przez oferenta i jej przyjęcia przez oblata zgodnie z poniższym diagramem:

REKLAMA


X mówi do Y sprzedam Ci telefon komórkowy Nokia 6700 Classic za 500 zł, Y odpowiada „zgadzam się”.
X to oferent, Y to oblat. Oświadczenie woli X: „sprzedam Ci telefon komórkowy Nokia 6700 Classic za 500 zł” to oferta. Odpowiedz oblata: „zgadzam się” to akceptacja oferty. Tym samym X i Y w drodze wymiany zgodnych oświadczeń woli zawarli umowę sprzedaży wspominanego telefonu.

Zobacz: Jak określić cenę w umowie sprzedaży?

Essencialia negotii… czyli najistotniejsze postanowienia umowy

W powyższym przykładzie można zauważyć, że oferent X opisuje, jaką rzecz chce sprzedać, tak że dla oblata Y jest zrozumiałe, jaki przedmiot nabywa. Nie każde oświadczenie woli będzie ofertą, czyli jednoznaczną decyzją o zawarciu umowy podjętą przez oferenta, ale tylko takie, które zawiera co najmniej istotne postanowienia umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Oferta to skierowana do drugiej strony stanowcza propozycja zawarcia umowy obejmująca minimalną jej treść” (uchwała SN (7 z dnia 28.09.1990 r. III CZP 33/90)

Konsens, czyli zgoda

Oświadczenia woli składane przez strony umowy muszą być zgodne, czyli innymi słowy umowa zostaje zawarta jeśli strony osiągnęły konsens. Całkowita zgodność pomiędzy ofertą o jej przyjęciem wyraża zastosowanie zasady „lustrzanego odbicia”.


X mówi do Y sprzedam Ci telefon komórkowy Nokia 6700 Classic za 500 zł, na co Y odpowiada X: „kupię go za 300 zł”.

W powyższym przykładzie oświadczenie woli X stanowi ofertę, ponieważ zawiera istotne postanowienia umowy sprzedaży, również odpowiedź Y stanowi oświadczenie woli, ale nie jest to akceptacja oferty złożonej przez X, a zatem nie doszło do zawarcia umowy, ponieważ X i Y nie osiągnęli porozumienia w przedmiocie ceny. Ten brak konsensu stanowi dyssens. Oświadczenie woli Y można rozważać jako nową ofertę (kontroferta), co wiąże się ze zmianą ról pomiędzy X występującym teraz jako oblat, a Y jako oferentem.

Stan związania ofertą (art. 66 § 2 KC)

X mówi do Y sprzedam Ci pióro Parker za 150 zł.
X złożył Y ofertę i z tą chwilą powstał stan związania ofertą, który powoduje, że X nie może już wycofać się ze złożonej propozycji, natomiast o tym, czy dojdzie do zawarcia umowy zadecyduje jej adresat. Stan związania ofertą oznacza zatem, że oblat poprzez przyjęcie oferty może doprowadzić do zawarcia umowy o treści określonej w ofercie. Należy nadmienić, że stan związania ofertą nie ma charakteru absolutnego. Oferta nie będzie wiązać oferenta, jeśli odwołanie oferty doszło do oblata najpóźniej z chwilą dojścia oferty (art. 61 KC).

Termin związania ofertą

Jak długo trwa stan związania ofertą, czyli w jakim czasie oferent będzie oczekiwał odpowiedzi oblata na złożoną ofertę?

Oferent może określić termin, w ciągu którego będzie oczekiwał odpowiedzi na ofertę

Jeśli takiego terminu oferent nie oznaczył, wówczas znajduje zastosowanie art. 66 § 2 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym:

  • oferta złożona za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość, czyli „oferta złożona między obecnymi” np. za pomocą telefonu przestaje wiązać, gdy nie zostanie przyjęta niezwłocznie przykładowo w czasie trwania rozmowy telefonicznej
  • oferta złożona w inny sposób, chodzi tu o „ofertę złożoną między nieobecnymi” np. za pomocą poczty elektronicznej, fax, sms, przestaje wiązać z upływem czasu, w którym składający ofertę mógł w zwykłym toku czynności otrzymać odpowiedź wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia

Oświadczenie oblata o odrzuceniu oferty przed upływem terminu związania ofertą powoduje, że oferta przestaje wiązać.
Stan związania ofertą ma zawsze termin końcowy. Spóźnione przyjęcie oferty przez oblata nie prowadzi do oczekiwanego skutku w postaci zawarcia umowy, ale ma doniosłość prawną, ponieważ stanowi nową ofertę, co oznacza zamianę ról pomiędzy oferentem a oblatem w procesie zawierania umowy.

Zobacz: Jak określić ceny urzędowe na produkty lecznicze?

Konkludentne (milczące, dorozumiane) przyjęcie oferty przez oblata

X wysyła do Y faksem zlecenie przewozu towaru na trasie Wrocław – Berlin w dniu 12.09.2009 r. Y akceptuje zlecenie poprzez podstawienie swojego samochodu we wskazane miejsce, w którym następuje załadunek.

W podanym przykładzie oblat przyjmuje ofertę poprzez przystąpienie do jej wykonania – milczące przyjęcie oferty (art. 69 KC). Zachowanie oblata, na które składają się określone czynności prowadzi zatem do zawarcia umowy przewozu, czyli ma taki sam skutek jak stwierdzanie oblata w przykładzie 1 „zgadzam się” mające postać słowną.

Ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje

REKLAMA

Zgodnie z art. 71 KC ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje poczytywane są w razie wątpliwości nie jako oferta a zaproszenie do składania ofert bez względu na to, czy kierowane są do indywidualnie oznaczonego adresata, czy też do nieoznaczonego kręgu osób.

„Ogłoszenie w prasie o sprzedaży samochodów nie ma cech oferty w rozumieniu art. 66 KC, skoro nie zawiera wszystkich istotnych postanowień mającej powstać w przyszłości umowy. Tego rodzaju ogłoszenie należy uznać w konkretnym przypadku za zaproszenie do rozpoczęcia rokowań (art. 71 KC). Zaproszenie powyższe nie stwarza jednak między dokonującym je a odbiorcami takiego zaproszenia stosunku zobowiązaniowego, nie jest bowiem zdarzeniem, z którym kodeks cywilny wiąże powstanie między stronami takiego stosunku (wyrok SN z 1978-10-20 IV CR 402/78 Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1979/7/154).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA